Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,522   Posts: 1,543,803   Online: 744

Page 12 of 12 FirstFirst ... 26789101112
Results 111 to 117 of 117

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by testkees View Post
    Dit gaat me te snel. De basis is belangrijk. In de discussie gaat het eerst over oppervlak (van de zon) . Dus het kwadraat of lengte maal breedte. En daarna dat je juist niet het oppervlak moet nemen maar een hoekmaat.
    Een andere benadering: We zitten hier op een grootformaat-thread en laten we een 4x5" (=10x12.5 cm) nemen. De 125 mm correspondeert met een normaalhoek van 53 graden. Dus 1 graad correspondeert met 2,5 mm.
    Neem nu de fabrieksspecificaties van een normaallens voor dit filmformaat:

http://www.linos.com/pages/.../roden...r-n_e_2474.pdf

In deze specificaties kun je zien dat in die 2,5 mm ( die met die 1 graad correspondeert) gauw een 100 lijnen opgelost weergegeven kunnen worden. De weergave van detaillering gaat nog een stuk verder. Maw. 1 graad van de spotmeter is grof vergeleken met de detaillering die moderne normaallenzen kunnen weergeven. De lens, waarnaar ik boven refereer, presteert zeker zo goed als het menselijk oog. Uiteraard zijn er ook lenzen van mindere kwaliteit.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Na dit stukje een keer of 10 gelezen te hebben, heb ik nog steeds niet het idee dat het een antwoord is. Bovendien wordt ik afgeleid doordat goniometrische functie's als lineair gezien worden. (De lengte van de basis van een gelijkbenige driehoek is niet lineair t.o.v. de tophoek.)

Vooral door het laatste lijkt me een verdere discussie hierover niet mogelijk. Elementaire kennis is noodzakelijk lijkt me. Je verzand anders in een vorm van associatief gepraat.
    Wat we moeten concluderen is; dat de een een spotmeter een zinvol stuk gereedschap vind en de ander niet.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Tja het is een techneuten forum, apug. En daar is niets mis mee maar het verward de discussie wel eens als iemand alleen maar geinteresseerd is in het gebruik van gereedschap en niet in de achterliggende gedachte. Ik weet ook niet hoe of een motor in detail werkt, maar ik ben wel in staat om een voiture besturen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Tja het is een techneuten forum, apug. En daar is niets mis mee maar het verward de discussie wel eens als iemand alleen maar geinteresseerd is in het gebruik van gereedschap en niet in de achterliggende gedachte. Ik weet ook niet hoe of een motor in detail werkt, maar ik ben wel in staat om een voiture besturen.
    Inderdaad is APUG een techneuten forum. Dat is een gevolg van de aard van het communicatie-medium. In fotografie is het beeld centraal, en dat zie je op de APUG site niet, of hooguit een scan. De bespreking van allerlei onderwerpen is aan een belangrijke beperking onderhevig. Dat moet je doen aan de hand van de realiteit. Het onderwerp dat hier door testcase naar voren is gebracht is er zo een. Als je elkaar ontmoet in levende lijve is het zo duidelijk. Via internet onderken je het probleem van de ander niet.

We zullen het er over eens zijn, dat het gebruik van de incident lichtmeter en spotmeter beiden zijn gebruik heeft. Maar, een andere vraag is, hoe gebruik je dit. Daar draait het om. En dat is een vraag voor vele gereedschappen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-06-2011 at 03:26 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Goeie dag,

Ek praat Afrikaans, en is van Suid Afrika (Johannesburg) afkomstig. Ek kan Nederlands goed genoeg verstaan om saam te praat, ek wonder of julle my kan verstaan? Ek gebruik 'n groot formaat kamera (Linhof Technika V) wat ek vir goedkoop hier kon koop omdat alle professionele mos oorgeslaan het digitaal toe.

My gallery is by: http://philosomatographer.deviantart.com/gallery/

Een van my beste grootformaat fotos sover is hierdie een:

(Ilford HP5 gedruk tot ISO1600, 1950s Schneider Symmar 150mm teen f/5.6, handgedruk in die donkerkamer op Ilford 12x16in Multigraad papier)

groete!
    Dawid

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Prettig kerstfeest iedereen!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb een aantal berichten van deze thread gewist, en hem vervolgens op slot gezet. Dit gaat al lang niet meer over grootformaat.

Beginners doodgooien met techniek getuigt vooral van narcisme. PM's op het forum publiceren doe je gewoon niet. En Apug is er niet om persoonlijke ruzies uit te vechten. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, of je die nu irritant vindt of niet.

Ik had dus wat meer terughoudendheid verwacht. Dat geldt ook voor de positieve bijdragen in zo'n "op de persoon discussie". Want elke reactie houdt de discussie gaande en gooit dus olie op het vuur. Het verwordt dan binnen no-time tot puur haantjesgedrag.

Ergert een andere deelnemer je, negeer dan zijn berichten. Of beter nog : blokkeer hem zodat je ze simpelweg niet meer te zien krijgt. Laten we volwassen blijven reageren, ook als anderen dat niet doen.
    Last edited by argentic; 01-05-2012 at 11:51 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 12 of 12 FirstFirst ... 26789101112

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin