Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,943   Posts: 1,557,628   Online: 1176

Page 2 of 12 FirstFirst 12345678 ... LastLast
Results 11 to 20 of 117

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Breunes
    Echt fotograferen, zoals hierboven ook al genoemd is. Maar het is wel een gesjouw met zo'n kist. Met vakantie neem ik de Harrison filmtent mee om de cassettes te laden. Leuk zo'n huisdieren formaat tent.
    Maar denk je dan nooit - zoals ik geregeld - dat dat eigenlijk gekkenwerk is geworden, in dit digitale tijdperk? Het kost ook tijd hè, al dat analoge handwerk in een donkere kamer. Ik heb er soms wel eens genoeg van. Soms, zei ik.

Groet, Paul.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Paul

Als je zo'n 4/5 inch negatief uit de spoeling haalt en te drogen hangt. Dat gevoel krijg je toch nooit op zo'n stom digischermpje, zelfs niet op mijn Apple TFT. Voor mij blijft het analoog, en als de materialen verdwijnen, wat nooit zal gebeuren, dan gaan we toch gewoon zelf emulsies gieten.

Ben

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Beste Pieter,

beter laat dan nooit

Gandolfi? waar gekocht? bij John de Vries in Driebergen?

Huib.
    Beste Huib,

Inderdaad via John de Vries in Driebergen gekocht. Een grote wens is nog eens op 8x10" gaan fotograferen en contactjes maken. Lijkt me leuk en vooral mooi.

Met vriendelijke groeten,

Pieter

Shooter
    4x5 Format
    >Voor mij blijft het analoog, en als de materialen verdwijnen, wat nooit zal gebeuren, >dan gaan we toch gewoon zelf emulsies gieten.

Ben,

Ik ben volledig met je eens. Maar voordat we geen filmmateriaal meer kunnen krijgen (dat is tenslotte het meest cruciale want voor afdrukken kunnen we altijd "terugvallen" op zout, albumine, palladium of platina druktechnieken) zal het nog wel een tijdje duren. Vooral in de VS zijn de grootformaatcamera's sterk in trek. Daarnaast zijn er genoeg kleinere leveranciers zoals MACO, Bergger, FineArt die een zeer goed alternatief voor bijvoorbeeld Ilford of Agfa bieden. Ik ben ondertussen wel in antiekzaken opzoek naar formules en technieken om inderdaad zelf emulsies te maken, maar dit is meer uit nieuwsgierigheid dan uit voorzorg.

Met vriendelijke groet,

Pieter

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Pieter
    >Voor mij blijft het analoog, en als de materialen verdwijnen, wat nooit zal gebeuren, >dan gaan we toch gewoon zelf emulsies gieten.

Ben,

Ik ben volledig met je eens. Maar voordat we geen filmmateriaal meer kunnen krijgen (dat is tenslotte het meest cruciale want voor afdrukken kunnen we altijd "terugvallen" op zout, albumine, palladium of platina druktechnieken) zal het nog wel een tijdje duren. Vooral in de VS zijn de grootformaatcamera's sterk in trek. Daarnaast zijn er genoeg kleinere leveranciers zoals MACO, Bergger, FineArt die een zeer goed alternatief voor bijvoorbeeld Ilford of Agfa bieden. Ik ben ondertussen wel in antiekzaken opzoek naar formules en technieken om inderdaad zelf emulsies te maken, maar dit is meer uit nieuwsgierigheid dan uit voorzorg.

Met vriendelijke groet,

Pieter
    Pieter,

Voor 'oude' technieken is het boek: Keepers of Light van William Crawford een aanrader. Wordt niet meer gedrukt maar is wel als 2de hands te verkrijgen.

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes
    Echt fotograferen, zoals hierboven ook al genoemd is. Maar het is wel een gesjouw met zo'n kist. Met vakantie neem ik de Harrison filmtent mee om de cassettes te laden. Leuk zo'n huisdieren formaat tent.
    Mijn houten loopbodem met een 150 mm weegt minder dan mijn Nikon F4...
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    OK, maar een TMax400 van 36 opnames weegt minder dan 18 vlakfilmcassettes En mijn technika weegt 3 kilo

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Welke tips kunnen jullie me meegeven bij de aanschaf van een grootformaat camera?
    Met name de shiftverstelling mis ik op mijn huidige 6x6. Denk dan ook een een enigzins draagbare (compacte) versie in het formaat tot max. 6x9 cm. Anders moet ik ook mijn doka equipment er weer op aanpassen en dat heb ik net gedaan.
    Als het kan met pro's en con's?

harry
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Large Format
    Kijk eens op deze website. Onvoorstelbare hoeveelheid informatie over alle aspecten van grootformaat fotografie. Als je zoekt in het forum zul je ook beslist veel gebruikersinformatie vinden.
    Mijn advies is om informatie in te winnen, rustig te overdenken wat jij eigenlijk met de camera wilt en om niet meteen te kopen en zeker niet nieuw.
    Probeer eerst te huren, lenen. Probeer verschillende camera's uit. Goede foto's maken kan je met allemaal. Er zijn verschillen in gewicht, bedieningsgemak, verstelmogelijkheden etc. etc. Je moet gewoon iets vinden dat je ligt en waar je mee uit de voeten kan. Nog afgezien van het feit dat het fotograferen met een starre camera iets is dat je moet liggen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jan,
    bedankt voor je advies. Heb in een nuttshell al gezien dat er ontzettend veel informatie daar te vinden is. Dank ook voor je tip om rustig aan te doen en zoiets eens te huren. Had ik zelf nog niet eens aangedacht. Wel gingen mijn ideeen uit naar iets gebruikt dus dat stemt wel overeen.

harry
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 12 FirstFirst 12345678 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin