Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,678   Posts: 1,482,109   Online: 903

Page 3 of 12 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 117

Shooter
    4x5 Format
    Beste Gilbert en anderen,
    Sinds een paar jaar fotografeer ik met een Sinar F2 met Nikon lenzen, eerst op dia-materiaal dat ik perferkt liet inscannen en printen ergens in Maastricht, nu ben ik het glibberige pad van het zone-systeem opgestoomd omdat het prettig is om te ervaren dat ik het proces zelf kan sturen en zwart/wit is zooo mooi als je het kunt sturen.
    Ik gebruik de tc in het landschap, het is een joekel van een ding als je hem vergelijkt met een loopbodemcamera maar het is het voor mij toch waard, het geeft mij rust want ik hou me op dat moment slechts met een enkel onderwerp bezig en wat is zwaar, het eindresultaat maakt alle moeite en ellende ook weer goed, bovendien wordt ik steeds handiger in het oplossen van logistieke problemen. Sinds kort heb ik een tentluifel voor het regenachtige Ardennse weer, foto's tijdens mot- en zeikregen gemaakt, zijn heel mooi om te zien.
    Mijn kleinbeeld gebruik ik vaak om werkopnames te maken, in de toekomst wordt het wellicht zo'n digitaal apparaatje.
    Groet, Herman

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by vandepoll
    Ook ik was verkocht toen ik een tentoonstelling van Depardon bezocht.
    Alles daar was op 8 x 10 opgenomen. Ben sind enkele maanden in het bezit van een Linhof Technika V met een 150 mm Xenar. Verder ben ik bezig spullen voor de doka te verzamelen, inmiddels al een Durst L 1200 op de kop getikt.
    Ook ik hoop deze zomer met de 4 x 5 op pad te gaan.
    Lex
    Wat zijn je motieven geweest om de Technika V te keizen. Wat kun je hier wel of niet mee t.o.v. de grotere broers?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Large Format
    Groot formaat gebruikers zat in Nederland, al is niet iedereen het erover eens dat 4x5 groot formaat is, eigenlijk meer een tussenin formaat
    technische kamera's worden vrij veel aangeboden voor niet al teveel geld op het moment, omdat nogal wat pro's die dingen inruilen voor een MF digi TC's, dus ze zijn goed betaalbaar geworden voor amateurs

Ik ben zelf in een bezit van een Graflex met 135mm die ik vooral met polaroids (55PN)gebruik en een Cambo voor 4x5 en 5x7" met 75, 150, 210mm. Ik maak relatief veel contact prints met alternatieve chemie (palladium, Cyano), voor afdrukken met de vergroter heb je eigenlijk geen 4x5" nodig, dan kun je met 6x6 al zo'n groot formaat aan dat er hier weinigen dat zullen doen thuis.
    Ik zou ook nog wel groter willen 8x10 ofzo, maar ja er zit eerst een verhuizing aan te komen, een groot huis is wel prettig als je zo'n ding hebt

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by reinierv
    Ik ben zelf in een bezit van een Graflex met 135mm die ik vooral met polaroids (55PN)gebruik...
    Ik dacht dat Polaroid ondertussen wel het loodje had gelegd. Is bij jou in de buurt nog alles verkrijgbaar? En hoe liggen de prijzen dan?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Ik dacht dat Polaroid ondertussen wel het loodje had gelegd. Is bij jou in de buurt nog alles verkrijgbaar? En hoe liggen de prijzen dan?
    Gelukkig bestaat het nog en bij ons in Eindhoven is de verkrijgbaarheid redelijk. De prijzen waren altijd al hoog voor dat spul en dat is ook zo gebleven. Exact weet ik het niet, maar ik ben wel altijd zuinig met mijn polaroids en ik loop altijd met een wat pijnlijk gevoel uit de winkel weet ik nog.

Shooter
    ULarge Format
    Ik weet niet of er heel veel grootformaatgebruikers zijn in deze contreien. Ik ben er nog nooit een in het wild tegengekomen en heb het gevoel dat er in Verenigde Staten een aanzienlijk grotere traditie op dit gebied is.
    Een jaar of 6 geleden had ik het gevoel dat kleinbeeld veelal niet meer voldeed aan de technische eisen die ik er aan mijn fotografie stelde. Ik liep met enige regelmaat tegen de technische grenzen aan van de spullen die ik gebruikte en had het gevoel dat er in de doka meer uit te halen zou zijn als ik grotere negatieven zou hebben. Vervolgens lang getwijveld of het middenformaat danwel grootformaat moest worden. Wat uiteindelijk de doorslag was het besef dat het sowieso nodig zou zijn om vanaf statief te werken om mijn landschapsfoto's goed scherp te krijgen en het optimale uit de lenzen te halen. Ik kreeg vervolgens een Toyo 45A loopbodem aangeboden met een 210, een 90 mm en nog wat hulpstukken. Een leuke set om mee te beginnen. Vervolgens heb ik dat stap voor stap uitgebreid en heb ondertussen ook nog een 58, 150, 240 en 360 mm gekocht. Voldoende om bijna alle fotografische situaties aan te kunnen. De 210 blijft ondertussen trouwens meestal thuis als ik op stap ga. Het verschil met de 240 is te klein en bovendien is het een zwaar stuk glas extra in mijn rugzak. De 240 is aanzienlijk kleiner.
    Ik werk mestal op HP5+ en op Polaroid55. Dat laatste is favoriet, maar helaas zo duur dat ik het maar spaarzaam gebuik. Meestal voor portretten, waarbij instant feedback belangrijk is, maar soms ook wel voor landschappen. Het is dan met name het wat ruige karakter en de toonschaal die ik nodig heb voor de specifieke serie. Voordeel van de HP5+ is dat deze zich goed aangepast laat ontwikkelen, wat met Polaroid weer niet kan.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Gelukkig bestaat het nog en bij ons in Eindhoven is de verkrijgbaarheid redelijk. De prijzen waren altijd al hoog voor dat spul en dat is ook zo gebleven. Exact weet ik het niet, maar ik ben wel altijd zuinig met mijn polaroids en ik loop altijd met een wat pijnlijk gevoel uit de winkel weet ik nog.
    Dat heb ik altijd het probleem gevonden van polaroid. Schandalig overprijst. De vader van een fotovriend heeft jarenlang voor polaroid in Nederland gewerkt. Het schijnt dat die 55 neg/pos films voor minder dan een dubbeltje gemaakt worden. Maar ze vragen er 2,50 Euro per vel voor (50 Euro per pak van 20). Zelfs als de helft daarvan opgaat aan kosten en tussenhandel, is dat altijd nog een winstpercentage van 1250 %. De prijs gaat dus minimaal tien keer over de kop. Ik vind het prachtige film en werk er graag mee, maar wat mij betreft kan polaroid op zijn produkten blijven zitten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Volgens mij moest ik zelfs meer dan 50 euro betalen voor de laatste doos. Nadeel van de 55 vind ik dat de gevoeligheid van de polaroid niet gelijk is aan die van het negatief.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Volgens mij moest ik zelfs meer dan 50 euro betalen voor de laatste doos. Nadeel van de 55 vind ik dat de gevoeligheid van de polaroid niet gelijk is aan die van het negatief.
    Dat is inderdaad een probleem! Het komt er vaak op neer dat je hebt ofwel een goed positief danwel een goed negatief. En om nou twee sheets te belichten om zowel een goed positief als een goed negatief te krijgen is ook niet alles met die prijzen....
    Aan de andere kant, als die hoge marge helpt om Polaroid te laten overleven dan is me dat ook wel wat waard.

Helaas ben ik maar zelden in cyberspace om prompt te kunnen reageren en vandaar mijn vertraagde reactie op eerdere berichten:
    Om met de oorspronkelijke vraag te beginnen: Ik heb een Horseman 670 met extra 4x5" adapter, maar die combinatie wordt schaars gebruikt. Daarnaast werk ik met een oude Arcaswiss 4x5" eenoogspiegelreflex met draaibare achterwand. Het geheel is op een optische bank gemonteerd met een normaal, verstelbaar voorraam en een niet verstelbaar spiegelreflexhuis als achtercomponent (instellen op matglas of via de spiegel). Omdat het spiegelreflexhuis een zeker volume inneemt zijn optieken pas vanaf 250 mm bandpuntsafstand mogelijk. Daarmee is het een ideale portretcamera, ook al omdat de snelste sluitertijd slechts 1/100 sec is (waarschijnlijk vanwege die grote spiegel die eerst weg moet). In ieder geval is het niet iets om eens een dagje landschappen mee te doen. De laatste tijd hapert de spleetsluiter en ik zit in zak en as om dat gerepareerd te krijgen. Al met al denk ik dat het een tamelijk unieke camera is, die ik nog nooit elders heb gezien.

Tenslotte als reactie op een eerder bericht: Zelf emulsies gieten is doenlijk, maar het goede resultaat staat en valt met de kwaliteit van de gelatine. De beste fotokwaliteit gelatine komt van huiden en is moeilijk te verkrijgen. Het urenlang "rollen" van de emulsie in ijswater is overigens ook geen pretje!

Fred44

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by fred44
    Sorry! Blijkbaar is er iets misgegaan en staat het bericht er nu tweemaal.
    Fred, onderaan je (eigen) bericht zie je een knop 'edit'. Daarmee kun je je tekst wijzigen of het gehele bericht weghalen.

Mvg, Paul.

Page 3 of 12 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin