Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,845   Posts: 1,582,690   Online: 1065

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast
Results 41 to 50 of 117
    Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    pfff, onno, zonder sluiter? ai, dan ga maar eens opzoek naar een 'losse' sluiter. Een nieuwe Copal-1 zal waarschijnlijk even duur of duurder zijn dan de lens!

Let verder op dat je de voorste en achterste deel van de lens vaak niet zomaar in een sluiter kan draaien omdat de afstand tussen beide delen kritisch is.

Sterkte,

Huib

ouyang's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    1
    Gelukkig heeft de verkoper zeer vriendelijk (Richard van secondlifecamera's, bedrijfje in oprichting) gezegd dat het geen probleem was als ik de lens toch niet kocht. Ik heb wel bij hem nog een polaroid back en twee doosjes pola z/w gekocht. Ondertussen met iemand gepraat over een heliar met sluiter op een cambo bord. Daar kan toch niet veel meer misgaan denk ik... een 210 voigtlander heliar lens.

Maar goed, het is dus allemaal wat minder eenvoudig dan ik dacht. Heb ondertussen het hele web zo'n beetje afgespit en veel gelezen over sluiters, lenzen e.d.

Dat heb ik nou altijd, dan raak ik heel enthousiast en dan doe ik overhaast dingen..

grt. Onno

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    pfff, onno, die voigtlander klinkt als een oude lens want het is wel al heel lang geleden dat voigtlander grootformaat lenzen maakte. Zit waaschijnlijk in een ditto oude sluiter (een compound?) moet je wel checken dat die het nog goed doet.

Mag ik je een klein adviesje geven: ga op zoek naar een Sironar-N of Symmar-S/Apo-Symmar of iets vergelijkbaars van Nikon/Fuji dat in een 'moderne' sluiter zit (copal/prontor). Dan weet je zeker dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken,

Qua brandpuntsafstand is 150mm wel mooi om mee te beginnen op 4x5".

Huib

ouyang's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    1
    De lens zit inderdaad in een compur, maar ziet er nog goed uit. Verder is de sluiter getest en goed. Hij is gecoat dus misschien wel wat nieuwer dan de hele oude Voigtlanders (?)

Bedankt voor je tips, ik heb binnenkort een flinke meevaller, dus dan ga ik lekker verder kijken

gr.t Onno

p.s. zijn er LF gebruikers in de buurt van Leiden bekend hier??

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    In Leiden ook goed? Al ben ik bezig met mijn eerste voorzichtige stappen.
    Ik heb in mijn agenda een afspraak met mijzelf staan om met mijn Anniversary Speed Graphic de historische binnenstad eens onveilig te maken maar helaas is het er nog niet van gekomen.

Shooter
    Multi Format
    Nu wij elkaar toch spreken, Onno:

Kun je mij wat tippen geven inzake mooie donkere, smalle en liefst verlaten steegjes in Leiden ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

ouyang's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    1
    Nu wij elkaar toch spreken? bij deze dan!

wil je beroofd worden?
    Loop gewoon het centrum binnen, rond de burcht (je kan het beste even een kaartje van leiden opsnorren, zie je meteen alle steegjes) zit een leuke steeg.. Verder zijn er mooie poorten, een fraaie begraafplaats (alleen overdag lijkt me) en bijv. fraaie slingerende singels/grachten met parken. Leiden is niet echt groot, dus een verkenningswandeling is al snel gemaakt..

grt. Onno

Shooter
    Multi Format
    Een verkenningstocht zal ik zkeer doen. Om dat geheel op de bonnefooi te doen,. daar lijkt de stad me toch weer te groot voor ... Ik vroeg me af jij om-en-nabij het gebied kunt aangeven waar ik wat nachtfotografie zou kunnen bedrijven.

Ik neem aan ook daar de zijstraatjes van de gracht bij de Universiteit en dergelijke ?
    Zit er nog wat leuks in de buurt van dat water achter de V&D ?
    Misschien zijstegen bij de Haarlemmerstraat ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Multi Format
    Dag allemaal,

Sinds 2 dagen mag ik mij voorzichtig rekenen tot de "groot formaat fotografen". Erg voorzichtig weliswaar, want ik heb alleen nog maar een camera. Ik ben nog op zoek naar film.

Ik heb dit weekend een Cambo SC 4x5 gekocht met Schneider APO Symmar 150mm. Er zat een 6x9 achterwand bij. Los heb ik nog een Polaroid 545 achterwand op de kop getikt. Een TC is een oude droom. Destijds (25 jaar geleden) onbetaalbaar, maar nu heel goed te doen. Ik heb recent mijn oude fotografie hobby weer opgepakt en het lijkt me heerlijk met een TC te "spelen". Nog niet echte plannen, we zien wel waar het schip strandt.

Waarschijnlijk is het vloeken in de kerk hier, maar ik had zelf gedacht een half analoog / half digitaal pad te gaan volgen. Ik heb in het verleden veel doka-werk gedaan, maar daar ligt mijn hart niet. Mijn plan is om op groot formaat analoog te werken, de negatieven te scannen en vervolgens digitaal verder te gaan. Ik ben inmiddels verknocht geraakt aan Photoshop. Inmiddels heb ik het een en ander aan digitaal zwart/wit gedaan. De beheersing van belichting, contrast en doordrukken/tegenhouden die ik met PS bereik, heb ik nooit analoog kunnen halen (hoewel ik zeker weet dat anderen dat wel kunnen). Van de Cambo verwacht ik enerzijds de verstelmogelijkheden en anderzijds ook een veel hogere kwaliteit dan je direct digitaal (8 megapixel) kunt halen.

Ik heb het plan om Polaroid 55 film te gebruiken voor de echte studies (meteen feedback) en 120 film voor het "massa"-werk, zoals bijvoorbeeld portretten. Eerder in deze thread zag ik dat Camex Eindhoven nog 4x5 film zou moeten leveren. Dat zou goed uitkomen, want ik woon in Eindhoven. Vandaag zijn ze echter nog gesloten. Ik zal morgen nog eens bellen.

Tot ziens

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Joost
    Waarschijnlijk is het vloeken in de kerk hier, maar ik had zelf gedacht een half analoog / half digitaal pad te gaan volgen. Ik heb in het verleden veel doka-werk gedaan, maar daar ligt mijn hart niet. Mijn plan is om op groot formaat analoog te werken, de negatieven te scannen en vervolgens digitaal verder te gaan. Ik ben inmiddels verknocht geraakt aan Photoshop. Inmiddels heb ik het een en ander aan digitaal zwart/wit gedaan. De beheersing van belichting, contrast en doordrukken/tegenhouden die ik met PS bereik, heb ik nooit analoog kunnen halen (hoewel ik zeker weet dat anderen dat wel kunnen). Van de Cambo verwacht ik enerzijds de verstelmogelijkheden en anderzijds ook een veel hogere kwaliteit dan je direct digitaal (8 megapixel) kunt halen.
    Als je een keer van een 4x5 neg een afdruk maakt op 30x40 en dit goed bekijkt, dan donder je je digi direkt de prullenbak in....
    Voor web scan ik mijn 4x5 in op een epson 3200 flatbed, levert 500mb op.
    Via camex kan je delta/fp4+, of via internet www.fotoimpex.de of andere genoemde internet shops.

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin