Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,524   Posts: 1,572,338   Online: 967

Page 7 of 12 FirstFirst 123456789101112 LastLast
Results 61 to 70 of 117

Shooter
    Multi Format

hier is nog een Mohikaan...

Zijn er nog meer grootformaat enthousiastelingen in het nedelandse taalgebied ? Of ben ik de laatste der mohikanen?[/QUOTE]

Grootformaat blijft boeiend. Ik werk met Cambo 8x10, Sinar 4x5 en een Cambo Wide. Bij grotere afdrukken geniet je van de mooie en aangename scherpte en boukhé met rijke details.
    Veel mooier dan die digitaal opgescherpte harde beelden.

KK

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Ketknarf View Post
    Zijn er nog meer grootformaat enthousiastelingen in het nedelandse taalgebied ? Of ben ik de laatste der mohikanen?[/QUOTE]

Grootformaat blijft boeiend. Ik werk met Cambo 8x10, Sinar 4x5 en een Cambo Wide. Bij grotere afdrukken geniet je van de mooie en aangename scherpte en boukhé met rijke details.
    Veel mooier dan die digitaal opgescherpte harde beelden.

KK
    Dit doet deugd in barre tijden ....

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

scherpte

Quote Originally Posted by Ketknarf View Post
    Bij grotere afdrukken geniet je van de mooie en aangename scherpte en boukhé met rijke details.
    Ik ben zelf ooit in de 4x5inch grootformaat gestapt voor de scherpte. Maar gek genoeg is dat een facet wat je bij elke vorm van fotografie kan krijgen. Daar heb je geen grootformaat voor nodig.

Sterker nog, hoe minder informatie het beeld kan hebben, hoe meer scherpte. Om het maar extreem te zeggen, een beeld van 2 pixels heeft de grootste scherpte die je je maar kan voorstellen. Dus het is voor een scherp beeld onzin om naar een groter formaat te gaan, dat was mijn eigen redenatie.

Je hebt gelijk als je grootformaat een superieur beeld vindt, want je hebt het dan over de fijne nuances, de randen van de beelden zijn uit veel meer informatie opgebouwd, zullen dus eigenlijk veel zachter worden, veel geleidelijker overgangen.

Als ik mijn afdrukken beoordeel zijn de beelden van mijn Rollei 6x6 scherper gestoken dan mijn 4x5, terwijl ik dan bij allebei toplenzen gebruik...

Met eén woord in bovenstaande citaat ben ik het meer dan eens: Aangenaam. Alles aan grootformaat vind ik aangenaam. Maar dan moet je al wel de beginperiode achter je hebben gelaten, want het is nooit aangenaam om beginnersfouten te maken. Alhoewel grootformaat meer vergevingsgezind is dan kleinbeeld, omdat je veel minder vergroot, en daardoor je fouten minder vergoot...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Op de workshop in Veghel vroeg ik mij af of er nog wel mensen zijn die niet op grootformaat fotograferen.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Op de workshop in Veghel vroeg ik mij af of er nog wel mensen zijn die niet op grootformaat fotograferen.
    Mooi. Ik kon toen niet, jammer.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ja, ik dus ;-).

Shooter
    4x5 Format
    Dat vraag ik me ook wel af. Hoeveel Kleinbeeld werkers zijn er nog ? Want zodra je meer negatief oppervlak gebruikt dan kleinbeeld is de kwaliteit winst wel zo evident t.o.v. andere oplossingen. Maar met kleinbeeld is 't toch een subtiel plussen en minnen. Waarom kleinbeeld is een veel boeiendere vraag.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Dat vraag ik me ook wel af. Hoeveel Kleinbeeld werkers zijn er nog ? Want zodra je meer negatief oppervlak gebruikt dan kleinbeeld is de kwaliteit winst wel zo evident t.o.v. andere oplossingen. Maar met kleinbeeld is 't toch een subtiel plussen en minnen. Waarom kleinbeeld is een veel boeiendere vraag.
    Hmmm... Wat is kwaliteit ? Als ik met een telelens van 600mm (kleinbeeld) dieren ga fotograferen, dat kan ik dat niet met mijn technische kamera ...

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Hoeveel Kleinbeeld werkers zijn er nog ? Want zodra je meer negatief oppervlak gebruikt dan kleinbeeld is de kwaliteit winst wel zo evident t.o.v. andere oplossingen. Maar met kleinbeeld is 't toch een subtiel plussen en minnen.
    Ik: het is snel, flexibel, goedkoop (student + leren foto's maken)
    Je kan spelen met de korrel.

Grootste nadeel vind ik het aantal beelden op 1 cassette. Ik wil soms aangepast ontwikkelen. Binnenkort spoel ik dus zelf op :-)

Kwaliteit: het beeld zelf vind ik nog belangrijker, alhoewel ik soms spijt heb dat ik sommige stukken niet verder kon uitvergroten, of er soms wat kwaliteit ontbrak, of een dom krasje bij vergroting veel te goed zichtbaar is...

De belangrijkste overstap zal voor mij middenformaat zijn. Grootformaat interesseert me (nog) niet echt. Maar volgens mij kan dat na een sessie vlug veranderen
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Waarom?

Uit luiheid.

Ik ben net terug van een leuke namiddag onderweg. 2 beelden met de 8x10 gemaakt. Ik kan die straks dadelijk gaan ontwikkelen en wie weet vanavond al een contactafdruk maken.

Mocht ik dat met kleinbeeld doen, dan zou ik:
    1. moeite moeten doen om het filmpje op te schieten
    2. alle negatieven moeten evalueren, proefje maken
    3. ernaar streven om alle 24 of 36 opnamen zo goed mogelijk te doen.
    4. een paar dagen of zelfs weken moeten wachten tot het filmpje vol is.

Nu moest ik me voor niets of niemand haasten en misschien heb ik vanavond al een mooie afdruk... bijna de 'instant gratification' van digitaal ;-) en het beeld op zo'n groot grondglas is ook al een beloning op zich!

Uiteraard heeft ieder formaat en daarbij horende vorm van fotografie. In de bergen is het tijdens het klimmen nog steeds kleinbeeld...

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin