Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,518   Posts: 1,543,746   Online: 851

Page 8 of 12 FirstFirst ... 23456789101112 LastLast
Results 71 to 80 of 117

Shooter
    4x5 Format
    Marc, met 'andere oplossingen' bedoelde ik niet analoge. 't Was zeker geen snier naar KB meer een tussen de regels nog eens bevestigen van de wat meer subtielere voordelen van analoge foto's maken zijn.

forzarossa's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Gefeliciteerd, laat ons maar eens zien wat je ermee kan!
    Nou bij deze dan:

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by forzarossa View Post
    Nou bij deze dan:
    Nummer 1 is veruit mijn favoriet... de citruspers doet me weinig ;-).

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Nummer 1 is veruit mijn favoriet...
    Sfeervol! Is al die rook van haar?!
    de citruspers doet me weinig ;-).
    Volgens mij is het een vulpen, maar inderdaad, net iets meer dan registratie...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

forzarossa's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Tnx voor het commentaar; ... de rook komt uit een rookmachine ... net effe teveel voor uit 1 peukje hahaha.... was een leuke shoot in m'n studio...

De vulpen (met id. in de achtergrond de Juicy Salif, citruspers van Alessi) ging ook alleen om de 'registratie'. Beide waren opdrachten van de FotoAcademie. Bij de Vulpen ging het om het puntje van de pen, die moet haarscherp zijn. Verder geen hinderlijke reflecties e.d.
    De bovenste foto moest het 'film noir' gevoel uitbeelden...

Shooter
    35mm

anno 2010

3 jaar na de laatste post ...hoe staan de zaken er nu voor ?
    is iedereen hier nog altijd verkocht aan het groot formaat ?
    ik wil zelf beginnen met groot formaat en zoek zoveel mogelijk info ivm ontwikkelen , soorten film enz .
    weet iemand een boek waar ik best mee begin ?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    using the view camera steve simmons

begin met ilford hp5+
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by andy van parys View Post
    3 jaar na de laatste post ...hoe staan de zaken er nu voor ?
    is iedereen hier nog altijd verkocht aan het groot formaat ?
    ik wil zelf beginnen met groot formaat en zoek zoveel mogelijk info ivm ontwikkelen , soorten film enz .
    weet iemand een boek waar ik best mee begin ?
    Je zoekt naar info met betrekking tot het ontwikkelen van grootformaat. Als je een combiplan film ontwikkeltank hebt, heb je de grootste flexibiliteit in het ontwikkelproces. De oxidatie van de ontwikkelaar is laag en je kunt dus iedere ontwikkelaar kiezen. Bovendien heb je de agitatie volledig (letterlijk) in de hand.

Jed

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    jawel hoor, ik doe ook grootformaat.
    Het is me opgevallen dat films die ik te contrastrijk vind in andere formaten, graag gebruik in LF, zoals Ilford Delta 100.
    Maar in LF heb ik slechts een graflex, dus niet vergelijkbaar met wat ik heb in andere formaten.
    Die combiplantank is 1 diepe ellende, maar al gaande leer ik ermee werken. Er is nu eenmaal niets anders.
    Ik heb ontwikkeldagen en dan is niets meer droog. Vooral 4x5 is dan onvergeeflijk. Op de plaats van mijn vetvrije vingerafdrukken is meer ontwikkeld.
    Sinds grootformaat doe ik daardoor voortaan altijd voorweken, zodat die problemen weg zijn.

Scannen kun je wel vergeten, zelfs de nieuwste computers kunnen het niet aan.
    Dus contactdrukken, maar die zijn klein dus moeten ze erg goed zijn, zoals de foto's hierboven. Bravo.

Erg wennen hoor.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AmsterdamMartin View Post
    jawel hoor, ik doe ook grootformaat.
    Het is me opgevallen dat films die ik te contrastrijk vind in andere formaten, graag gebruik in LF, zoals Ilford Delta 100.
    Maar in LF heb ik slechts een graflex, dus niet vergelijkbaar met wat ik heb in andere formaten.
    Die combiplantank is 1 diepe ellende, maar al gaande leer ik ermee werken. Er is nu eenmaal niets anders.
    Ik heb ontwikkeldagen en dan is niets meer droog. Vooral 4x5 is dan onvergeeflijk. Op de plaats van mijn vetvrije vingerafdrukken is meer ontwikkeld.
    Sinds grootformaat doe ik daardoor voortaan altijd voorweken, zodat die problemen weg zijn.

Scannen kun je wel vergeten, zelfs de nieuwste computers kunnen het niet aan.
    Dus contactdrukken, maar die zijn klein dus moeten ze erg goed zijn, zoals de foto's hierboven. Bravo.

Erg wennen hoor.

De procedure, die ik met de combiplan volg is anders dan in de handleiding. De combiplan gebruik ik alleen voor het ontwikkelen. Voor het stopbad en fixeer gebruik ik aparte bakjes, die ik van PVC heb gemaakt. Alles staat in een 40x50 ontwikkelbad, zodat er geen nattigheid in de kamer komt.
    Ik zet de film in de spiraal en doe die in de droge combiplan.
    In een 1 l bekerglas maak ik de ontwikkelaar, vul de bakjes met stop en met fixeer .
    Doe handschoenen om bruine handen te vermijden.
    Licht uit.
    Combiplan open en giet de ontwikkelaar en in. Tank sluiten en 30 sec kiepen.
    Licht aan.
    Ontwikkelproces met gewenste agitatie
    Na ontwikkelproces, licht uit, combiplan open en filmhouder in stop, daarna in fixeer
    Na 30 sec kan het licht aam
    Spoelen in de combiplan tank

Er zijn wel meer ontwikkelmethodes dan de combiplan, bijv. roterende ontwikkeltanks. Maar die hebben een hoge oxidatie en de agitatie is niet te beinvloeden. Dat beperkt het ontwikkelproces sterk.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin