Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,592   Posts: 1,546,021   Online: 989

Page 9 of 12 FirstFirst ... 3456789101112 LastLast
Results 81 to 90 of 117

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De procedure, die ik met de combiplan volg is anders dan in de handleiding. De combiplan gebruik ik alleen voor het ontwikkelen. Voor het stopbad en fixeer gebruik ik aparte bakjes, die ik van PVC heb gemaakt. Alles staat in een 40x50 ontwikkelbad, zodat er geen nattigheid in de kamer komt.
    Ik zet de film in de spiraal en doe die in de droge combiplan.
    In een 1 l bekerglas maak ik de ontwikkelaar, vul de bakjes met stop en met fixeer .
    Doe handschoenen om bruine handen te vermijden.
    Licht uit.
    Combiplan open en giet de ontwikkelaar en in. Tank sluiten en 30 sec kiepen.
    Licht aan.
    Ontwikkelproces met gewenste agitatie
    Na ontwikkelproces, licht uit, combiplan open en filmhouder in stop, daarna in fixeer
    Na 30 sec kan het licht aam
    Spoelen in de combiplan tank

Er zijn wel meer ontwikkelmethodes dan de combiplan, bijv. roterende ontwikkeltanks. Maar die hebben een hoge oxidatie en de agitatie is niet te beinvloeden. Dat beperkt het ontwikkelproces sterk.

Jed
    Dank u Jed !!

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik werk nog steeds op 4x5 en 5x7.
    In de buurt van eindhoven zijn we begonnen met een z/w analoog fotografen collectief www.ffotone.com

de adox chs 100 is ook een film om mee te starten. De eerste 50 vlakfilms mik je daarna zoiezo weg. Zijn erg prijsgunstig.
    ik gebruik een jobo 2521 tank.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,

Welke belichtingsmeter gebruiken jullie,een spot of een integraalmeter,en welk merk heeft jullie voorkeur?

Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    Beiden. Een Gossen Spotmaster voor landschappen, een Minolta 4F voor portretten en voor situaties waar integraalmeting handiger is. Ik heb geen voorkeur voor merken, maar kan het met beide meters goed vinden. Ik heb eens door een nieuwe, gecombineerde meter gekeken, maar schrok erg van de kwaliteit van de zoeker - die is bij de Gossen wel heel erg mooi groot en helder.

Shooter
    Large Format
    Ik gebruik een Sekonic 758D. Dit is een meter die zowel spot- als opvallend licht kan meten zonder dat je onderdelen hoeft te wisselen. Ik vind hem erg prettig en nauwkeurig in het gebruik met een goed afleesbaar display (dat in het donker en schemering automatisch wordt verlicht). Ik heb hem een jaar of 2 of 3 geleden via Hongsien Kwee gloednieuw in de doos gekocht voor 285 euro incl. porto wat spotgoedkoop is vergeleken met de prijs die je er hier in Nederland voor betaald. Hij adverteert op fotoapparatuur.nl. De koers van de yen is sindsdien wel veranderd dus ik heb geen idee wat hij nu voor die meter vraagt.

biloko's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik zeld een Minolta Flashmeter VI. 1° spot en opvallend licht. Uitstekend systeem.
    Charles "Biloko" Lemaire

Shooter
    4x5 Format
    Dé vraag bij spotmeters is, hoe controleer je dat je goed meet. Alleen als je op kleurdia materiaal werkt heb je een overtuigende en gemakkelijke verificatie, anders eigenlijk niet.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Dé vraag bij spotmeters is, hoe controleer je dat je goed meet. Alleen als je op kleurdia materiaal werkt heb je een overtuigende en gemakkelijke verificatie, anders eigenlijk niet.
    Dat is een goede vraag. Calibratie van de spotmeter is mogelijk.
    Maar dan meting. Stel je voor: een zonnige dag in een landschap. De spotmeter maakt een gemiddelde van een eindeloos grote hoeveelheden helderheden in een 1 graden cirkel. Je oog ziet ook een soort gemiddelde binnen die 1 graden cikel. En als het object niet te ver is, ziet je oog ook een hoop verschillende helderheden. Het is erg moeilijk om hier enige zinnige conclusie aan te verbinden.
    Dat wil niet zeggen dat een spotmeter waardeloos is. Zo kun je hem gebruiken om helderheidsverschillen te meten. Je moet dan wel opletten dat de helderheid uniform is op het meetpunt binnen de 1 graad cirkel. Een verneveld gebied in de verte is een voorbeeld van een situatie met uniforme helderheid.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Een spotmeter is bedoeld om helderheidsverschillen te meten - wanneer je de absolute hoeveelheid licht wilt weten is een opvallend licht meter veel handiger. Maar die helderheidsverschillen zijn voor iemand die vooral met zwart-wit werkt redelijk belangrijk - wetende dat het maximale contrastomvang van het afdrukpapier beperkt is tot een stop of zeven.
    Dus in de praktijk meet ik het punt waar ik nog net doortekening wil in de schaduwen, meet daarna de hoge lichten waarin ik nog doortekening wens, doe een meting op een referentie punt als een mooi groen grasveld en basseer de ontwikkeling van mijn film op de resultaten van die meting.
    En of dat een juiste waarde is? Geen idee, maar het systeem werkt redelijk goed, zolang je je hoofd er bij houdt, je materiaal kent en je meter beheerst.

bjdejong's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Zijn er nog meer grootformaat enthousiastelingen in het nedelandse taalgebied ? Of ben ik de laatste der mohikanen?
    Mijn trots is mijn Wista 45SP. Afgelopen heb ik hem na ruim 10 jaar weer in gebruik genomen, ... had ik maar meer tijd.

http://infocast.nl
    Barend Jan de Jong
    http://infocast.nl

Page 9 of 12 FirstFirst ... 3456789101112 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin