Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,470   Posts: 1,570,911   Online: 903

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26

Thread: Shen Hao vragen

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik werk met de shen hao 45-IIA met een 75mm lens. Gaat nog met een normale balg. Verstelling zijn wel minimaal, maar dat zijn ze zowiezo met een 75mm lens...
    Als je beide types naast elkaar ziet, dan zie je de verschillen in verstellingen.

Ik heb deze direkt in china besteld bij de fabriek destijds (3 jaar geleden).
    (http://www.shen-hao.com)
    De handleiding was alleen in het chinees!
    Last edited by argentic; 05-12-2010 at 03:34 AM. Click to view previous post history. Reason: Schrijffoutje

Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ben toch voor de PTB45 gegaan, omdat die lichter en beter uitbreidbaar is in de toekomst. Volgens foto-arte.co.uk is die eergisteren in belgië op de post gegaan. Spannend!

Ik ben momenteel nog aan het kijken voor een 90mm 5.6 Angulon (5.6 ivm lowlight). Heb toch maar besloten om de 75 mm en wide angle bellows voor later te bewaren.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Lijnenspel View Post
    Ik ben toch voor de PTB45 gegaan, omdat die lichter en beter uitbreidbaar is in de toekomst. Volgens foto-arte.co.uk is die eergisteren in belgië op de post gegaan. Spannend!

Ik ben momenteel nog aan het kijken voor een 90mm 5.6 Angulon (5.6 ivm lowlight). Heb toch maar besloten om de 75 mm en wide angle bellows voor later te bewaren.
    Ik gebruik mijn 75m Schneider Kreuznach Super Angolon zonder problemen op mijn Tachihara, zelfs zonder een wide angle balg en diepe, aangepaste, groothoeklensplaat. Ja, je bent wel een deel van je (verticale) verstellingsmogelijkheden kwijt, maar toch nog +/- 1 cm rise en fall over. Bij een groethoeklens is dat nog best veel en bruikbaar.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik de 75 ook op mijn shen met een normale balg.

Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De camera is binnen! Druk kijkende naar een leuke deal voor een lens. Hoe zit het met filmhouders, ze zijn universeel en waar kan die die dingen het beste aanschaffen?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De camera is binnen! Druk kijkende naar een leuke deal voor een lens. Hoe zit het met filmhouders, ze zijn universeel en waar kan die die dingen het beste aanschaffen?
    Ja, filmhouders zijn universeel. Buiten 2e hands via internet, kun je waarschijnlijk ook nog nieuwe via webshops als Calumet, Adorama, Freestyle, B&H etc krijgen.

Daarnaast in Nederland voor 2e hands (en wellicht ook nieuw, maar daar heb ik nooit naar gevraagd):

ABRO in Zaandam

Mijd overigens de oudste 2e hands holders, die vaak een metalen bovenstuk aan de darkslide hebben. Heb er zo ook een aantal gekocht, maar die hadden bij de sleuf waar de darkslide in moet kleine lichtlekken. Overigens kon ik dit bevestigen door in mijn donkere kamer een klein fel ledlampje langs de sleuf te halen, en er van de andere kant door te kijken (darkslide uiteraard verwijderd). Kun je evt. als controle gebruiken als je 2e hands koopt.

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    2e hands rond de 7,50 per stuk.
    vaak op marktplaats.

Shooter
    4x5 Format
    De filmhouders zijn meestal universeel. Maar zo heb ik drie cassettes, die niet bruikbaar zijn op mijn internationale achterwand.
    Dat is Fidelity Astra, die een deblokkeernok heeft, die niet goed werkt. Neem cassettes met een gewone blokkering van de schuif.

Jed

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik zag net op youtube een demo
    van deze shen hao (robertwhite). Op zo een camera kunnen roll film holders worden gebruikt.
    Gebruikt iemand hier zijn LF met rolfilm ?
    Is het mogelijk om (accuraat) te framen voor mediumformaten 6x6, 6x7, ... met een LF
    camera ?

Het lijkt mij in elk geval zéér interessant om de mogelijkheden van een LF camera te hebben
    gecombineerd met het gebruiksgemak van MF film ! Of zie ik iets over het hoofd ?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    Ik zag net op youtube een demo
    van deze shen hao (robertwhite). Op zo een camera kunnen roll film holders worden gebruikt.
    Gebruikt iemand hier zijn LF met rolfilm ?
    Is het mogelijk om (accuraat) te framen voor mediumformaten 6x6, 6x7, ... met een LF
    camera ?

Het lijkt mij in elk geval zéér interessant om de mogelijkheden van een LF camera te hebben
    gecombineerd met het gebruiksgemak van MF film ! Of zie ik iets over het hoofd ?
    Nog nooit gedaan, want ik heb niet de benodigde rolfilm houder. Is vast op te snorren op e-bay, maar ik heb ze alleen een keer bij Abro in Zaandam voor een op zijn zachtst gezegd niet geringe prijs zien liggen.

Als je een raster op je matglas hebt, of zelf een kadertje of de hoekpunten van het beeld aanbrengt op het matglas, lijkt kaderen mij geen groot probleem.

Het voordeel van het echte gebruiksgemak van een MF camera (namelijk heldere makkelijke zoeker) en uit de hand kunnen schieten (ik negeer hier even Graflex Speed Graphics), heb je natuurlijk niet met een rolfilm houder op LF...
    My website

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin