Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,972   Posts: 1,558,685   Online: 896

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 26 of 26

Thread: Shen Hao vragen

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Is prima te doen. Ik gebruik 6 x 9 cm formaat, maar meer als backup voor als mijn cassettes leeg zijn, meestal op vakantie. Ik stel scherp met wat schilderstape op het matglas wat globaal aangeeft waar de opening van de rolfilmhouder is. Dan het matglas er uit en de rolfilmhouder er in. Kan niet mislukken.
    Het leuke van de rolfilmhouder is dat je heel anders naar een compositie gaat kijken, omdat de verhoudingen heel anders zijn. De Shen Hao is daarmee een heel flexibel middenformaatsysteem geworden. De middenformaatfilm is wat handiger in gebruik en goedkoper, maar er gaat uiteraard niets boven de kwaliteit van grootformaat. Wie wil in dat oppervlak nou in snijden?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    Ik zag net op youtube een demo
    van deze shen hao (robertwhite). Op zo een camera kunnen roll film holders worden gebruikt.
    Gebruikt iemand hier zijn LF met rolfilm ?
    Is het mogelijk om (accuraat) te framen voor mediumformaten 6x6, 6x7, ... met een LF
    camera ?

Het lijkt mij in elk geval zéér interessant om de mogelijkheden van een LF camera te hebben
    gecombineerd met het gebruiksgemak van MF film ! Of zie ik iets over het hoofd ?
    Ik gebruik die rolfilmcassettes voor allerlei toepassingen, waar niet direct 4x5"nodig is. Bijv. portret. Maar met een 90 mm objectief heb je ook een normaalobjectief. Het kaderen doe ik met kartonnen maskers, die je zelf maakt. Bij de L:inhof Technika is er verder een zoeker, die je op het juiste kader kunt instellen.

Jed

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik zie op de site van Robert White dat de 45II-A verkrijgbaar is voor 625euros (incl. btw).
    Dit is voor een LF een zeer bescheiden prijs, dacht ik.

Zijn de gebruikers van Shen Hao onder jullie tevreden over het toestel ?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Geen Shen Hao, maar ik heb een Tachihara nieuw gekocht voor dezelfde prijs. De Tachihara en Shen Hao worden volgens mij nogal eens door elkaar gehaald, en sommigen suggereren zelfs dat het om dezelfde camera zou gaan, maar dat is duidelijk niet het geval als je naar de plaatjes kijkt. Hoewel de basisconstructies van bijna elke houten loopbodemcamera natuurlijk al bijna 1.5 eeuw ongewijzigd is...

Dus, deze laatste opmerking ook nog in ogenschouw nemend: weinig mis met deze "budget" LF camera's! Zo hebben generaties voor ons gewerkt. Ja, het is misschien allemaal niet zo solide als een Canham of zo, maar ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop, en de kwaliteit van de foto's laat weinig te wensen over.

Enige echte "probleempje" dat ik heb, en dat bij een volgende aankoop een rol zal spelen, is dat de voorstandaard teveel speling heeft. Hiermee bedoel ik, dat de voorstandaard niet per definitie parallel aan het matglas, en dus je negatief in de houder, staat. Je moet de standaard op mijn Tachihara met twee kleine "pookjes" links en rechts vastzetten, en moet echt opletten dat de standaard parallel staat.

De Chamonix 4x5 lijkt hier geen last van te hebben, omdat de voorstandaard op 1 stevige rail in het midden van de bodemplaat beweegt. De Chamonix is ook heel betaalbaar...

Zie hier voor een kleine review
    http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=178

De Chamonix heeft "overall" een wat modernere constructie.

Misschien wordt het mijn volgende camera
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Chamonix 4x5".

Meer carbon fiber, maar ook wat kinderziektes ivm. de materialen en sluitingen. Maar ik heb begrepen dat deze zaken wel altijd worden opgelost door de fabrikant.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Chamonix 4x5".

Meer carbon fiber, maar ook wat kinderziektes ivm. de materialen en sluitingen. Maar ik heb begrepen dat deze zaken wel altijd worden opgelost door de fabrikant.
    Als ik het goed begrepen heb, is er vrij recent een nieuwe verbeterde versie van de Chamonix uitgekomen. Maar zoals ook over mijn Tachihara gezegd, elke camera heeft zijn "nukken"...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin