Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,906   Posts: 1,555,859   Online: 868

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26

Thread: Shen Hao vragen

Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Shen Hao vragen

Hallo mensen op Apug!

Even voorstellen, ik in steekwoorden: Jelle, 19, student, Leeuwarden, Rolleiflex 3.5f + Mamiya 645, Vervallen interieur (urban exploring).

Ik zie dat er hier een paar mensen zijn met een mooie Shen Hao TC, dus dit leek mij de perfecte plek om gericht vragen te kunnen stellen en misschien te settelen. Ook lijkt mij dit forum niet zo gesloten als de rest van de fotografiefora. Hello everybody!

Ik wil mijn eerste stapjes in grootformaat wereld zetten en een Shen Hao leek mij een prima camera om mee te beginnen afgaand op vele reacties op internetfora. Ik wil de camera vooral gebruiken voor mijn "urban exploring" avonturen. Omdat ik alle tijd en rust heb/vindt op zo'n lokatie lijkt het mij geweldig om nog een stapje "dieper" te gaan dan 6x6. Nog meer zen, nog meer fotografisch avontuur.

Na wat onderzoek kwam ik uit op deze eisen uit: hout+aluminium (licht, portabel), loopbodem (klein) en 4x5 (lijkt mij eerst wel genoeg om mee te beginnen). Zodoende kwam ik op Shen Hao uit. Nou zijn er meerdere types bijvoorbeeld: HZX 4X5-IIA en de TZ45-IIB, maar ik heb niet genoeg kennis om ze via de specs te kunnen beoordelen. Dus mijn vraag (1) aan jullie is: Waar verschilt het zich in en waar moet ik misschien nog meer op letten?

Ook ben ik opzoek naar iemand die mij een keer een dagje op sleeptouw wil nemen zodat ik kan kijken of het wel echt wat voor mij is en om mij de basis bij te brengen.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Welkom. Als je urbex (indoor) wil doen heb je een LF groothoek lens nodig. (90mm-75mm). Normaal heb je daarvoor een "bagbellows" nodig ipv een "harmonica" balg. De segmenten van de harmonica balg kunnen in beeld komen, zeker als T/S gaat toepassen. Je moet zeker zijn dat de genoemde camera's dit als accessoire (sp?) aankunnen. Met bv een 75mm lens is de afstand (focus op oneindig ) tussen lens en filmvlak maar 75mm. (=Minimum uittrek van de balg van de Shen-Haos)
    gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Welkom Lijnenspel. Als je net begint met grootformaat, kan je het beste maar één objectief hebben en één soort film. KISS, ofwel hou het simpel. Dan leer je het meeste. Een groothoek als 90mm is dan goed om te beginnen, alhoewel je sneller en goedkoper aan een standaard lens van 180mm kan komen. Je bent niet echt een beginner, want je hebt vast al ervaring met handmatig licht meten. Maar je zult ook cassettes met film moeten laden, de film moeten ontwikkelen, er zijn heel wat dingen om aan te denken. Je moet echt even ervaring opbouwen met de verstellingen die mogelijk zijn. Dan zou ik niet een 75mm groothoek willen aanraden, omdat dit de mogelijkheden danig beperkt.

Ik heb zelf een HZX 4X5-IIA en ik heb voor mijn 75mm geen andere balg (bagbellows) nodig. Ik heb vandaag in Houten niet eens een verzinkte maar een vlakke lensplaat gekocht voor de 75mm en ik was verrast hoeveel speelruimte ik nog heb in de Shen Hao HZX. Het is gewoon een dijk van een toestel, relatief goedkoop, iets zwaarder dan de concurrentie, maar heel stabiel.

Het verschil tussen de HZX 4X5-IIA en de TZ45-IIB is voornamelijk het gewicht, waarbij de laatste 300g lichter is, de afwerking is in het voordeel van de eerste (maar dat is persoonlijk, ik vind koper nou eenmaal mooier dan aluminium). De mogelijke verstellingen van de HZX zijn groter, maar dat is niet zo van belang. Voor jou echter wel van belang: de balg kan bewegen tussen de 75 en 340mm voor de TZ, maar tussen de 50 en 360mm voor de HZX. Dwz dat je met een groothoek als een 75mm veel beter uit de voeten kan met de HZX 4X5-IIA, toekomstige teleobjectieven kunnen daarop óók beter gebruikt worden. Al met al is de HZX 4X5-IIA een betere keuze en het scheelt aan geld niet veel.

Ik weet niet of je ooit in de buurt van Deventer komt, maar ik kan je de ins en outs tonen. Zo heb ik het ook geleerd. Gewoon bij een andere liefhebber alles afkijken en het dan -na vallen en opstaan- het beter gaan doen. Vooral dat je zegt dat je tijd-rust-zen zoekt is een goed punt in het voordeel van grootformaat. Het zal je fotografie verbeteren!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Lijnenspel View Post
    Hallo mensen op Apug!

Ook ben ik opzoek naar iemand die mij een keer een dagje op sleeptouw wil nemen zodat ik kan kijken of het wel echt wat voor mij is en om mij de basis bij te brengen.
    De beste aanpak is om eerst met iemand mee te lopen, dan krijg je gevoel voor de materie. Nu woon je niet direct bij mij in de buurt, maar er is allicht iemand die dichterbij Leeuwarden woont.

Jed

Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ten eerste bedankt allemaal!

@Marc Leest
    Wat bedoel je met sp?

@Merlin
    Balen, ik was ook in Houten! Had ons wat typen kunnen besparen
    Ik zou graag een keertje naar deventer willen komen, lijkt me leuk!
    Je krijgt zo een DM van mij!

@Jed Freudenthal
    Bedankt voor het aanbod in iedergeval!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Lijnenspel View Post
    Ten eerste bedankt allemaal!

@Marc Leest
    Wat bedoel je met sp?
    assezwares (spELLING ?)
    -m-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    assezwares
    G.A.S.: accessoires? als 't maar zwaar is!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb is even een aanvraag gedaan bij foto-arte.co.uk. Daar hadden ze de HZ45 niet meer. Ze hebben nog wel de TZ45A en een PTB45. De laatste kan zelfs tot 45mm!

Heeft een van jullie ervaring met de PTB45 en/of met foto-arte?

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Welkom. Je lijkt me niet bepaald een beginner zeg.
    Ik aas ook naar de Shen-Hao in de verre toekomst, maar dan in 8x10.
    Maar voorlopig leer ik nog met mijn graflex 4x5, zeg maar het goedkope instapmodel in grootformaat. Daarbij heb ik een 90mm groothoek.
    Het leukste aan grootformaat vind ik de lensbewegingen die je kunt doen. Met de graflex kun je alleen maximale scherptediepte "tilten".
    Een Shen-Hao heeft weer iets meer bewegingen, ik denk uiteindelijk wel genoeg voor mij.

Voorlopig ben ik nog aan het leren met contactprinten. Pas als ik daar enigszins tevreden over ben ga ik upgraden, maar dat kan lang duren.
    We kunnen allicht een keer in Friesland op stap met deze perscamera.

Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Twee weken later.. *schaam*
    Ik ben ook geen beginner in fotografie, maar wel in grootformaat.

Lijkt me leuk om een keer samen op pad te gaan! Ik ben van plan om de shen hao volgende maand aan te schaffen....

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin