Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,692   Posts: 1,548,955   Online: 773

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 35

Thread: combiplan

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94
    Dank, dank voor de reacties en tips ! Ik ben van plan om alleen met z/w te werken en mijn huidige ontwikkelaar HC110 bevalt goed dus die wil ik ook bij 9x12 gebruiken. Of er moet een goede reden zijn om hiervoor een andere ontwikkelaar te gaan gebruiken. De film die ik als eerste ga gebruiken is Fomapan 100.
    Over de kosten : ik heb E 22,50 voor de Erko gegeven en een soortgelijk bedrag voor de filmhouders, om nu een klein kapitaal voor een ontwikkeltank neer te leggen wordt me wat te gek.
    Ik zal proberen om hier in de buurt een bezitter van de Combiplan te vinden om het eens uit te proberen.

vrgr
    k.hendrik

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Ook dat klopt maar deze kunnen alleen in rotatie gebruikt worden.

Maar deze 3000 drums kunnen alleen op de grote ATL machines of op de CPA-2 of CPP-2 worden gebruikt.
    Ik gebruik ze gewoon op een losse drumroller (kleur doe ik alleen digitaal). En je zou ze zelfs met de hand over de tafel kunnen rollen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ja, voor kleur heb je een gethermostatiseerd systeem nodig. Naast z/w doe ik ook C-41 ontwikkeling.

Ik doe het dus zo:

of zo:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gewoon een Jobo-bus is het schoonste en gemakkelijkste werken. Daarvoor is de CPP (o.i.d) niet noodzakelijk. Gewoon DIY dus.
    Nadat de film er in is, doe je het licht aan. Ik vind het werken in het licht een groot voordeel. Je hebt bussen met en zonder 'cog', ofwel tandwiel. Die zonder tandwiel zijn prima met de hand te vullen. Doe er een (rode) deksel op en je kunt ze voorzichtig met de hand roteren. Als je er wat vaardigheid in krijgt, is het snel reproduceerbaar.
    Voor luie mensen is er de machine. En werkelijk alles kan in de machine, maar niet alles wat kan moet je ook doen...
    Maar je moet ook niet alles geloven wat mensen zeggen. Je kunt zo'n machine voor een heleboel inzetten, zonder vervelende verschijnselen. En als het in de test dan toch niet mooi er uit komt, dan doe je het toch met de hand. Ik heb trouwens wel voorbeelden gezien (The Book of Pyro) van een systeem met stikstof infusie, waardoor de oxidatie niet aanwezig is. Dat is ook een idee. Maar HC110 met Fomapan kan prima in de ontwikkelmachine. Het ligt ook een beetje aan de verdunning, want als je, zoals ik, 1 deel siroop op 119 delen water gebruikt (verdunning 'H') moet je veel oplossing in je bus doen, wat erg zwaar is voor de machine, wat nogal sluitage veroorzaakt. Doe je het met de hand, dan bouw je wel wat extra biceps/triceps op. Wie zei dat doka-werkers nerds zijn? Je krijgt er een goddelijk lijf van. Nou ja, als je de hele dag ontwikkeld wel ja...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Ik doe het dus zo:
    Je bent vast de enige in Nederland met zo'n apparaat. Het werkt vast geweldig. Is de emmer om in te kotsen als het tegenvalt?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Ik zal proberen om hier in de buurt een bezitter van de Combiplan te vinden om het eens uit te proberen.

vrgr
    k.hendrik
    Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om de combiplan uit te proberen. Ik kan je dan ook laten zien hoe je er mee om kunt gaan en de agitatie techniek (= diffusieproces bij de ontwikkeling) kunt controleren.Vorig jaar heb ik in Houten ook nog een complete combiplan voor 3 euro gekocht. Verder kun je een combiplan-tank GRATIS van mij krijgen. Dan hoef je alleen maar het binnenwerk te kopen. Die combiplantank heb ik ook weer gratis van Harry gehad. Zo zie je maar: op de nederlandse apug site geven we alles gratis aan elkaar door!

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Is de emmer om in te kotsen als het tegenvalt?
    Nee, die is voor lastige klanten

Shooter
    4x5 Format
    Overigens is men op het Engelse deel van de site enthausiast over het volgende ding:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=130450918412

Je hebt dan nog een Paterson tank nodig waar je drie kleinbeeld spiralen in kunt stoppen - tweedehands zullen die voor een appel en ei te krijgen zijn. Er staan ondertussen enkele draadjes over op de site - moet je naar zoeken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Overigens is men op het Engelse deel van de site enthausiast over het volgende ding:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=130450918412

Je hebt dan nog een Paterson tank nodig waar je drie kleinbeeld spiralen in kunt stoppen - tweedehands zullen die voor een appel en ei te krijgen zijn. Er staan ondertussen enkele draadjes over op de site - moet je naar zoeken.
    Inderdaad is dit een goede optie. Deze 3 spoel Paterson heeft een goed stromingspatroon bij de agitatie en je hebt een tank dan voor alle formaten. Zelf gebruik ik deze Paterson nu voor middenformaat voor elke denkbare ontwikkelaar.

Jed

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94
    Dank voor alle info en tips, Jed zie mijn PM. Zo´n 3 reel van Paterson heb ik, dus hoef ik alleen het binnenwerk. Maar past mijn vlakfilm 9x12cm ook hierin.

vrgr

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin