Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,445   Posts: 1,570,013   Online: 874

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 35

Thread: combiplan

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    98

combiplan

Nu ik vandaag, dankzij "Fotografica" in Houten in het bezit ben van een mooi voorraadje 9x12 film houders voor mijn ERKO is de vgl. vraag: is er in NL nog een adres die de (HP)Combiplan ontwikkeltank verkoopt ?
    Bij Fotoimpex in Dld. en bij B&H USA staan ze te koop maar ik dacht; 'eigen volk eerst'
    vrgr
    k.hendrik

Shooter
    4x5 Format
    Ik wil je aanraden op zoek te gaan naar jobo-materiaal, want dat is gewoon beter spul voor hetzelfde doel. De combiplan tankjes laten zich slechts moeizaam vullen en legen, lekken en geven een onregelmatige ontwikkeling, tenzij je op een heel specifieke manier kiept. Dat alles hebben de jobotankjes niet - die bovendien de mogelijkheid hebben van rotatie-ontwikkeling - waarbij je aanzienlijk minder chemie gebruikt met hetzelfde resulaat. J ekunt dan kiezen uit de expert drums en de meer standaard spullen... De 4x5 spiralen zijn ook goed voor 9X12 te gebruiken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Nu ik vandaag, dankzij "Fotografica" in Houten in het bezit ben van een mooi voorraadje 9x12 film houders voor mijn ERKO is de vgl. vraag: is er in NL nog een adres die de (HP)Combiplan ontwikkeltank verkoopt ?
    Bij Fotoimpex in Dld. en bij B&H USA staan ze te koop maar ik dacht; 'eigen volk eerst'
    vrgr
    k.hendrik
    Ik denk dat je het beste bij fotoimpex terecht kunt. Volgens mij zijn deze tanks ideaal. De rotatietanks hebben vele beperkingen. Als je met die beperkingen kunt leven zijn ze OK. Maar zo kun je er alleen maar een beperkt type ontwikkelaars in verwerken. Verder he je de agitatie niet onder controle.
    Bij de Combiplantanks moet je alleen niet het voorschrift van Combiplan volgen. Dat deugt niet. Maar de tank is absoluut superieur. Ergens heb ik de ontwikkelprocedure op APUG verrmeld. Dat zou ik weer op moeten zoeken.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In een Jobo 2521/2523 tank kun je zowel kiepen als roteren. Alleen het volume verschilt: 1 ltr. of 270ml. Geschikt voor 6 vlakfilms in een 2509N spiraal.

De combiplan tankjes laten zich slechts moeizaam vullen en legen, lekken en geven een onregelmatige ontwikkeling, tenzij je op een heel specifieke manier kiept. Dat alles hebben de jobotankjes niet - die bovendien de mogelijkheid hebben van rotatie-ontwikkeling - waarbij je aanzienlijk minder chemie gebruikt met hetzelfde resulaat
    Klopt helemaal!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb alle bekende systemen zo'n beetje geprobeerd (zelfs professsionele tanks met 40 vlakfilms in hangers). In mijn ervaring geven de Jobo 3000 drums de beste ontwikkeling. Maar ze zijn moeilijk te vinden en meestal duur.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jobo 3000 drums
    Ook dat klopt maar deze kunnen alleen in rotatie gebruikt worden.

Ze worden nog steeds (nieuw) geproduceerd:
    # 3006 6x 4x5"/ 5x7"
    # 3010 10x 4x5"
    # 3005 5x 8x10"

Levertijd ca. 3 weken bij Jobo.

Maar deze 3000 drums kunnen alleen op de grote ATL machines of op de CPA-2 of CPP-2 worden gebruikt. Ze zijn groter in diameter en hebben een aparte aansluiting op de Jobo lift.
    Dus in de CPE-2 passen ze niet.
    Tevens moeten de rollers op de wijde stand gezet worden.

Voor vlakfilm het beste en gemakkelijkste systeem maar je moet dan wel een type ontwikkelaar kiezen die met rotatie geen/weinig negatieve bijwerkingen heeft.

Groetjes,

Robert

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post

Voor vlakfilm het beste en gemakkelijkste systeem maar je moet dan wel een type ontwikkelaar kiezen die met rotatie geen/weinig negatieve bijwerkingen heeft.

Groetjes,

Robert
    Volkomen juist. Het is maar of je de negatieve bijwerkingen op de koop toe neemt. Zo zijn bijv.catechol en pyrogallol ontwikkelaars behalve mooie ontwikkelaars ook erg goedkoop. Op die paar centen per liter is niets te verdienen.
    Ga die ontwikkelaars niet in rotatie ontwikkelen. Maar hoe zit het met minder snel oxiderende ontwikkelaars. En wat te denken van een doorweekte film, die steeds weer geoxideerd wordt. Om die vragen gefundeerd te beantwoorden, ben je heel wat aan het aftesten. En dat zag ik al snel niet meer zitten.
    De Combiplan gebruik ik op de volgende manier:
    Vul de filmhouder en sluit de tank ( in het donker)
    Vul een bekerglas van 1 liter met ontwikkelaar
    Doe het licht uit, open de tank, giet de ontwikkelaar erin( 1 seconde), sluit de tank, doe het licht aan en kiep krachtig gedurende 30" om luchtbellen te vermijden. Volg je ontwikkelproces met de gewenste agitatie om randeffecten te controleren.
    Na ontwikkeling, licht uit, deksel van de tank en de ontwikkelaar in het bekerglas teruggooien. Stopbad er en vervolgens het stopbad vervangen door de fixeer. Na 1 minuut fixeren licht aan.

Voor het stopbad en fixeer gebruik separate bakjes, maar dat is niet essentiel voor het filmbeeld.

Van groot belang is, dat je echt 1 liter ontwikkelaar gebruikt. Daardoor is de oxidatie van de ontwikkelaar en film onder controle. Verder moet je er op letten dat de hoeveelheid ontwikkelstof ook toereikend is voor 6 films 4x5". Bij de Combiplan heb ik daar nooit een praktisch probleem ontmoet (mits je de tank werkelijk met 1 liter vult).

Als je in de Combiplan snel oxiderende ontwikkelaars gebruikt is er verder een voordeel van de milieuvriendelijkheid. Ze degraderen aan de lucht zo snel dat en de hoeveelheden chemie zijn zo laag, dat ze geen probleem in de riool vormen.

Jed
    Last edited by argentic; 11-22-2010 at 02:19 PM. Click to view previous post history. Reason: Qoute spelling verbeterd.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Elk voordeel heeft zo zijn nadeel

Voor alles is wat te zeggen.

De Jobo machines zijn eigenlijk destijds ontwikkeld voor C41 en E6 rotatie ontwikkeling wat voortreffelijk gaat ook m.n. in de Expert drums.

Er blijven natuurlijk voldoende type z/w ontwikkelaars over voor rotatie ontwikkeling.
    Maar een aantal pyro ontwikkelaars en ook b.v. Rodinal is niet gunstig voor rotatie.
    Gezien de giftigheid van Pyrogallol is het niet mijn favoriete ontwikkelaar type en ook niet vanwege de staining waar het weer problemen geeft met Split Grade (TM) automatische afdrukken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Elk voordeel heeft zo zijn nadeel

Voor alles is wat te zeggen.

De Jobo machines zijn eigenlijk destijds ontwikkeld voor C41 en E6 rotatie ontwikkeling wat voortreffelijk gaat ook m.n. in de Expert drums.

Er blijven natuurlijk voldoende type z/w ontwikkelaars over voor rotatie ontwikkeling.
    Maar een aantal pyro ontwikkelaars en ook b.v. Rodinal is niet gunstig voor rotatie.
    Gezien de giftigheid van Pyrogallol is het niet mijn favoriete ontwikkelaar type en ook niet vanwege de staining waar het weer problemen geeft met Split Grade (TM) automatische afdrukken.
    Inderdaad; de Jobo machines zijn kleurontwikkelmachines. Niet in het minst vanwege het prijskaartje van de kleurontwikkelaar.

Het is trouwens de film en ontwikkelaar die getest moeten worden. Ook de film kan negatief op het oxidatie-effect reageren.
    Overigens kunnen rodinal en catechol ontwikkelaars stainvrij werken. Voor pyrogallol is dat ook mogelijk, maar dat heb ik maar een keer toegepast, omdat ik daar juist voor stain koos

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Ik heb alle bekende systemen zo'n beetje geprobeerd (zelfs professsionele tanks met 40 vlakfilms in hangers). In mijn ervaring geven de Jobo 3000 drums de beste ontwikkeling. Maar ze zijn moeilijk te vinden en meestal duur.
    idem hier

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin