Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,514   Posts: 1,543,682   Online: 848

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Linhof lensplank adapter voor draadontspanner

Weet iemand of die adaptertjes waarmee je de draadontspanner op een aparte unit kan bevestigen los te verkrijgen zijn???
    (Quick Socket)
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails linhof.png  
    Last edited by Willie Jan; 05-13-2011 at 04:33 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    In houten staat altijd een man met veel Linhof spul daar koop ik ze altijd. Een paar euri per stuk. Als je haast heb zul je wel naar Linhof toe moeten. ± 7 euro. Ze zitten in belgie.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Weet iemand of die adaptertjes waarmee je de draadontspanner op een aparte unit kan bevestigen los te verkrijgen zijn???
    (Quick Socket)
    Ik heb in het verleden een lensplank gehad met een dergelijke draadontspanner adapter. De adapter functionneerde voor geen meter. Het was een eindeloos gebuig aan de overbrenging om hem te laten trillingsvrij te laten werken. Ik heb de adapter er uit gehaald en monteer de draadontspanner op de gebruikelijke manier door hem direct op de sluiter te schroeven.
    Inmiddels, zo is mij verteld, is de adapter gemodificeerd, waarbij de problemen ondervangen zouden zijn. Met het nieuwe model ben ik niet weer gaan experimenteren en ik weet ook niet of het een Linhof produkt is. Het mechanisch principe lijkt mij uit de beschrijving wel een verbetering.
    Je moet er dus op verdacht zijn dat er verschillende adapters in omloop zijn. De Linhof man uit Houten ( Gojko Zgonjanin) zal je zeker kunnen informeren. Ik heb zijn emailadres. Je zou hem kunnen schrijven. Als hij het juiste produkt heeft, kan hij ook (per post) aan jou verkopen. Althans dat heeft hij mij gezegd.

Jed

Shooter
    Large Format
    Misschien al bekend maar je standaard draadontspanner werkt niet met een quick socket. Je kunt een adaptertje kopen (paar euro) waardoor het wel werkt of je moet een Linhof draadontspanner gebruiken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
    Misschien al bekend maar je standaard draadontspanner werkt niet met een quick socket. Je kunt een adaptertje kopen (paar euro) waardoor het wel werkt of je moet een Linhof draadontspanner gebruiken.
    Inderdaad, om de quick socket te gebruiken, moet je je draadontspanner aanpassen. Daar ligt het probleem niet. Het probleem is met de verbinding tussen de quick socket en de sluiter.
    Als je je draadontspanner hebt aangepast voor de quick socket, kun je de draadontspanner niet gebruiken op een sluiter met normale draad, of je moet de zaak weer terug-modificeren. Het kleine onderdeeltje dat voor deze aanpassing zorgt ben je altijd kwijt. Vooral als het in het gras valt, kun je lang zoeken. Het wordt dan een 'slow search for a quick socket' .

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Hoi Jed,
    ik heb een lens met een aansluiting die uitgelubberd is, daarom dacht ik met het monteren met een quick socket dit probleem te verhelpen.
    Ik gebruik wel 'normale' draadontspanners. Dus als ik het goed lees dan kan ik die niet normaal aansluiten?

Shooter
    4x5 Format
    Hoi Jed,
    ik heb een lens met een aansluiting die uitgelubberd is, daarom dacht ik met het monteren met een quick socket dit probleem te verhelpen.
    Ik gebruik wel 'normale' draadontspanners. Dus als ik het goed lees dan kan ik die niet normaal aansluiten?
    Willie Jan, als het probleem een uitgelubberde aansluiting voor de draadontspanner is, zou ik die aansluiting vervangen of laten vervangen. Het is eigenlijk niet meer dan een klein blokje met een draad erin getapt. Als je de draadontspanner erop schroeft, en je bedient de draadontspanner, dan duwt de pen van de draadontspanner tegen het manuele ontspanmechanisme.
    Bekijk wel of de aansluiting echt is uitgelubberd. Meestal is de de draad van de draadontspanner de echte boosdoener. Wat ook wel het geval is, dat de resten van een afgebroken draad van een draadontspanner in het blokje zijn blijven zitten. Die haal ik er met een klein schroevendraaiertje weer uit. Bekijk de aansluiting voor de draadontspanner eens met een loupe om de conditie exact vast te stellen,
    Je leest het goed: als je de quick socket hebt, dan heb je ook een modificatie van de draadontspanner. Op het draadeinde van de draadontspanner wordt een klein kegeltje geschroefd. Je kunt hem dan niet meer direct gebruiken voor een normale aansluiting.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Jed,
    je wil niet weten wat ze voor zo'n losse aansluiting vragen! Ik denk dat iemand er een draadontspanner uit heeft getrokken onder een hoek.
    Helaas is dit dus ook geen oplossing.

Shooter
    4x5 Format
    Jed,
    je wil niet weten wat ze voor zo'n losse aansluiting vragen! Ik denk dat iemand er een draadontspanner uit heeft getrokken onder een hoek.
    Helaas is dit dus ook geen oplossing.
    Het is inderdaad zo dat draadontspanners er onder een hoek uit worden getrokken. Bij die handeling wil de konische schroefdraad afbreken en een rest van die schroefdraad blijft achter. Als dat inderdaad het geval is, moet je de rest van die schroefdraad er uit zien te pulken. Ik doe dat door met een schroevendraaiertje de rest al draaiend eruit tre halen. Daarna is alles weer OK. Voor de nieuwe versie van de quick socket heb je ook een goede schroefdraad nodig.

Ik begrijp niet wat je met deze zin: je wil niet weten wat ze voor zo'n losse aansluiting vragen! , bedoeld.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Volgens mij vroegen ze 45 dollar voor het prulding (een nieuwe).

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin