Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,840   Posts: 1,582,559   Online: 1010

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 43
    a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Het eerste resultaat met de Sinar is binnen.
    Ik heb ermee in de studio opnames gemaakt met een polaroid cassette.
    Toch best veel vignetering in de hoeken met de 150mm 5,6 zelfs op f16.

En toen gaf het flitscontact het op, een draadje losgekomen in de Sinar.
    Dit is weer gesoldeerd dus straks weer opnames maken in de studio...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by a stan View Post
    Het eerste resultaat met de Sinar is binnen.
    Ik heb ermee in de studio opnames gemaakt met een polaroid cassette.
    Toch best veel vignetering in de hoeken met de 150mm 5,6 zelfs op f16.

En toen gaf het flitscontact het op, een draadje losgekomen in de Sinar.
    Dit is weer gesoldeerd dus straks weer opnames maken in de studio...
    Ik weet natuurlijk niet hoe kritisch jij bent, maar vignetering zou in de echte opname met een 150mm lens toch nauwelijks zichtbaar moeten zijn, of praat je slechts over de vignetering / lichtafval zoals die op het matglas zichtbaar is? (die weinig zegt over de uiteindelijke opname).

Wel moet je bij LF fotograferen altijd uitkijken met je verstellingen binnen de beeldcirkel van de lens te blijven. Maar als je zo extreem versteld, dat aan 1 kant een zwarte rand verschijnt, dan heb je dat wel door...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Ik weet natuurlijk niet hoe kritisch jij bent, maar vignetering zou in de echte opname met een 150mm lens toch nauwelijks zichtbaar moeten zijn, of praat je slechts over de vignetering / lichtafval zoals die op het matglas zichtbaar is? (die weinig zegt over de uiteindelijke opname).
    Nee, de hoeken van de polaroid opname zijn zeker donkerder.
    Ik heb alle verstellingen op 0 gelaten. Gewoon met het statief de hoogte aangepast en recht toe recht aan geschoten.
    Ik had ook al gezien dat de hoeken bij volle opening op het matglas donkerder zijn.

Het gaat wel om een lens van de jaren '60, misschien dat het daarmee te maken
    heeft.

Shooter
    4x5 Format
    Dat komt me merkwaardig voor. Dat het op een matglas in de hoeken donkerder is, is vrij normaal, maar je zou met een 150 in 0-stelling een geheel egaal beeld moeten krijgen, zelfs met een lens die 50 jaar oud is. Wat voor lens gebruik je precies?

Het werken met een tc is nogal een leerproces en de meeste van ons hebben ontelbare fouten gemaakt voor het onder de knie te krijgen. De beloning voor als het eenmaal lukt is echter groot... Er zijn diverse sites die tot in het detail uitleggen hoe te handelen. En er zijn ook enkele Nederlandstalige handleidingen in omloop die hetzelfde doen. Mocht je wat links willen, dan moet ik even zoeken...

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Wat voor lens gebruik je precies?

Het werken met een tc is nogal een leerproces en de meeste van ons hebben ontelbare fouten gemaakt voor het onder de knie te krijgen. De beloning voor als het eenmaal lukt is echter groot... Er zijn diverse sites die tot in het detail uitleggen hoe te handelen. En er zijn ook enkele Nederlandstalige handleidingen in omloop die hetzelfde doen. Mocht je wat links willen, dan moet ik even zoeken...
    Het gaat om volgende lens

Aan de polaroid ruggen ligt het zeker niet, ik heb er 2 verschillende getest.
    Ze hadden allebei de zelfde zwarting op de zelfde plaats.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Dat komt me merkwaardig voor. Dat het op een matglas in de hoeken donkerder is, is vrij normaal, maar je zou met een 150 in 0-stelling een geheel egaal beeld moeten krijgen, zelfs met een lens die 50 jaar oud is.
    Dit is ook mijn ervaring met mijn 150 mm lens, maar toegegeven, die is geen 50 jaar oud. Wel ook een Schneider Kreuznach: Symmar-S F5.6/150

Het wordt nu wel wilde speculatie, en ik ben geen optica expert, maar zou zo'n sterke lichtafval bij een lens waarvan je het niet verwacht, veroorzaakt kunnen worden doordat iemand per ongeluk een verkeerd achter- en voor-lenselement heeft gecombineerd? Dus b.v. het front element van de 150 mm met een back element van een 120 of 90 mm lens?

Met LF lenzen zit je immers altijd met twee delen, die op de lensplaat samenkomen.

Overigens is het misschien ook handig als je een scan van die Pola bijvoegt hier in de thread, zodat we een beeld krijgen van wat er mis is.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ander alternatief: Sluiter die door mankement of ouderdom en geen onderhoud niet meer goed / geheel opent???
    My website

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ander alternatief: Sluiter die door mankement of ouderdom en geen onderhoud niet meer goed / geheel opent???
    De sluiter werkt naar behoren.

Overigens is het misschien ook handig als je een scan van die Pola bijvoegt hier in de thread, zodat we een beeld krijgen van wat er mis is.

De zwarting in de hoeken is ook niet volkomen rond, zoals ik bij vignetering mezelf zou voorstellen...

Ergens een lichtlek???

Shooter
    4x5 Format
    Twee opmerkingen die misschien kunnen bijdragen. Om te kijken of beide delen van het objectief de juiste zijn. Bij een scherpstelling op iets ver weg, oneindig, zou de afstand filmvlak midden objectief ± 150 mm moeten zijn. Het andere is weet je zeker dat de lichtafval niet aanwezig is in je onderwerp ? Laat een opname met het digitaaltje wel een gelijkmatige uitlichting zien ?
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het andere is weet je zeker dat de lichtafval niet aanwezig is in je onderwerp ? Laat een opname met het digitaaltje wel een gelijkmatige uitlichting zien ?
    Dit begon ik mij ook af te vragen, kijkend naar de opname. Het kan verdomd moeilijk om zijn om in een studio situatie een echt gelijkmatige belichting te bereiken. Er lijkt sprake van een enigzins puntbron licht (raam links op enige afstand?). Vaak onderschat je de situatie, en laat alleen de opname de werkelijke situatie zien. Het menselijk oog is zeer adaptief. Meten met een nauwkeurige spotmeter kan helpen. Mijn zeer beperkte ervaring met vastleggen van schilderijen op dia, leerde mij dat 1/3 stopje verschil vaak al te zien is.

Het contrast en verschil wordt ook nog eens versterkt door de eigenschappen van een Polaroid, namelijk beperkt dynamisch bereik van iets van 5 stops, wat betekent dat iets al snel helemaal wit of zwart is in de uiteindelijke opname.
    My website

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin