Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,725   Posts: 1,515,028   Online: 1190

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 31 to 40 of 43
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Volgens mij zwerft ook het boek the negativ van AA als pdf op internet rond. Waarschijnlijk moet je daar wel wat creatiever internet behendigheid voor aan de dag leggen om het te vinden.
    Of even bij de American Bookstore op Het Spui in Amsterdam langswippen. Ik heb het daar nog niet zolang geleden zien liggen, als "nieuwe" reprint als ik het mij goed herinner. Ralph Lambrecht's boek "Beyond Monochrome edition 2" is natuurlijk ook niet te versmaden, en wat meer up-to-date.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    die is nieuw gewoon te bestellen voor rond de 37 dollar.

Ik gebruik zelf een jobo 2521 tank (handmatige kiep). Gaat wel 1.2 liter water in. Met wat oefenen (insteken negs) werkt het bij mij prima.
    De spoelen zijn wel duur geworden heb ik gemerkt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    die is nieuw gewoon te bestellen voor rond de 37 dollar.

Ik gebruik zelf een jobo 2521 tank (handmatige kiep). Gaat wel 1.2 liter water in. Met wat oefenen (insteken negs) werkt het bij mij prima.
    De spoelen zijn wel duur geworden heb ik gemerkt.

Ook hier een tevreden gebruiker van de jobo-tanks - met de Combiplantankjes heb ik altijd wat meer moeite gehad. Ze vragen een specifieke slag om tot een egale ontwikkeling te komen - wat ik nooit echt onder de knie gekregen heb - ze lekken als een zeef en hebben nogal wat vul- en leegtijd, omdat het ventiel veel te klein is. Eigenlijk heb je er twee of drie nodig, zodat je de film van tank naar tank kunt verplaatsen, net zoals je afdrukpapier van bak naar bak beweegt. Vanzelfsprekend kan dat alleen in het pikkedonker en bij een daglichttank heb ik dan toch een ander idee...

De 1.2 liter voor de Jobo is zondermeer vergelijkbaar met wat de combiplan tank en de Paterson-tank nodig hebben: beiden vragen 1.0 L als ik dat uit mijn hoofd doe. Maar met de Jobo kun je ook rotatie-ontwikkeling doen en dat is met die twee andere wat lastiger. De benodigde jobo-processors zijn tweedehandse heel erg betaalbaar, de tanks en spiralen voor 4x5 zijn wat lastiger aan te komen. Voordeel is dat je nog slechts 300 ml vloeistof nodig hebt voor 6 stuks film - dus op den duur verdient het zich terug.
    Ontwikkelen in een open schaal gaat ook goed, maar besef wel dat je dan geen licht in de doka aan kunt zetten. Je staat dus snel een kwartier in het donker te werken en ik vond het bijhouden van de juiste ontwikkeltijd niet echt heel makkelijk. Verder vraagt het wat oefening om ook hier tot een egale ontwikkeling te komen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Ook hier een tevreden gebruiker van de jobo-tanks - met de Combiplantankjes heb ik altijd wat meer moeite gehad. Ze vragen een specifieke slag om tot een egale ontwikkeling te komen - wat ik nooit echt onder de knie gekregen heb - ze lekken als een zeef en hebben nogal wat vul- en leegtijd, omdat het ventiel veel te klein is.
    De lekkage problemen "als een zeef" herken ik niet, misschien een te oude tank met slechte kunststof en rubber? Vultijd klopt, maar is overkomelijk. Levert in de praktijk niet veel problemen op.

Die specifieke slag met de Combiplan is helemaal niet moeilijk: kantelen / omkeren langs de lange zijde van de tank. NOOIT de tank langs zijn smalle kant omkeren, want daarmee bestaat een gerede kans dat je negatieven uit de houder loskomen. Dit staat ook zo beschreven in de Combiplan handleiding, waarvan ik gelukkig bij Foto Den Boer een kopietje kon krijgen.

Daarnaast is het belangrijk is dat je dit afwisselend zowel links als rechts omdoet, hiermee voorkom je ongelijkmatige ontwikkeling van 1 van de hoekpunten van de negatieven.

Met deze methode krijg ik perfect egaal ontwikkelde negatieven in de Combiplan.

Maar toegegeven, het koste even wat inwerktijd. Gezien alle andere issues die ik bij andere LF ontwikkelmethoden lees (b.v. ongelijkmatige ontwikkeling bij tray), denk ik dat dit een universeel probleem is van het moeten ontwikkelen van grote lappen vlakfilm: LEES: je moet, welke methode je ook gebruikt, het gewoon in de praktijk leren. Dan zijn alle methoden uiteindelijk bruikbaar.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Die specifieke slag met de Combiplan is helemaal niet moeilijk: kantelen / omkeren langs de lange zijde van de tank.
    Misschien nog wat onduidelijk, hiermee bedoel ik, dat je, als je van boven tegen de tank aankijkt, de lange zijde dus parallel aan de draairichting moet zijn.

Dus als je de tank als een rechtopstaand boek voorstelt met de kaft naar je toe, dan moet je hem links of rechtsom draaien, en niet voorover of achterover kantelen.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    De gebruikte film ontwikkelaar combinatie lijkt me bepalend voor de keuze van ontwikkel tank/bak/schaal. Bij een film met een hele zachte emulsie als adox chs lijkt me een een schaal ontwikkeling niet zo'n succes. Aan de andere kant een hoog verdunde en door uitputting voor nivellerend effect gevende ontwikkelaar in een rotatie tank is ook niet optimaal. En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan. Maar om te beginnen met een recht op en neer ontwikkelaar als D76,ID11,X-tol onverdund en een enigszins harde emulsie en een schaaltje lijkt me een heel goed startpunt. Met name omdat er geen aanvangskosten zijn. En pas als er een duidelijke voorkeur is geld gaan uitgeven.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by a stan View Post
    Dat lijkt me wel interessant om de kostprijs naar beneden te houden, ontwikkelen in een schaal.
    Kan je me de werkwijze doorsturen?
    Een boek van Ansel Adams ontbreekt nog in mijn collectie.
    Ik zou de vlakfilm niet in een schaal ontwikkelen. De Combiplan is prima.. Ik gebruik de Combiplan alleen voor het ontwikkelen. Het stopbad en de fixeer gan in separate zelf gemaakte PVC bakjes. IK weet dat Fotoimpex de losse onderdelen voor Compiplan verkoopt.Ik heb nog de nodige spiralen. Daar zou je en of twee van kunnen krijgen. De rest moet je aanvullen.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Je moet een keer met beiden tank/schaal hebben gewerkt om te weten welke voor jou het beste werkt.

Schaal vond ik een geklooi met meerdere negs en kans op krassen neemt toe. De jobo tank moet je even dooorhebben dat je geen 2 negatieven in dezelfde gleuf duwt, net zoals bij de combiplan.

Na het stopbad kan je het licht aandoen met schaal ontwikkeling. Er zijn ook mensen die pvc tubes hebben gemaakt en elk negatief in een tube stoppen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Je jobo tank moet je even dooorhebben dat je geen 2 negatieven in dezelfde gleuf duwt, net zoals bij de combiplan.
    Ja, dit probleem herken ik ook van het werken met mijn Combiplan tank. Altijd dubbel checken of de negatieven echt goed zitten. Is niet altijd even makkelijk, want het geschiet natuurlijk in het volslagen donker. Sommige mensen slaan daarom een sleufje over, en ontwikkelen 4 ipv 6 negatieven in de tank. Dit maakt het makkelijker om te bepalen of de negatieven echt goed zitten.
    My website

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ja, ik ga eerst hier thuis proberen met de schaaltjes.
    In september weer naar de academie en daar met de combiplan tank werken.

Allemaal al zeer bedankt voor alle informatie.

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin