Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,707   Posts: 1,482,859   Online: 968

Page 5 of 5 FirstFirst 12345
Results 41 to 43 of 43

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Je moet een keer met beiden tank/schaal hebben gewerkt om te weten welke voor jou het beste werkt.

Schaal vond ik een geklooi met meerdere negs en kans op krassen neemt toe. De jobo tank moet je even dooorhebben dat je geen 2 negatieven in dezelfde gleuf duwt, net zoals bij de combiplan.

Na het stopbad kan je het licht aandoen met schaal ontwikkeling. Er zijn ook mensen die pvc tubes hebben gemaakt en elk negatief in een tube stoppen.
    De Combiplantank heeft een filmgeleider, die je op de spiraal zet. Met dit hulpmiddel kan het eigenlijk niet misgaan.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De Combiplantank heeft een filmgeleider, die je op de spiraal zet. Met dit hulpmiddel kan het eigenlijk niet misgaan.

Jed
    Desondanks heb ik toch nog wel eens twee negatieven in dezelfde sleuf geschoven... Je moet het blijven controleren. Maar je hebt wel gelijk dat het een aardig hulpmiddel is. Overigens niet vergeten te verwijderen voordat je de unit in de tank plaatst! Ik heb wel eens per ongeluk dit vergeten, maar het belemmerd de vloeistof doorstroming, dus dat was geen succes...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Desondanks heb ik toch nog wel eens twee negatieven in dezelfde sleuf geschoven... Je moet het blijven controleren. Maar je hebt wel gelijk dat het een aardig hulpmiddel is. Overigens niet vergeten te verwijderen voordat je de unit in de tank plaatst! Ik heb wel eens per ongeluk dit vergeten, maar het belemmerd de vloeistof doorstroming, dus dat was geen succes...
    Het is mij ook wel gebeurd dat ik twee negatieven in dezelfde sleuf had. Maar de oorzaak was dat twee negatieven aan elkaar plakten. (Vochtigheidsgraad?). En dat heeft niets met de Combiplan of welke ontwikkelmethode te doen.
    Ik ben ook wel eens de filmgeleider vergeten te verwijderen. Maar kon geen opmerkelijk verschil vaststellen. Je moet wel met de Combiplan en soortgelijke tanks ( Paterson) er opletten dat je de juiste constante hoeveelheid ontwikkelaar ( 1000 ml) gebruikt. De hoeveelheid lucht boven de ontwikkelaar is dan constant en bepalend voor het agitatiemechanisme bij het kiepen. En dus bepalend voor het ontwikkelproces. Als ik het ontwikkelproces wil bijstellen, laat ik de 1000 ml constant, maar wijzig ik de agitatiefrequentie (kiepen) en agitatie-intervallen. Verder kiep ik met een draai-beweging ( kodak advies). Bij een tank als de Paterson verander ik de hoek waaronder ik kiep gedurende het ontwikkelproces. Bij een Combiplan, kiep ik door te draaien om de korte as, terwijl er gelijktijdig een zekere draaiing om de lange as.
    Ik moet er wel aan toevoegen dat ik de combiplan nooit vul met het trechtertje. Dat gaat veel te langzaam. Ik zet de combiplan, gevuld met negatieven klaar en ik zet 1000 ml ontwikkelaar in een bekerglas klaar. Doie het licht uit; open de combiplan en kiep de ontwikkelaar er in een smak in. Sluit de combiplan en ontwikkel als met een daglichttank.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 07-05-2011 at 04:05 AM. Click to view previous post history.

Page 5 of 5 FirstFirst 12345

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin