Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,860   Posts: 1,583,152   Online: 823

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 43
    a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Sinar P_technische camera kopen?

Mijn oog is gevallen op een Sinar P1 technische camera.

De camera is in nette staat, er is wel slechts één lens bij een 150 f5,6.
    Stevig statief, technische camera, metalen doos, filmrug, polaroid rug, 2 balgen...

Het enige is dat de kabel om de sluiter te bedienen stroeft.
    Sluitertijden gaan acuraat, toch zeker die van één seconde.
    Daarmee dat ik denk dat er niet veel afwijking zit op de kortere tijden.

Hij word verkocht voor zeer weinig geld.
    Toch is er iets wat me tegenhoud, ik weet zelf niet wat.

Ik weet dat ik er niet dagelijks mee ga fotograferen, maar ik denk wel
    dat ik veel ga bijleren door ermee te werken.

Hmm, wat denken jullie?

Shooter
    4x5 Format
    Een paar overwegingen;
    - Wat je schrijft over de sluiterkabel is me niet duidelijk. Mocht je een andere kabel nodig hebben, is er een probleem. Deze kabels zijn heel moeilijk los te koop.
    - 150 mm is standaard lengte voor 4 X 5" prima om mee te beginnen.
    - Sinar P kamera's zijn primair studio apparaten. Groot en zwaar. Dus buiten mee rondsjouwen is niet fijn.
    - Ik mis de 4 x 5 cassettes in je lijstje. Dit is het film formaat waar de kamera voor bedoeld is.
    - Je zult ook een losse belichtings meter nodig hebben.
    - De tandwieltjes van de P1 zijn slijt gevoelig goed controleren !
    - Het is een geweldige kamera. Je kunt er een hele hoop mee leren en er gaat een wereld voor je open.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Het is belangrijk op voorhand te weten op welk gebied je met fotografie te werk wilt gaan. Aan de hand van dit besluit bepaal je welke uitrusting je ervoor kunt gebruiken/nodig hebt, en of deze de aanschaf en moeite ook waard zijn.
    Fotograferen op 4×5"-formaat is arbeidsintensief, fysiek en mentaal, maar je kunt er wel een kwalitatief goede print van xm² mee maken. Een 150mm-lens op een 4×5"-camera is een uitstekende portretlens, echter voor architectuurfotografie al een stuk minder geschikt.

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Een paar overwegingen;
    - Wat je schrijft over de sluiterkabel is me niet duidelijk. Mocht je een andere kabel nodig hebben, is er een probleem. Deze kabels zijn heel moeilijk los te koop.
    - Ik mis de 4 x 5 cassettes in je lijstje. Dit is het film formaat waar de kamera voor bedoeld is.
    - Je zult ook een losse belichtings meter nodig hebben.
    - De tandwieltjes van de P1 zijn slijt gevoelig goed controleren !
    * Ik denk dat de sluiterkabel uitgerokken of samengedrukt was.
    De bediening loopt stroef, na een opname moet je de kabel zelf met je hand helemaal terug trekken.
    * de 4 x 5 cassette bedoelde ik met filmrug.
    * Lichtmeter is geen probleem.
    * De tandwieltjes om technische camera te bedienen, om de afstand tussen lens een filmvlak in te stellen? Deze gingen nog goed. Of welke bedoel je?

Quote Originally Posted by LeRauxe View Post
    Het is belangrijk op voorhand te weten op welk gebied je met fotografie te werk wilt gaan.
    Vooral portretten, maar ik liep ook met het idee om
    de Sinar te gebruiken voor architectuur.
    Hiervoor moet ik dan dus al opzoek naar een ander lens.

Het gaat dus kostelijker worden als enkel de aankoop van de TC.
    Zeker als je daarbij de aanpassing van vergroter bij rekent.

Shooter
    4x5 Format
    Alle verstellingen controleren van beide "blokken" . voor-achter,links-rechts,kantelen en draaien. Dus 8 bewegingen in het totaal.
    Met een filmrug wordt meestal een rolfilm rug bedoeld. Hier kun je dus maar ter breedte van rolfilm opnames maken. Mocht je toch echte 4 x 5 cassettes bedoelen heb je er daar meerdere van nodig. Twee opnames per cassette.
    150 mm is wel kort voor portretten. Een 40 mm op kleinbeeld is ook niet een ideaal voor portret.

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Met een filmrug wordt meestal een rolfilm rug bedoeld.
    Mocht je toch echte 4 x 5 cassettes bedoelen heb je er daar meerdere van nodig. Twee opnames per cassette.
    150 mm is wel kort voor portretten. Een 40 mm op kleinbeeld is ook niet een ideaal.voor portret.
    Ah daar zat ik even fout, ik bedoelde de cassettes voor vlak film.
    En daar zijn er meerdere van inbegrepen.
    De vergrotingmaatstaf tegen over kleinbeeld is dacht ik 3x.
    Daarom dacht ik dat de 150mm overeenkwam met 50mm kleinbeeld.

Ik vond de polaroid rug ook wel interessant, maar daar is geen film meer voor te krijgen.
    Wel bij The Impossible Project, maar die zijn nogal kostelijk + vervallen.

Shooter
    4x5 Format
    http://www.largeformatphotography.in...s/LF4x5in.html

Hier staat een hoop info over lenzen voor 4 X 5. Onder andere de vergelijkbare brandpunten voor kleinbeeld.

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Intressante link.
    Het gaat om een TC met de lens Schneider Xenar 150 f/5.6 f/45.
    Die waarde van de lens alleen is het dubbel van de vraagprijs voor de TC met toebehoren.

Dat maakt de keuze alweer wat makkelijker.
    Toch eerst nogmaals een afspraak maken en de camera een goede test beurt geven.
    En erna kan ik nog zien wat ik ermee doe.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Zoals andere zeggen: wil je "portable" zijn of niet? Met zo'n Sinar en een zware metalen kist, ga je echt niet in een bergdorpje in Frankrijk de trappetjes beklimmen... Dus als dat onderdeel vormt van de architectuurfotografie die je wil doen, dan heb je een probleem.

Ik zelf heb een redelijk lichtgewicht houten "loopbodemcamera" / TC van Tachihara. Met lens en al, weegt dat nauwelijks meer, of zelfs minder(!), dan een professionele metalen kleinbeeld reflexcamera met F2.8 lichtsterke zoom. Daarmee heb ik probleemloos rondgeschouwd in b.v. Siena in Italië, waar over alle heuveltjes toch ook wel wat te klimmen was. Zie hier het resultaat:

http://www.boeringa.demon.nl/siena_2...ime/index.html

Zoals andere ook al zeggen, is een 150mm niet altijd bruikbaar in architectuurfotografie. Het is wel een mooie brandpuntsafstand, maar je zult ook wijder nodig hebben. Zelf heb ik nog een Schneider Kreuznach Super Angulon F5.6/75mm lens. Dat is een behoorlijke groothoek (+/- 24mm in kleinbeeld perspectief), die in veel situaties uitkomst biedt. De kwaliteit en scherpte van die lens is ook nog eens uitstekend, zie o.a. deze review:

http://www.kenrockwell.com/schneider/75superangulon.htm

Hou er wel rekening mee dat alle groothoeklenzen op grootformaat, problemen met een donker beeld op je matglas geven door de lichtafval naar de randen van het beeld toe. Hier is weinig aan te doen, sommige matglazen presteren echter marginaal beter dan andere, b.v. door toepassing van het fresnellens principe.

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    http://www.largeformatphotography.in...s/LF4x5in.html

Hier staat een hoop info over lenzen voor 4 X 5. Onder andere de vergelijkbare brandpunten voor kleinbeeld.
    Deze pagina met lenstests van LF lenzen, is misschien ook nog interessant voor je:

http://www.hevanet.com/cperez/testing.html

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin