Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,550   Posts: 1,544,748   Online: 961

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Thread: Naar LF ?

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Naar LF ?

Ik denk eraan om stappen te zetten naar de 4x5 viewcamera.
    Shen-Hao of Chamonix.
    Zijn er gebruikers onder jullie die niet tevreden zijn van deze merken ?

In eerste instantie zou ik hem gebruiken met een rolfilm houder.
    Blijft voor het beeld op het 6x6 raster in het 4x5inch venster gelden
    dat een 80mm lens als standaardlens kan beschouwd worden ?

Shooter
    Large Format
    80mm blijft standaard op 6x6, of je nou met een 6x6 camera of een 4x5 inch met 6x6 rolfilmachterwand werkt. Bedenk wel dat 80mm objectieven voor 4x5 inch in de regel duur zijn (Schneider 80mm XL of 72mm XL). Je bent dan goedkoper uit met een 90mm objectief.

Standaard voor 4x5 inch is 150mm. Bij http://www.peterwalnes.com/ staat een moderne Rodenstock voor 159 pond te koop. Niet erg duur.

Je kunt ook op http://www.ffordes.com/category/Larg...oramic/Cameras kijken. Deze heeft veel camera's te koop, waaronder een als nieuwe Shen Hao voor 499 pond.
    Beiden zijn uiterst betrouwbare zaken.

Denk er ook aan dat de objectieven met "digital" in de naam 4x5 niet dekken en waarschijnlijk ook 6x6 niet.

Succes met je keuze,
    Frank

www.frankbunnik.zenfolio.com

Shooter
    Large Format
    Hier nog een link naar een kort filmpje van Robert White (engelse fotohandel) waarin de Shen Hao TZ45-IIB wordt getoond.
    http://www.youtube.com/watch?v=H6M4BWxwAp0

Deze Shen Hao's lijken me exacte copieen van de veel duurdere Ebony camera's.

Ik vergat nog te schrijven dat 6x6 rolfilmachterwanden voor 4x5 camera's vrij dun gezaaid zijn. Een 6x7 achterwand is veel makkelijker te vinden. Let op met de Linhof achterwanden, die zijn er namelijk ook voor hun 6x9 camera's en die achterwanden (te herkennen aan een grote ring rond het deel dat op de camera wordt aangesloten) passen niet op een 4x5 camera.

Bij het kopen van objectieven moet je goed opletten. Niet alle objectieven <105mm dekken namelijk het 4x5 inch formaat uit. Een apo symmar 100mm gaat bijv. maar tot max. 6x12 cm. De super angulon 47mm (zonder XL aanduiding) dekt slechts 6x9 cm.

Om een idee te krijgen zou je eens hier http://www.keh.com/Camera/format-Lar...c=55942&r=WG&f
    in het assortiment van Keh kunnen kijken. De 2x3 aanduiding bij sommige objectieven betekend 2x3 inch oftewel 6x9 cm.

Heb je ook al op de home page van het large format photography forum gekeken? Daar is ook veel informatie te vinden:
    http://www.largeformatphotography.info/

mvg, frank
    www.frankbunnik.zenfolio.com

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bedankt Frank voor de uitgebreide info en raadgeving !!

Ik heb gezien dat ze bij Shen-Hao een rolfilmhouder hebben die 6x6
    kan (SH612)

Shooter
    Large Format
    Dat is precies dezelfde als de Dayi cassette die veel op Ebay wordt verkocht maar dan voor beduidend minder. Als je even op ebay engeland of amerika zoekt kun je hem voor rond de 180 euro nieuw kopen incl. porto.

Shooter
    4x5 Format
    De moderne rolfilmcassettes zijn vaak 6x7 en niet 6x6. Als je 6x6 wilt hebben, kom je bij de oudere typen, die je goedkoop op een beurs als Houten kunt kopen. Wel moet je dan soms wat aanpassingen maken. Deze oudere typen kun je met maskers omzetten van 6x9 naar 6x6 naar 4,5x6. Ze zijn verder prima. Ik heb er zelf twee van.

Wat betreft de keuze van de lens moet je de lensspecificaties bekijken. Daar vind je de diameter van de bruikbare cirkel. Denk er verder wel aan dat je wat meer moet nemen in verband met de verstellingen, die in een TC kunt toepassen.

Ga vooral even bij een andere Apugger met ervaring op dit gebied langs. Zo bespaar je je allerlei zaken die je over het hoofd ziet.

Jed

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ga vooral even bij een andere Apugger met ervaring op dit gebied langs. Zo bespaar je je allerlei zaken die je over het hoofd ziet.

Jed
    Dat lijkt me inderdaad een zeer goed idee Jed. Ik heb alvast het boek 'Using the view camera' van Steve Simmons gekocht ter voorbereiding.

Het sparen voor het materiaal kan beginnen...

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Sneller dan verwacht !

Vandaag een Graflex graphic view op de kop getikt voor 150 euros.
    Met een Graflex optar f4.7 135 erbij.

Ziet er mooi uit met die rode balgen

Voor die prijs heb ik het niet kunnen laten. Niet teveel geld om in te stappen.
    Ik zie dan wel waar ik uitkom in 4x5, maar ik zie het precies al zitten

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Henk,
    ik heb een technika III gehad, een shen hao TZ45-IIB en gebruik nu een toyo field 45cf.

De oudere technika is behoorlijk zwaar met voordeel dat een klein lensje op de plank kan blijven indien ingeklapt en de achterwand roteert.

De shen hao is veel lichter. geen roterende achterwand maar een draaibare (90graden) door de plank anders te monteren. nadeel is dat e.e.a. wat fragieler is.
    Het waterpas plaatsen van de achterwand na openen had i zo mijn twijfels bij ivm precies onder 90graden staan....
    Voordeel is de prijs. Ik heb hem destijds direkt in china besteld, was het goedkoopste.

Nu gebruik ik een toyo met draaibare achterwand (overgenomen van een vriend). wat ikzelf fijn vind is dat voor het plaatsen van de cassette een lip is die de achterwand ruimte geeft om de cassette erin te schuiven. Bij overige moet je de veer openduwen, en dat kan een verschuiving van kamera geven.

De balglengte van de technika en toyo is groter dan van de shen hao. (kan je langere lenzen op gebruiken).
    Maar ik zou toch geen zware lens langer dan 250mm op de shen plaatsen. Kans op verbuiging van bepaalde onderdelen is dan mogelijk.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    Vandaag een Graflex graphic view op de kop getikt voor 150 euros.
    Met een Graflex optar f4.7 135 erbij.

Ziet er mooi uit met die rode balgen

Voor die prijs heb ik het niet kunnen laten. Niet teveel geld om in te stappen.
    Ik zie dan wel waar ik uitkom in 4x5, maar ik zie het precies al zitten
    Gefelocoteerd met jouw aanwinst. Op de engelse kant zag ik dat je zorgen maakt om het matglas. Als dat matglas op de juiste positie is gemonteerd, hoef je je geen zotgen te maken. (de posotie van de matte kant, moet op het filmvlak liggen).
    De lens is van het tessar type en kan sterk in kwaliteit wisselen. Ik zou ook eens en opname met een andere lens ( lenen), maken, om zo een vergelijk te hebben.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin