Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,223   Posts: 1,532,501   Online: 1116

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Vraag over afwijkende 9x12 filmcassette

Beste enthousiastelingen,

Het is alweer een hele tijd terug dat ik op dit deel van het forum actief was maar vandaag is het er dan van gekomen. Na lang dimdammen heb ik een Plaubel Pecu Supra gekocht. Het betreft een monorail 4x5 (9x12) camera. De instelknoppen werken vlekkeloos en de rode balg is op het eerste gezicht prima in orde.

Nou ben ik net nog even gaan shoppen en heb een stel Lisco cassettes op de kop getikt. Maar nu kom ik er achter dat ze net iets te groot en te dik zijn. De Plaubel is volgens mij dus gemaakt voor enkelvoudige filmhouders.

Heeft iemand enig idee waar ik die kan kopen? Of kan ik een dubbele cassette modificeren zodat die past?

Groetjes,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Ik denk dat het een kwestie van toeval is als je vlakfilmcassettes voor deze camera vindt. De Liscocassettes zijn vermoedelijk van de interationale standaard afmetingen ( Lisco is door Fidelity opgekocht). Het beste pas je de achterwand aan. Ik zou op een beurs of zo een sloopcamera met de intrnationale achterwand kopen en die monteren op de achterwand van de Plaubel. Let op dat de sloopcamera ook een matglas heeft. Een instrumentmaker kan de achterwand ook modificeren, maar daar hangt een prijskaartje aan.
    Als je alleen rolfilm gat gebruiken is het eenvoudiger. Ik heb rolfilmcassettes zo op een glasplatencassette gemonteerd. En de glasplatencassettes zijn denk ik eenvoudiger te vinden.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dag Jed,

Op de fiets naar het centrum had ik een beetje een rotbui maar toen bedacht ik me dat die vlakke achterplaat toch nagemaakt moest kunnen worden. Jouw idee is daarom schitterend. En vind ik geen sloper dan maak ik zelf een achterwand.

Je hoort er vast nog meer over.

Dank en groet,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Dag Jed,

Op de fiets naar het centrum had ik een beetje een rotbui maar toen bedacht ik me dat die vlakke achterplaat toch nagemaakt moest kunnen worden. Jouw idee is daarom schitterend. En vind ik geen sloper dan maak ik zelf een achterwand.

Je hoort er vast nog meer over.

Dank en groet,

Rob
    Zelf zou ik de achterwand modificeren. Maar ik heb een instrumentmakersopleiding. Dat kan je niet van iedereen verwachten. Voor deze modificatie is dat niet vereist. Met wat knutselwerk kom je een heel eind.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dag Jed,

Ik vond op m’n computer nog een handleiding voor het zelfbouwen van een houten monorail.
    Daarin een redelijke uitleg over matglas en ‘spring back’. Ik ga daar maar eens mee aan de slag.

Indien iemand interesse heeft in de bovengenoemde handleiding, stuur me dan een mailtje.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Jed,

Ik heb vanavond wat na zitten denken over wat je schreef over instrumentenmaker.
    Heb je tijd, zin en mogelijkheden om voor mij de modificatie uit te voeren?
    Mijn budget is beperkt maar niet minimaal.

groet,

Rob

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @all,

Ik heb net bericht ontvangen van Plaubel dat er een 5x4 achterwand leverbaar is.
    Er zijn nog wat vragen die ik heb geretourneerd maar ik denk dat ik er een anschaf.

Rob

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik zou even rondspitten op epay in duitsland.
    Misschien kom je er een tegen, is wellicht goedkoper dan een nieuwe.
    maar waarschijnlijk krijg je er dan de rest van de camera ook bij ;-)
    --Mike

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ha Mike,

Heb ik gedaan maar die supra kom je niet veel tegen.
    Voordeel van de nieuwe is twee jaar garantie en een gratis masker en een matglas :-)
    En ik weet dan zeker dat het ding past.
    Kan ’m zakelijk kopen dus dat scheelt wat.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    @all,

Ik heb net bericht ontvangen van Plaubel dat er een 5x4 achterwand leverbaar is.
    Er zijn nog wat vragen die ik heb geretourneerd maar ik denk dat ik er een anschaf.

Rob
    Deze Plaubel is er ook met een 4x5" internationale achterwand. Onlangs was hij op ebay (D) , maar die persoon wilde hem ruilen voor iets anders. Bij dat ding was de balg kapot, dus die zou je moeten overzetten. Let op dat je een internationale achterwand hebt. Daar zijn de meeste cassettes op afgestemd.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin