Een tijdje geleden schreef ik hier dat ik tijdens de afgelopen fotografiscabeurs in Doesburg een Plaubel Peco Supra had gekocht. Een geweldige camera met een, helaas verouderde, 9x12 cm achterwand zonder matglas.

Na wat vragen op dit forum bleek één van de opties het zelf fabriceren van een achterwand uit een sloopcamera te te zijn. En een matglas was met korund te maken. Een andere optie was het inschakelen van een instrumentenmaker.

Toch gaf het achterwand verhaal me een heel vervelend gevoel; miskoop, oen etc. Vooral toen ik erachter kwam dat bij Plaubel een geschikte achterwand te koop was voor 307 euro, excl. btw en transport.

En toen kwam ik op eBay een achterwand tegen van een Plaubel Profia in Boedapest. Ik vroeg de verkoper naar de afmetingen, pingelde wat van de prijs af en nam de gok...

Vrijdag lag het pakketje voor me en begon ik flink te twijfelen: “past vast niet en weer een miskoop”. Ik besloot het pakje te laten voor wat het was en het op maandag wel een keer te openen. Maar ja dan zit ik wel een heel weekeinde in de rats dus open die handel.

Zonder veel haast verwijderde ik de tape van de doos, rolde het bubbeltjes plastic af en onthulde zo een zeer goed uitziende achterwand compleet met matglas.

Ik greep een cassette en probeerde of die paste; als gegoten. En toen de oude achterwand om de maten te vergelijken; identiek. Toen, met gestegen moed, de camera...

De wand gleed soepeltjes in de uitsparingen en ik kon hem fixeren met de originele sluiting; wat een geluk!