Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,697   Posts: 1,482,547   Online: 886

Results 1 to 3 of 3

Thread: 4x5 drogen

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

4x5 drogen

Binnenkort ga ik mijn 1ste 4x5 negatieven ontwikkelen. Ik vroeg mij af of deze
    krullen bij het drogen ?

Moet ik nog op speciale zaken letten bij het ontwikkelen van 4x5 ?

Met dank

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    pas op dat je niet met je vingers op het negatief komt. Anders heb je na ontwikkeling kans dat je een vingerafdruk ziet (vet).

ik hang ze op aan 1 hoek zodat het water naar een punt loopt met een plastic knijper.
    de dag erop haal ik ze eraf en stop ze in de poly-hoes

Ze trekken niet krom.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik hang ze op aan 1 hoek zodat het water naar een punt loopt met een plastic knijper.
    de dag erop haal ik ze eraf en stop ze in de poly-hoes

Ze trekken niet krom.
    In aanvulling hierop: 4x5 is op polyester filmbasis. Dat is een kunststof die in tegenstelling tot de triacetaat van 35 mm kleinbeeld, geen water op kan nemen. Bovendien is de basis dikker, dus veel last van kromtrekken of andere ellende door het drogen van het dunne laagje gelatine dat het zilverbeeld vastlegt, zul je niet hebben.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin