Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,208   Posts: 1,531,932   Online: 1112

Results 1 to 8 of 8
    dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Lens schoonmaken.

Een lens voor een technische camera van me is niet in orde. Het voorste lenselement is aan de buitenkant dof. Hij lijkt vuil maar het is niet schoon te krijgen op een simpele manier. Als je de lens bekijkt lijkt er niets aan de hand maar wanneer je hem tegen het licht houd en van binnen naar buiten bekijkt zie je een waas.

Heeft er iemand een idee hoe dit is op te lossen. Misschien ervaring met een middel of methode om hier wat aan te doen.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by dirkv View Post
    Een lens voor een technische camera van me is niet in orde. Het voorste lenselement is aan de buitenkant dof. Hij lijkt vuil maar het is niet schoon te krijgen op een simpele manier. Als je de lens bekijkt lijkt er niets aan de hand maar wanneer je hem tegen het licht houd en van binnen naar buiten bekijkt zie je een waas.

Heeft er iemand een idee hoe dit is op te lossen. Misschien ervaring met een middel of methode om hier wat aan te doen.
    Dirk,
    De bekende fabriek in Duitsland met het rode rondje, adviseert een mengsel
    van 2 delen 1oo% alcohol met 1 deel gedistilleerd water.
    (kan je van kleinbeeld toch nog wat leren)
    Het is het proberen waard.
    Succes,
    Theo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Dirk,
    De bekende fabriek in Duitsland met het rode rondje, adviseert een mengsel
    van 2 delen 1oo% alcohol met 1 deel gedistilleerd water.
    (kan je van kleinbeeld toch nog wat leren)
    Het is het proberen waard.
    Succes,
    Theo
    De methode, die ik van een instrumentmaker bij 'de oude Delft' heb gekregen is als volgt: Neem een lenspapiertje en doe er een druppel spiritus op. Laat dit verdampen totdat het lenspapiertje nog net vochtig aanvoelt. Maak dan de lens schoon. Mijn ervaring is, dat dit perfect werkt.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Dirk,

Als je met die lens fotografeert, zie je het dan op het negatief of op de print ?

Zelf heb ik een 600mm met schimmelsporen tussen de 2 voorste lenselementen, je denkt dat je de lens kan wegggooien als je dat ziet.
    Maar in de praktijk zie je dat niet eens op het negatief en de print.

Mike
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Dirk,

Als je met die lens fotografeert, zie je het dan op het negatief of op de print ?

Zelf heb ik een 600mm met schimmelsporen tussen de 2 voorste lenselementen, je denkt dat je de lens kan wegggooien als je dat ziet.
    Maar in de praktijk zie je dat niet eens op het negatief en de print.

Mike
    Dirkv heeft een probleem aan de buitenkant van de lens. Dat is in het algemeen geen schimmel. Schimmel zie je meestal binnen in het lenzenspul. Dat verwijder je met een mengsel van 50% waterstofperoxide en 50% (huishoud) ammonia. Je moet de betreffendelen wel demonteren.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Maar de vraag die ik stelde was of je het zag op het beeld.
    Je moet wel lezen.
    --Mike

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het zit aan de buitenkant en is geen schimmel. Een tijd geleden had ik een lens met schimmel en die heb ik open gemaakt en de schimmel er met wat WC papier afgepoetst. Dat zat heel los en was snel gefixed.

Ik heb de lens alleen getest met mijn Nikon D300 waar ik een adapter voor hebt gemaakt voor op mijn cambo. toen bleek het contrast zeer laag te zijn. Er is dus een duidelijk negastief effect. Niet plaatselijk maar over het hele beeld.

Aankomend weekend ga ik aan de slag met de hier beschreven oplossing(en)

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De lens is op een aantal manieren schoongemaakt maar hij blijft wazig.
    Misschien de lens maar wegbrengen naar een reparateur.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin