Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,959   Posts: 1,523,059   Online: 1127

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Medium Format

Fotograferen bij 20 / 30 graden onder nul

Hallo,

Ik ben een fototrip aan het voorbereiden waarbij ik in de winter in Siberie rond het baikalmeer wil gaan fotograferen. Hiervoor neem ik in iedergeval mijn Hasselblad mee.
    Heeft iemand persoonlijk ervaring met analoog fotograferen bij extreme koude?
    Ik weet natuurlijk dat je je spullen droog moet houden en condensvorming moet voorkomen, maar zoiets basaals als is de film zelf nog buigbaar bij 20 graden onder nul. De hasselblad kan goed met handschoenen aan bedient worden, maar als de film breekt door de kou heb je daar natuurlijk niets aan!

Alvast bedankt voor jullie tips.

Hasselbladuser

Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij hebben ze zelfs met een hassie op de maan gefotografeerd. Mogelijk is het daar zelfs kouder. Wat ik me nog herinner moet er speciaal smeermiddel op / in de bewegende delen, met name de sluiter. En dan was de kamera daarna niet meer geschikt voor normale temperaturen totdat je het smeermiddel weer verving. Maar dat de film een probleem was heb ik nooit gehoord.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Medium Format
    Gary,

Bedankt voor je antwoord, dat is natuurlijk waar, ik heb zelfs de foto van Aldrin met een hasselblad op de maan als achtergrond op m'n computer.
    Verder nog tips?

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Je kunt je Hasselblad met film erin in de vriezer stoppen, als je die tenminste hebt. De meeste vriezers (niet het bovenvak in de koelkast, maar een vrijstaande) gaan tot kouder dan -20. Zodra het geheel afgekoeld is kun je met open vriezerklep/deur snel wat opnames van het inwendige van je vriezer maken . Dan blijkt vanzelf of het transport, de tijden en film de lage temperatuur aankunnen.

Als je de camera weer uit de vriezer haalt natuurlijk even uitkijken voor condensproblemen (zip-lock plastic zak eromheen oid).

Alternatief is dat je deze week in de vroege ochtend buiten wat foto's maakt. Geen Siberische toestanden, maar aan de grond toch al snel -10 of kouder.

Wat je ook kunt doen is Will van Manen bellen/mailen met je vraag. Het is een aardige vent met veel parate kennis. Of anders misschien Wilco Jansen, die ik alleen van zijn Hasselblad-site ken. Andere mogelijkheid is Quinten de Bakker van http://www.hasselbladhistorical.eu/; hij weet heel veel van Hasselblads en hun favoriete of minder favoriete leefomgeving.

Succes, Sander

Shooter
    Medium Format
    Hallo Sander,

Bedankt voor je advies. Ik zal de Hasselblad eens in de vriezer leggen. Wilco Jansen ken ik wel, daar moet ik m'n 40mm sowieso nog naar toesturen ivm plakkende diafragmabladen.

Hasselbladuser

Shooter
    35mm
    In aanvulling op de suggestie van Sander hier nog een andere.
    Er is vast wel een vriesveem bij je in de omgeving.
    Vraag of je daar eens een paar uurtjes in mag vertoeven.
    Leg je probleem uit en het lukt wel. Kleed je er wel op!
    Naast je Hasselblad kan de User ook aan deze temp. wennen.
    Laat maar eens horen of het gelukt is.
    Theo

Shooter
    Medium Format
    Ha, Theo,

Dat lijkt me wel aardig, maar een goede tip die ik kreeg met betrekking tot kleding is "Buy like the locals do" dus ik koop m'n echte winterkledij pas in Siberie. Nu kan ik me wel redelijk kleden tegen Nederlandse kou, maar een vriesveem? Maar goed, je sugggestie is wel een hele interessante, inderdaad ook om de kou zelf te ervaren.
    Jeroen

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    En Jeroen, heb je gebruik gemaakt van de berekou? Het was èèècht koud vanochtend vroeg, zelfs in het normaal zo milde westen. Als je je kans gemist hebt, vannacht opnieuw raak.

Shooter
    Medium Format

1e test bij -14

Hallo,
    Ik heb twee uur rondgelopen met de Hasselblad met de 40mm erop. Ook als test een tweede magazijn meegenomen om te zien hoe het wisselen gaat.
    De 40mm heeft last van plakkende diafragma lamellen. Het diafragma wilde niet verder sluiten dan 5.6, ook niet als het preset knopje was ingedrukt. Deze lens moet dus geserviced worden als ik hem meeneem.
    De Hasselblad is goed te bedienen met handschoenen aan. Bij het wisselen van het magazijn trad echter een probleempje op, dat echter simpel te verhelpen is:
    Met handschoenen aan kun je de magazijn schuif niet plaatsen en verwijderen. De oplossing is gelukkig simpel: een tie-rap aan de schuif zodat je meer grip hebt.
    Ik heb de film steeds langzaam getransporteerd en de spatiering tussen de negatieven is goed dus geen transport haperingen.
    Nu nog een testje met de 50mm als het weer koud is, en anders inderdaad de vriezertest.
    Ander nadeel is dat de combo met de 40mm toch wel erg zwaar is en zo groot dat je hem niet onder je jas kunt stoppen om enigszins warm te houden.
    IDEE: bontjas voor de camera??

Groetjes,

Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin