Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,956   Posts: 1,522,830   Online: 951

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 31 to 40 of 44
    jelke's Avatar
    er bestaat ook nog een 'baby' yashica voor het 4x4 formaat

http://medfmt.8k.com/mf/yashica44.html

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Maar alle Yashica's zijn 6x6.
    Er was ook een 4/4 Yashica, een grijze

Ben

Shooter
    Multi Format
    pieter, voor 500 euro kan je een complete mamiya rb67 kopen. dit is een hele fijne camera. het geeft negatieven van 6 bij 7 centimeter (dat is bijna 5 keer zoveel als een kleinbeeld negatief) en de achterwand kan je draaien; je hoeft je camera dus niet te draaien. nadeel van de mamiya is echter wel dat hij erg zwaar is. maar je bent jong, dus dat hoeft geen probleem te zijn. persoonlijk vind ik de voordelen van een 645 camera tov een kleinbeeldcamera minimaal.

zogenaamde 'toycamera's' zijn echter ook erg leuk om kennis te maken met middelformaat.
    of oude boxcamera's of iets als de agfa clack of click, ze kosten niets en als je gelukt hebt, kunnen ze mooie foto's maken.
    iets duurder zijn balg camera's als de agfa isolette (zo rond de 20 euro). voordeel van deze camera's is dat ze intstelbaar diafragma en sluitertijd hebben.
    de eerder genoemde lubitel is ook een leuke camera om het middelformaat te verkennen. deze twee-oog kost ook zo'n 20 euro.

de volgende stap in middelformaat wereld is denk ik de rolleicord. dit is de goedkope variant van de rolleiflex. dit is weer een 'serieuzere' camera dan de eerder genoemde camera's van zo rond de 20 euro. een goede rolleicord kost zo'n 100 euro.
    naast de rolleicord zijn er nog meer goede twee-oog camera's, zoals bijv. de eerder genoemde yashica of mamiya 220/330.

Shooter
    Medium Format
    Ik fotografeer met een pentax 645.
    Het is een handzame camera.
    Hier zijn de specificaties: Pentax 645

Met www.veilingzoeker.nl kan je makkelijk een 2de hands camera opsporen.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Is dit interessant om te beginnen:
    http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/....310&m=Yashica

Yashicamat 6x6 voor 100€.... maar hoe controleren of hij echt wel in goede staat is?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Simpel zat Pieter. Vraag aan de verkoper of je een rolletje ermee mag schieten.
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    However, if you're just looking for an inexpensive medium format camera body with a standard lens, the Kiev 60 or 88 isn't an appropriate choice
    Ik weet niet wie dit gechreven heeft, maar die heeft duidelijk geen goed vergelijk gedaan. Ten eerste is er een groot verschil tussen de Kiev 60 en 88. De 60 is een betrouwbaar (volledig mechanisch apparaat) als je hem hebt gekocht bij/laten modificeren door een goede dealer. Ik fotografeer er nu zo'n 2 jaar mee op straat en het bevalt me prima, goedkoop, low profile en die lenzen zijn heel goed voor portret. Niet vlijmscherm of met een splijtend contrast, maar wel mooi tekenend en met een mooie bokeh, zeker de Carl Zeiss Jena exemplaren. Een Mamiya is geen slecht alternatief, maar wel duurder en zeker als je een wat uitgebreidere lenzencollectie wil en bovendie is de betaalbaarste Mamiya een 6x4,5 en ik heb liever het vierkante 6x6.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Ik weet niet wie dit gechreven heeft, maar die heeft duidelijk geen goed vergelijk gedaan. Ten eerste is er een groot verschil tussen de Kiev 60 en 88. De 60 is een betrouwbaar (volledig mechanisch apparaat) als je hem hebt gekocht bij/laten modificeren door een goede dealer. Ik fotografeer er nu zo'n 2 jaar mee op straat en het bevalt me prima, goedkoop, low profile en die lenzen zijn heel goed voor portret. Niet vlijmscherm of met een splijtend contrast, maar wel mooi tekenend en met een mooie bokeh, zeker de Carl Zeiss Jena exemplaren. Een Mamiya is geen slecht alternatief, maar wel duurder en zeker als je een wat uitgebreidere lenzencollectie wil en bovendie is de betaalbaarste Mamiya een 6x4,5 en ik heb liever het vierkante 6x6.
    Hmmm, vooral voor de Kiev 60 ben (was) ik geïnteresseerd, maar op sommige sites lees (staat ook in deze draad) is men toch erg negatief over de Kiev-camera's. OK, een nagekeken camera mag dan wel perfect werken ... maar wat te doen als je op een belangrijk moment opeens problemen hebt met de sluiter. Bovendien lees ik ergens dat je niet de lens naar de zon mag richten, maar hoe neem je dan in tegenlicht-foto's? 425€ mag dan niet duur zijn (roskam optics) maar voor die prijs kan ik ook een redelijk hoogwaardige KB lens kopen waar zo goed als niet met kan mislopen.

Alhoewel: momenteel ben ik teleurgesteld in de kwaliteit van 'Nikon': ook al gebruik ik hun goedkoopste (nieuwe) reflex, het zou toch niet mogen dat hij een filmrolletje inspoelt in plaats van opspoelt! Volgens mij misschien een nadeel door de 'prewind' functie, iets dat in de iets duurdere modellen zelf ontbreekt.

Nog gelijkaardige (maar dan wel buiten de kwestie want digitaal of compact): mijn broers aps was kapot na 1 jaar en de zoeker was niet bijzonder vond ik. Was toch een destijds dure aps-compact.
    Ik ken ook nog iemand met een coolpix 2000 die na 2 jaar stuk is.... natuurlijk niet zo'n bijzonder toestel (en het is nog digitaal ook bwah ) maar het zou toch niet mogen hé....

Wel nog een interessante site gevonden:
    http://araxfoto.com Deze bieden een (gemodificeerde) Kiev 60 aan voor 298 dollar. Ik weet niet hoeveel euro dit dan zou zijn, maar volgens de currency calculator slechts 220€...
    Last edited by PieterB; 01-03-2005 at 04:11 AM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Is dit interessant om te beginnen:
    http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/....310&m=Yashica

Yashicamat 6x6 voor 100?.... maar hoe controleren of hij echt wel in goede staat is?
    Hoi Pieter,

Zolang de camera niet is gevallen of door een amateur uit elkaar gehaald is kan er met een yashicamat 124 niet zoveel mis gaan. Let dus op camerabekleding die los zit of met Bisonkit is vastgeplakt, en op beschadigde schroeven.

Het zijn prima instapcamera's voor middenformaat, met een uitstekend objectief. Ik heb wel gemerkt dat het matglas vaak niet 100 % is uitgelijnd met het objectief. Maar dat kun je prima zelf doen. Dan is de camera ineens een stuk scherper.

Let ook op de sluiter. Als die niet goed is merk je dat vooral aan de langere sluitertijden. 1 seconde moet dus echt 1 seconde zijn. Als de sluiter blijft hangen is hij meestal jarenlang niet gebruikt. Dat is echter prima zelf schoon te maken. Mocht je de camera kopen, vraag me dan even om uitleg voordat je er aan gaat knutselen.

En de belichtingsmeter moet goed werken. Doet hij dat niet, en heb je een handbelichtingsmeter, dan kun je desondanks prima met deze camera werken. Maar dan moet er natuurlijk wel een stuk van de prijs af. 100 Euro is zo'n beetje de gemiddelde prijs voor deze camera's. Dat betekent heel veel waar voor je geld.

De Yashicamat is een 2-oog MF. Dat heeft vooral voor reportage en portret veel voordelen. Je kunt heel gemakkelijk vanuit je heup, of boven je hoofd fotograferen. Zelfs schieten onder een hoek van 90 graden is een fluitje van een cent. Bovendien zit er geen opklapspiegel in, dus ze zijn heel stil. Niemand hoort wanneer je de foto maakt.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Hmmm, vooral voor de Kiev 60 ben (was) ik geïnteresseerd, maar op sommige sites lees (staat ook in deze draad) is men toch erg negatief over de Kiev-camera's. OK, een nagekeken camera mag dan wel perfect werken ... maar wat te doen als je op een belangrijk moment opeens problemen hebt met de sluiter. Bovendien lees ik ergens dat je niet de lens naar de zon mag richten, maar hoe neem je dan in tegenlicht-foto's? 425€ mag dan niet duur zijn (roskam optics) maar voor die prijs kan ik ook een redelijk hoogwaardige KB lens kopen waar zo goed als niet met kan mislopen.

Alhoewel: momenteel ben ik teleurgesteld in de kwaliteit van 'Nikon': ook al gebruik ik hun goedkoopste (nieuwe) reflex, het zou toch niet mogen dat hij een filmrolletje inspoelt in plaats van opspoelt! Volgens mij misschien een nadeel door de 'prewind' functie, iets dat in de iets duurdere modellen zelf ontbreekt.

Nog gelijkaardige (maar dan wel buiten de kwestie want digitaal of compact): mijn broers aps was kapot na 1 jaar en de zoeker was niet bijzonder vond ik. Was toch een destijds dure aps-compact.
    Ik ken ook nog iemand met een coolpix 2000 die na 2 jaar stuk is.... natuurlijk niet zo'n bijzonder toestel (en het is nog digitaal ook bwah ) maar het zou toch niet mogen hé....

Wel nog een interessante site gevonden:
    http://araxfoto.com Deze bieden een (gemodificeerde) Kiev 60 aan voor 298 dollar. Ik weet niet hoeveel euro dit dan zou zijn, maar volgens de currency calculator slechts 220€...
    In een andere draad hier heb ik ook de site van Arax genoemd. Als je maar lang genoeg op het internet zoekt vind je over alle camera's de ergste horrorverhalen. Verwar de 60 ook niet met de 88, die kan wel sluiterproblemen hebben (met name de oudere modellen). Tegenlichtfoto's zijn heel goed mogelijk, maar omdat de spiegel niet terugklapt is de sluiter na ontspanning niet afgedekt door de spiegel en moet je je camera in die toestand niet te lang tegen de zon in houden, maar je bent dan geen foto aan het maken, als je dat wel doet dan zit de spiegel voor de sluiter, anders zie je niets.

Ik spreek uit eigen uitgebreide ervaring. De Kiev 60 is een betrouwbare camera en de lenzen zijn mooi. Je moet weten welke lenzen je gebruikt (wil ik je best vertelllen) en de camera moet een keer zijn nagelopen. Roskam is inderdaad duur. Ik heb een andere oplossing. Koop een 60 2e hands en laat hem aanpassen/reviseren. Ik heb zo 2x een Kiev met standaardlens, TTL prisma, tas, filters etc gekocht voor 90,- Aan revisie was ik 75,- kwijt. De reparateur van Roskam repareert ook voor particulieren tegen zeer schappelijke prijzen. Zijn adres: jaapkiev@hotmail.com (met toestemming geplaatst). Ik heb nu een set met twee 60's twee standaard 80mm lenzen, een Flektogon 50mm, een Zodiak 30mm Fisheye en een 150mm Kaleinar tele. Alles bij elkaar heeft met dat (incusief revisie) misschien 700,- gekost.

Een Mamiya 645 is ook goed (maar geen 6x6 en de niet standaardlenzen zijn vrij duur) en een MAT 124 is ook een mooi ding (maar mist de verwisselbare lenzen) maar met een beperkt budget zou mijn geld naar een Kiev gaan. Ik ben eventueel best bereid om je een keer de Kievs te demonstreren als je daar interesse in hebt. Stuur maar een persoonlijk berichtje of E-mail.

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin