Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,271   Posts: 1,534,461   Online: 1067

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 44
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Oude middenformaat... gevraagd.

Ik lees veel dat 1 medium nog veel voordelen heeft tegenover digitaal: middenformaat. Bij 35mm-negatieven zou het negatiefformaat weer veel te klein zijn....

Ik ben nu al enige tijd aan het uitkijken op ebay, fap en fotobeurs.com 'tot wanneer er ooit' eens een niet te dure mf-camera zou op staan. Maar nee, middenformaat is toch wel héél kostelijk voor een amateur-student (zeker als je kijkt naar de nieuwe camera's). De modellen die me interesseren zijn dan die rangefinder-achtige.... maar dan lees ik dat Bronica ermee gestopt is....

En toch wil ik echt experimenteren met zo'n groot mogelijk handzaam negatiefformaat. Het maakt me niet uit hoe, maar ik heb een scanner die er meer zijn voordelen uithaalt dan 24*36 en een ontwikkeltankje waar ze ook in kunnen....
    Dus: waar vind ik een goedkope middenformaat. (ik kan zelfs niet vinden waar je een holga koopt Zoiets wil ik nu ook niet, maar het mogen toch wel Oostblokkers zijn.... (of plastic) vast diafragma/lens maakt me ook niet uit.... Zolang het maar scherpe foto's neemt....

Of wacht ik beter nog een tijdje en spits ik me beter volledig toe op vergroten/tonen/alternartieve procedes? (voor in de verre toekomst als ook de tweedehandsmarkt verzadigd is...) (en studeren )
    Ik ben namelijk heel tevreden met mijn eenvoudige 35mm hoor, maar dan zou ik nog een volledig (manuele) nikon zoeken. (fm, of een fe / f3)

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Pieter,
    Het is wat moeilijk je van raad te voorzien omdat je niet aangeeft wat je budget is.
    Voor Kiev etc (Oostblok Hasselblad klonen): Roskam te Leiden. Heeft een website, eventjes Googlen dus. Deze Roskam kijkt oude-en nieuwe toestellen helemaal na voordat ze verkocht worden.
    Yashica 124/124M goede standaardlens, de opzetlenzen voor groothoek en tele: niet aan beginnen.
    Mamiya 220 of 330. Twee-ogen gelijk de Rolleiflex. Goeie verwisselbare lenzen. Bel Dokathuur te Zevenbergschenhoek eens: 0031-168456021
    www.markplaats.nl of www.fotoapparatuur.nl
    Goede jacht,
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Maximum rond de 500€
    http://shop.lomography.com/ vond ik ook interressant. Maar toch liever zo'n Kiev 645/60/88 dan een 'seagull' ofzoiets, ook al zijn die enorm goedkoop voor mf.
    Holga is meer iets om snap-shots te nemen in mijn ogen (way too much vignetting) en voor dat 'snel' werk gebruik ik dan liever mijn Nikon

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Inderdaad. Een Holga/Lomo is er voor de grap. Een soort veredelde gaatjescamera.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik lees veel dat 1 medium nog veel voordelen heeft tegenover digitaal: middenformaat. Bij 35mm-negatieven zou het negatiefformaat weer veel te klein zijn....

Vergeet grootformaat niet. Het duurt nog wel even voordat ze beeldsensoren maken van 10x12,5 cm of groter.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Dus: waar vind ik een goedkope middenformaat. (ik kan zelfs niet vinden waar je een holga koopt Zoiets wil ik nu ook niet, maar het mogen toch wel Oostblokkers zijn.... (of plastic) vast diafragma/lens maakt me ook niet uit.... Zolang het maar scherpe foto's neemt....
    Als je graag manueel werkt is een handzame middenformaat inderdaad ideaal. Waarom ga je niet eens kijken op fotografica beurzen. Zondag a.s. is er weer een in Houten (bij Utrecht). En in Brussel / Antwerpen zijn er ook regelmatig. Dan heb je alle keus voor vaak zeer redelijke prijzen. Wel een goede raad: neem een vriend mee die er verstand van heeft. Dat kan je een miskoop en teleurstellingen schelen.

Overigens stopt Bronica met zijn middenformaat camera's. De laatste exemplaren worden waarschijnlijk goedkoop verkocht. En Bronica is gewoon een topmerk.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    http://medfmt.8k.com/mf/index.html
    Pieter,
    Veel info over middenformaatcamera's.
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Pieter,
    voor 500 euro moet je toch een goede middenformaat kunnen vinden. Zeker in de huidige situatie waarin 'analoge' camera's niet zoveel meer waard zijn.

Niet om je jaloers te maken, maar....ik heb gisteren voor 120 euro een Mamiya 645J met lichtkapzoeker en standaardlens gekocht. Inderdaad, Hans, de schuimrubber randen moeten vernieuwd worden, maar dat is niet zo'n groot probleem, mijn andere Mamiya is pas nog voorzien van een nieuwe laag. Verder verkeert de camera in zeer goede staat.

Dus Pieter, veel succes bij het vinden van een fijne middenformaat camera. Ik kan je overigens de Mamiya's van harte aanbevelen. Ik sjouw er regelmatig mee door het Schotse landschap en daar lijkt dit merk geen last van te hebben.

Groetjes,
    Anne Marieke

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Annemarieke,

Als je zo'n MF nog eens tegenkomt, laat het me onmiddelijk weten
    Maar waarschijnlijk koop jij hem dan zelf hé ?
    Betekent natuurlijk niet dat ik daarom betere foto's ga nemen, maar een groter negatief heeft veel voordelen merk/weet ik na een paar maanden fotografie....
    Ik ga in ieder geval al naar een beurs in gent en vooral naar occaphot op 12 december.

jelke's Avatar
    kijk eens op

http://www.toycamera.com/index.html

als je niet direct veel geld wilt uitgeven aan een middenformaat camera, ik ben zelf al een tijdje aan het experimenteren met goedkope plastic en bakkelieten camera's, o.a. photax, empire baby en lubitel,

ik heb onlangs een paar diana de luxe camera's gekocht voor 1 euro per stuk,
    een simpele 6x6 camera met een groothoekobjectief (kleinbeeld ongeveer 28mm), de uiteindelijke foto's hebben mij versteld doen staan, scherp tot in de hoeken en een prachtige zachte tekening,

de lubitel daarentegen is weer te scherp voor een toycamera, je kunt via google veel informatie krijgen over deze camera's en fotografie, succes...

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin