Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,312   Posts: 1,536,665   Online: 807

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    Multi Format

yashica mat + vraag over middenformaar cameras in het algemeen

Ik ben een beginnende midden formaat fotograaf , ik trek verder kleinbeeld en digitaal

Als instaptoestel om middenformaat te verkennen had ik om budgetaire redenen een yashica mat gekocht.
    Ik hoop ooit te kunnen wennen aan het gespiegelde beeld maar het ergste vind ik het donkere matglas.

Ik heb dat laatste al proberen te reinigen maar het bleef net hetzelfde , is daar een oplossing voor of probeer ik daar ook beter aan te wennen ?

Omdat het formaat me wel aanstaat bekijk ik af en toe de tweedehandsmarkt voor een beter toestel , door beperkingen op de vergroters die ik beschikbaar heb (ik volg eerstejaars academie fotokunst) en die ik thuis heb wil ik me voorlopig beperken tot max 6x6cm formaat

Een hasselblad zegt me wel iets maar ik zie door het bos de bomen niet (tussen de modellen) , kan je daar ook geen 6x4 filmmagazijn op plaatsen ? verder denk ik dat die dingen 2dehands eerder duurder dan goedkoper worden , ik wil wel geld uitgeven voor een camera met standaardobjectief dat ik later kan uitbreiden maar het heeft zijn grenzen . Is het beeld door de standaardzoeker op de hasselblad ook gespiegeld ?

Zijn er andere merken of modellen die best wel of niet aan te raden zijn om te kopen op de 2dehandsmarkt ?

In de academie zijn ze eerder vormelijk dan technisch aangelegd , ik kan daar met veel vragen terecht maar niet alles , vandaar mijn vraag hier ...

Shooter
    Medium Format
    Ik heb altijd met veel plezier een Yasica 124 G gebruikt. Je kunt er lekker onopvallend me fotograferen en de sluiter is redelijk zacht ik vond het een fijne straat camera.
    Heb nu een Fujica GW960 (mee op pad) en een Fujica GX680 (voor landschappen) Allebei super en geweldig. Maar heel eerlijk ik weet niet of mijn foto's nu beter heel veel beter zijn dan toen. (maar dat ligt aan mij ;-)
    Kijk anders eens naar Bronica en dan de SQ serie om specifiek terug te komen op je vraag.
    Last edited by argentic; 05-16-2012 at 03:53 AM. Click to view previous post history. Reason: Schrijffoutje

Shooter
    Medium Format
    Sorry dat ik nu pas reageer maar zie uw vraag nu pas, ben pas lid hier

Ik had hetzelfde probleem en ook dat scherp stellen moeilijk was doordat ik bril dragend ben, ik heb hier http://rick_oleson.tripod.com/index-175.html een ander matglas gekocht voor € 30,-- incl verzending naar nederland en ben er ontzettend tevreden over.

Ik heb de uitvoering met grid en scherpstel/deelwig gekocht en ik kan u zeggen met zo'n deelwig werken is fantastisch je stelt veel sneller scherp.

Gr peter
    Last edited by argentic; 05-16-2012 at 03:54 AM. Click to view previous post history. Reason: Typefoutje

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by staal571 View Post
    Sorry dat ik nu pas reageer maar zie uw vraag nu pas, ben pas lid hier

Ik had hetzelfde probleem en ook dat scherp stellen moeilijk was doordat ik bril dragend ben, ik heb hier http://rick_oleson.tripod.com/index-175.html een ander matglas gekocht voor € 30,-- incl verzending naar nederland en ben er ontzettend tevreden over.

Ik heb de uitvoering met grid en scherpstel/deelwig gekocht en ik kan u zeggen met zo'n deelwig werken is fantastisch je stelt veel sneller scherp.

Gr peter
    interessante informatie , kan het scherpstelloupje dan nog gebruikt worden ? heb je je camera terug moeten afstellen op gebied van scherpteregeling ?

Shooter
    Medium Format
    Ik heb ivm met het scherpstellen een kleine aanpassing moeten doen, maar het staat in de bijgeleverde manuals beschreven als het nodig is hoe dat te doen is.
    Bij mijn Yashica Mat 124G was de oneindig instelling niet meer goed, en dus moest het matglas iets naar beneden, daarvoor worden hele dunne plakstripjes meegeleverd die je tussen het frame en het matglas kunt plakken.

Echt het was voor mij een uitkomst, ik ben gewend met al mijn analoge camera's om met een deelwig/prisma te werken met het scherpstellen, en het scherpstellen gaat veel sneller.

En ja het scherpstel loepje kan nog steeds prima gebruikt worden.

Peter

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin