Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,503   Posts: 1,543,420   Online: 859

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Multi Format

probleem met Hasselblad 500 c/m

Regelmatig maar niet altijd krijg ik rare vervormingen in mijn negatieven , niet dat het negatief zelf vervormd is .
    In bijlage is een scan die dat laat zien , ik heb het met mijn 2 filmmagazijnen met de A16 maar blijkbaar met de A12 het meest maar dat kan toeval zijn , het gebeurt redelijk onregelmatig maar het is wel zeer vervelend . Ik heb mijn Hasselblad nog niet zo lang (ik denk ondertussen een derdehandse van 20 jaar oud) , maar wel lang genoeg om lichtlekken te ondekken , wat ik zelf heb aangepakt met op ebay 2 setjes nieuwe dichtingen voor de filmmagazijnen te kopen (een plastieken u vormig strookje en een soort foam voor daar tussen te steken) waarmee de lichtlekken voorbij blijken te zijn maar nu heb ik dit probleem in de plaats gekregen

Misschien heeft mijn Hasselblad een service beurt nodig , maar waar dan? (ik ben van Antwerpen) maar dan liefst betaalbaar want eigenlijk is mijn budget eventjes op na nog wat extra objectieven en andere accessoires voor deze te kopen...

Voor de rest ben ik zeer tevreden over dit toestel ..

mvg,
    Alex
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails img031.jpg  

Shooter
    4x5 Format
    Dag Alex,
    aangezien niemand met een Hasselblad schijn te reageren, zal ik wat zeggen.
    Na het bestuderen van je foto's zie ik in de foto's geen vervormingen, maar een lichtfout.
    opvallend is dat het licht van rechts tot rechtsvoor komt.
    Als er geen lichtlek is denk ik aan lichtinval in de lens. als je een lens hebt die convex vlak achter de objectief-rand ligt, strijkt daar makkelijk wat licht langs.
    Dus misschien een zonnekap of compendium?
    Eric

Shooter
    35mm
    ik ken de sluiter van een hasselblad niet maar als ik dit zie lijkt het mij dat een spleetsluiter even blijft "hangen" Als hasselblad natuurlijk een spleetsluiter heeft...

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hoi Alex,
    Ook ik denk aan een lichtlek.
    Zo te zien is het ook steeds dezelfde 'vorm' die er instraalt.
    Het kan ook inderdaad lichtstraling zijn via de lens, (reflectie) maar dat lijkt me niet logisch. Ik denk eerder aan eregens een lichtlek in de camera/ filmback combinatie.
    Johan

Shooter
    Multi Format
    Het is inderdaad een lichtlek , ergens aan het magazijn of aan de connectie met de boddy maar daar ben ik nog niet uit , als ik een rubberen band op die plaats rond de plaats waar het filmmagazijn en de boddy aaneen gezet worden is het probleem blijkbaar verdwenen , die rubberen band overlapt ook de plaats waar de darkslide in moet.
    Het bijgevoegde bestand is een scan van de negatieven , ik heb er ondertussen ook een contacktafdruk van gemaakt en daar is het veel beter op te zien dat het een lichtlek is ...

De afdichtingen van de darkslides had ik al vervangen , heb ik daar iets fout gedaan ?

Ik zit er sterk aan te denken om mijn camera ergens binnen te brengen voor reparatie , maar waar ??? , ik woon zelf in Antwerpen ...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by eric142 View Post
    Dag Alex,
    aangezien niemand met een Hasselblad schijn te reageren, zal ik wat zeggen.
    Na het bestuderen van je foto's zie ik in de foto's geen vervormingen, maar een lichtfout.
    opvallend is dat het licht van rechts tot rechtsvoor komt.
    Als er geen lichtlek is denk ik aan lichtinval in de lens. als je een lens hebt die convex vlak achter de objectief-rand ligt, strijkt daar makkelijk wat licht langs.
    Dus misschien een zonnekap of compendium?
    Eric
    Ik gebruik altijd een zonnekap , wat is eigenlijk het verschil tussen een compendium en een zonnekap ?

Het is dus een lichtlek ergens waar het filmmagazijn op de boddy zit of de darkslide .. daar ben ik al uit ondertussen ...

Shooter
    4x5 Format
    Dag Alex,
    Een compendium is verstelbaar,cq, fijner in te stellen.

In Nederland zijn 2 reparateurs:http://www.kamera-service.info/
    http://www.hasselblad-reparaties.nl/...ent=disclaimer
    In België vond ik niets.
    Vr.gr. Eric

Shooter
    Medium Format
    Hierbij een adres in belgie
    ik weet niet of het nog aktief is

groet

ruud

Zij gegevens : Hasselblad Service Center, Ferdinant Phillipot straat nr. 6 te 5020 Suarlée tel. nr. : 081/567784 en hij doet flink z'n best om Vlaams te spreken

Hasselblad Service Center
    Luc de Bosch Kemper
    Rue Ferdinant Philippot, 6
    5020 Suarlée (Wallonië)
    tel : 081/567784
    Enkel op afspraak
    Gewezen Hasselblad Belgium hersteller die, nadat dit filiaal gesloten werd, zelfstandig en erkend reparateur geworden is.
    Heeft alle originele wisselstukken en werktuigen, zoals o.a. een collimator en een micrometrische tafel. Niet echt goedkoop (maar ook niet duur in vergelijking met NL), goed en kwaliteits bewust.
    Een nadeeltje, z'n Vlaams is niet zo goed...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    is de afdichting van de bovenzoeker (spiegelopklap misschien lek?)
    testen door je zoeker te sluiten tijdens opname.

Shooter
    Multi Format
    Hallo,

Zo 'n jaar geleden ben ik bij Mr de Bosch Kemper in Suarlee geweest ivm een lichtlek via mijn sluiter.
    Na een half uur stond ik terug buiten. Probleem opgelost en apparatuur en sluitertijden volledig nagekeken.
    Ik kan de man alleen maar heel erg aanraden !

Peter

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin