|
|
|
-
-
Dag Alex,
aangezien niemand met een Hasselblad schijn te reageren, zal ik wat zeggen.
Na het bestuderen van je foto's zie ik in de foto's geen vervormingen, maar een lichtfout.
opvallend is dat het licht van rechts tot rechtsvoor komt.
Als er geen lichtlek is denk ik aan lichtinval in de lens. als je een lens hebt die convex vlak achter de objectief-rand ligt, strijkt daar makkelijk wat licht langs.
Dus misschien een zonnekap of compendium?
Eric
-
ik ken de sluiter van een hasselblad niet maar als ik dit zie lijkt het mij dat een spleetsluiter even blijft "hangen" Als hasselblad natuurlijk een spleetsluiter heeft...
-
Hoi Alex,
Ook ik denk aan een lichtlek.
Zo te zien is het ook steeds dezelfde 'vorm' die er instraalt.
Het kan ook inderdaad lichtstraling zijn via de lens, (reflectie) maar dat lijkt me niet logisch. Ik denk eerder aan eregens een lichtlek in de camera/ filmback combinatie.
Johan
-
Het is inderdaad een lichtlek , ergens aan het magazijn of aan de connectie met de boddy maar daar ben ik nog niet uit , als ik een rubberen band op die plaats rond de plaats waar het filmmagazijn en de boddy aaneen gezet worden is het probleem blijkbaar verdwenen , die rubberen band overlapt ook de plaats waar de darkslide in moet.
Het bijgevoegde bestand is een scan van de negatieven , ik heb er ondertussen ook een contacktafdruk van gemaakt en daar is het veel beter op te zien dat het een lichtlek is ...
De afdichtingen van de darkslides had ik al vervangen , heb ik daar iets fout gedaan ?
Ik zit er sterk aan te denken om mijn camera ergens binnen te brengen voor reparatie , maar waar ??? , ik woon zelf in Antwerpen ...
-
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)
-
 Originally Posted by eric142
Dag Alex,
aangezien niemand met een Hasselblad schijn te reageren, zal ik wat zeggen.
Na het bestuderen van je foto's zie ik in de foto's geen vervormingen, maar een lichtfout.
opvallend is dat het licht van rechts tot rechtsvoor komt.
Als er geen lichtlek is denk ik aan lichtinval in de lens. als je een lens hebt die convex vlak achter de objectief-rand ligt, strijkt daar makkelijk wat licht langs.
Dus misschien een zonnekap of compendium?
Eric
Ik gebruik altijd een zonnekap , wat is eigenlijk het verschil tussen een compendium en een zonnekap ?
Het is dus een lichtlek ergens waar het filmmagazijn op de boddy zit of de darkslide .. daar ben ik al uit ondertussen ...
-
Dag Alex,
Een compendium is verstelbaar,cq, fijner in te stellen.
In Nederland zijn 2 reparateurs:http://www.kamera-service.info/
http://www.hasselblad-reparaties.nl/...ent=disclaimer
In België vond ik niets.
Vr.gr. Eric
-
Hierbij een adres in belgie
ik weet niet of het nog aktief is
groet
ruud
Zij gegevens : Hasselblad Service Center, Ferdinant Phillipot straat nr. 6 te 5020 Suarlée tel. nr. : 081/567784 en hij doet flink z'n best om Vlaams te spreken
Hasselblad Service Center
Luc de Bosch Kemper
Rue Ferdinant Philippot, 6
5020 Suarlée (Wallonië)
tel : 081/567784
Enkel op afspraak
Gewezen Hasselblad Belgium hersteller die, nadat dit filiaal gesloten werd, zelfstandig en erkend reparateur geworden is.
Heeft alle originele wisselstukken en werktuigen, zoals o.a. een collimator en een micrometrische tafel. Niet echt goedkoop (maar ook niet duur in vergelijking met NL), goed en kwaliteits bewust.
Een nadeeltje, z'n Vlaams is niet zo goed...
-
is de afdichting van de bovenzoeker (spiegelopklap misschien lek?)
testen door je zoeker te sluiten tijdens opname.
-
Hallo,
Zo 'n jaar geleden ben ik bij Mr de Bosch Kemper in Suarlee geweest ivm een lichtlek via mijn sluiter.
Na een half uur stond ik terug buiten. Probleem opgelost en apparatuur en sluitertijden volledig nagekeken.
Ik kan de man alleen maar heel erg aanraden !
Peter
|
|