Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,698   Posts: 1,482,559   Online: 894

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Multi Format

Voigtlander Brilliant iemand?

Gisteren mijn pakketje toegekregen met daarin mijn laatste aanwinst: een Voigtlander Brilliant in redelijk deftige staat (F3.5 / 75mm). Ik hoop er ooit wel eens een paar foto's mee te nemen.

Heeft er iemand van jullie zo'n toestel en eventueel wat tips om het op te kuisen?

tnx

G

Shooter
    Multi Format
    update: daarnet met veel moeite mijn eerste 120 filmpje ingespoeld (bijna mijn geduld verloren) en met succes ontwikkeld. Het toestel werkt naar behoren, het is alleen wat moeilijk scherpstellen.
    De negatieven zijn netjes, geen sporen van vuil in de lens!!!

G

jelke's Avatar
    hoi,

vorig jaar een voigtlander brillant gekocht met een voigtar 9/75 mm lensje,
    de sluiter heeft drie tijden; B, 1/25 en 1/50,

de camera zat nog in het originele tasje met een filter en gebruiksaanwijzing
    (fotohandel delft 'focus delft' telfnr 1394......)

ik heb de camera schoongemaakt, alles werkte nog goed en heb er een paar rolletjes mee geschoten, de resultaten vielen mij niet tegen, de foto's afgedrukt op fomatone mg barietpapier hadden echt een jaren dertig 'look'

de afstand moet je schatten omdat je niet met de camera kunt scherpstellen, ik vind het echter een leuke camera die ik regelmatig zal gaan gebruiken

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by jelke
    de afstand moet je schatten omdat je niet met de camera kunt scherpstellen, ik vind het echter een leuke camera die ik regelmatig zal gaan gebruiken
    Dan is de mijne al iets geavanceerder met een sluitertijd tot 1/300.
    Scherpstellen kan ik via een tandwielsysteem dat de focus van de scherpstel-lens overbrengt naar de foto-lens. Spijtiggenoeg pakken de tandjes niet altijd en moet ik de twee lenzen soms terug op mekaar afstellen, wat overigens niet zo moeilijk is.

De filters zaten er bij de mijne niet meer bij. (snif)
    De afstelling van het diafragma blokkeert ergens, zodat ik maar kan diafragmeren van 5.6 tot 12, ipv 3.5.

Al bij al een leuke camera en omdat het instellen toch wel eventjes duurt, moet ik nog meer nadenken vooraleer ik een foto maak :-)

G

Shooter
    Multi Format
    Voila: zonet heb ik een nieuwe spiegel in de Brilliant gestopt en nu heb ik een zoeker die qua helderheid kan wedijveren met de Hassie van Fred

Een spiegel moet je niet direct kopen of laten snijden, ik heb spiegelmateriaal gebruikt dat ook door maquettebouwers gebruikt wordt.
    De Mirror-Silver Styrene plaat van Raboesch wordt verkocht als 1mm dikte. Bij nameting bleek dat 0.95mm te zijn, net even dik als de voormalige spiegel van de Brilliant.
    Op maat snijden is simpel, met een gewoon breekmesje. Op de juiste plaats kleven en hop!

G

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by argus
    Voila: zonet heb ik een nieuwe spiegel in de Brilliant gestopt en nu heb ik een zoeker die qua helderheid kan wedijveren met de Hassie van Fred

Een spiegel moet je niet direct kopen of laten snijden, ik heb spiegelmateriaal gebruikt dat ook door maquettebouwers gebruikt wordt.
    De Mirror-Silver Styrene plaat van Raboesch wordt verkocht als 1mm dikte. Bij nameting bleek dat 0.95mm te zijn, net even dik als de voormalige spiegel van de Brilliant.
    Op maat snijden is simpel, met een gewoon breekmesje. Op de juiste plaats kleven en hop!

G
    Is de spiegel die je gebruikt hebt een oppervlaktespiegel?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin