Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,659   Online: 866

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 32
    jev
    jev is offline

Shooter
    35mm
    Iedereen bedankt voor de tips en info. Ik ga eens rustig snuffelen en als ik meer vragen heb... dan meld ik me weer. Thanks!

Shooter
    Medium Format
    Images
    2

Rollei

Quote Originally Posted by argentic
    Als je van 6x6 houdt en goedkoop aan middenformaat wilt beginnen, raad ik je een Yashica 124G aan. Dat zijn volwaardige 2-oog camera's voor 100 à 150 Euro, met een uitstekend objectief. Voeg er een betrouwbare handbelichtingsmeter aan toe (omdat de ingebouwde lichtmeter niet erg betrouwbaar is). Als je daarna de smaak te pakken hebt, weet je veel beter wat je precies zoekt, en kun je investeren in een volledig systeem.

Maar pas wel op. Want middenformaat is verslavend. Sinds ik op midden en grootformaat fotografeer, ligt mijn Nikon F4 werkeloos in de kast.
    Inderdaad verslavend, in mij geval ligt een Nikon F2 al erg lang op de plank sinds ik 6x6 heb ontdekt. Ik heb wat slechte ervaringen achter de rug met Yashica 2-oog camera's, maar dat kan ook aan de exemplaren liggen die ik heb gehad. In mijn geval had ik ondermeer last van reflecties van het binnenwerk op het negatief. Daarom ben ik indertijd overgegaan naar de camera's waarvan Yashica het heeft geleerd, namelijk die van Rollei. Als je op www.ebay.de shop kun je voor minder dan 100,- al een leuke Rolleicord vinden (de Va en b) zijn aanraders als budgetcamera. Wil je wat meer uitgeven ga dan voor bijvoorbeeld een 3.5F. Beide modellen zijn bijna onverwoestbaar en werken betrouwbaar.

Met vriendelijke groet,

Engelbert

info@engelbert.org
    www.engelbert.org

Shooter
    Medium Format
    Nadeel van de TLR's vind ik de onmogelijkheid om lenzen te wisselen (op die Mamiya na, maar die vind ik ook te lomp) en persoonlijk kan ik met zo'n vierkant blikje niet lekker vooruit, maar daar denken de meesten heel anders over.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Nadeel van de TLR's vind ik de onmogelijkheid om lenzen te wisselen (op die Mamiya na, maar die vind ik ook te lomp) en persoonlijk kan ik met zo'n vierkant blikje niet lekker vooruit, maar daar denken de meesten heel anders over.
    Elk cameramodel heeft zijn eigen voor en nadelen. Voor onopvallend op straat fotograferen op MF (in Marokko bijvoorbeeld) gebruik ik liever de Yashicamat. Lekker stil, in verhouding lekker licht, en ik kan ook gemakkelijk onder een hoek van 90' fotograferen. Maar voor studioportretten gebruik ik liever een eenoog à la Hasselblad.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    En nieuw kan ook nog blijkbaar...
    http://www.popphoto.com/article.asp?...rticle_id=1094

Frederic l'Argentic
    Hij zocht iets voor een paar honderd Euro. NIet voor een paar duizend Euro.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Daarvoor waarschijnlijk die drie puntjes....?
    Is idd nogal duur
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

jev
    jev is offline

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic
    Hij zocht iets voor een paar honderd Euro. NIet voor een paar duizend Euro.
    P'cies. Maar wel leuk om te weten dat "retro" ook in de fotoapparatuur voorkomt. Zo'n (occassie) twee-oog lijkt mij inderdaad leuk speelgoed (al eens een exemplaar van een kennis vastgehouden), maar hoe bruikbaar is dat voor het aangegeven soort fotografie? Vanaf welke afstand heb je geen last meer van parallax verschijnselen? Mijn portretjes beperken zich vaak tot "head&shoulders" - d.w.z. dat ik toch redelijk dicht op mijn onderwerpen sta...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jev
    P'cies. Maar wel leuk om te weten dat "retro" ook in de fotoapparatuur voorkomt. Zo'n (occassie) twee-oog lijkt mij inderdaad leuk speelgoed (al eens een exemplaar van een kennis vastgehouden), maar hoe bruikbaar is dat voor het aangegeven soort fotografie? Vanaf welke afstand heb je geen last meer van parallax verschijnselen? Mijn portretjes beperken zich vaak tot "head&shoulders" - d.w.z. dat ik toch redelijk dicht op mijn onderwerpen sta...
    In de praktijk krijg je pas last van de parellax in het macro-bereik.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Ik vind de Mat of welke TLR dan ook geen geschikte keus voor portret. Als je dat veel doet zou ik toch iets kiezen waarvan je de lenzen kunt wisselen en voor straatfotografie mis je de groothoek. Natuurlijk kan het allemaal wel met zo'n TLR, maar het is zo beperkend dat je snel tegen de grenzen van het concept aanloopt en dan moet je weer in een ander systeem investeren als je verder wil.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    De Mamiya TLR heeft verwisselbare lenzen en parallax kan opgeheven worden met behulp van de "paramender".
    Voor de Yashica MAT zijn wel groothoek- en televoorzetlenzen gemaakt, die op de tweedehandsmarkt niet echt courant zijn en dus relatief duur. De kwaliteit van deze opschuifoptiekjes vond ik destijds niet erg bijzonder.
    Digital is best taken with a grain of silver.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin