Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,012   Posts: 1,524,694   Online: 773

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32

Shooter
    Medium Format
    De TLR met verwisselbare optiek heb ik eigenlijk altijd in dezelfde hoek geplaatst als de auto die ook kan varen. Het past m.i. niet in het concept. Ik vind een TLR tegenwoordig meer een camera voor erbij, die je zo nu en dan inzet omdat je het leuk vind om met zo'n ding te werken. Voor sommigen is het zelfs een camera die ze zeer regelmatig uit de kast halen. Dan is dat een bewuste keuze voor een bepaalde manier van fotograferen (met al z'n beperkingen). Als introductie in het middenformaat vind ik het concept gewoon niet geschikt. Ik raadt ook niemand aan om een compactcamera te kopen om met kleinbeeld te beginnen. Zo'n TLR moet je liggen en ik vind het een bewuste keuze.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Ik vind de Mat of welke TLR dan ook geen geschikte keus voor portret. Als je dat veel doet zou ik toch iets kiezen waarvan je de lenzen kunt wisselen en voor straatfotografie mis je de groothoek. Natuurlijk kan het allemaal wel met zo'n TLR, maar het is zo beperkend dat je snel tegen de grenzen van het concept aanloopt en dan moet je weer in een ander systeem investeren als je verder wil.
    DE portretfotografe hier in de stad werkt al sinds meer dan twintig jaar uitsluitend met twee-oog Rolleiflexen. Toegegeven, ze gebruikt zo heel af en toe ook een Rolleiflex met teleobjectief. Maar de bulk is gewoon met standaardobjectief. En ik zou willen dat ik zulke goede portretten kon maken als zij.

Hetzelfde geldt voor Robert Doisneau die voor zowel portret als straatfotografie uitsluitend met Rolleiflex TLR's en heel soms met een Leica werkte. Ook aan zijn foto's kunnen we allemaal nog een puntje zuigen.

Natuurlijk moet een TLR je liggen. Smaken verschillen. Maar om te stellen dat TLR's niet geschikt zijn voor portret of straatfotografie is volgens mij grote onzin.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik blijf het kul vinden om een TLR te kiezen voor portret. Alles is mogelijk in de fotografie en natuurlijk zijn er mensen die zweren bij zo'n TLR, zelfs voor portret, maar als je kijkt naar wat je tegenwoordig kunt kopen voor een redelijk bedrag in het middenformaat dan heeft het mi weinig zin om met zo'n beperkt systeem te beginnen. Dat is wat ik wil zeggen.

Maar om te stellen dat TLR's niet geschikt zijn voor portret of straatfotografie is volgens mij grote onzin.
    Dat is als je goed leest ook niet wat ik zeg. Maar nu instappen met een TLR is gewoon niet de slimste keuze volgens mij.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Dat is als je goed leest ook niet wat ik zeg. Maar nu instappen met een TLR is gewoon niet de slimste keuze volgens mij.
    Ik vind zo'n goedkope twee-oog een uitstekende manier om in te stappen op middenformaat. Beperkt voor portret? Integendeel. Ik heb zowel een eenoog 6x6 (Rolleiflex SL66) als een twee-oog 6x6 (Yashicamat), en gebruik beiden voor portretten. Beide camera's hebben hun voor en nadelen. Maar voor portretten heb ik bij beiden nog nooit last gehad van beperkingen.

Laten we maar concluderen dat we het eens zijn dat we het niet eens zijn
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je met langere brandpuntsafstanden werkt, is de paralax van een TLR met een onderwerp natuurlijk duidelijker te zien. Maar dan is er altijd nog de paralax opheffer, die je tussen je statief en toestel doet. Na het scherpstellen kan je de camera ermee omhoog draaien...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Laten we maar concluderen dat we het eens zijn dat we het niet eens zijn
    Gebaseerd op ieders eigen ervaringen waarschijnlijk. Ik heb het ooit geprobeerd en was niet gecharmeerd van het concept. Behalve de beperkingen kan ik met het formaat en bedienign ook niet lekker werken en bevalt een lichtkapzoeker me in veel gevallen (met name buiten de studio) niet. Daarom zal ik het ook aan niemand aanraden. jij hebt duidelijk andere ervaringen. Daar is niets op tegen.

Shooter
    Multi Format
    Ik denk dat je niemand mag verbieden om een en ander uit te testen, met de nadruk op testen (uitproberen in 't schoon Vlaamsch), met materiaal van een collega desnoods. Ligt het je niet, dan heb je en, buiten wat film, geen geld aan weggegooid.

Ik gebruik mijn ouwe Voilgtlander Brilliant steeds meer en behaal er ook steeds beter resultaten mee, ook al is de spiegel hier en daar aan het delamineren maar dat zie je toch niet op het negatief .
    Ik ben op zoek naar nog soortgelijke exemplaren (momenteel aan het bieden op een Rolleiflex) tot ik een toestel vind dat degelijk in orde is.
    HP5+ op 200ASA in Rodinal 1+50 compenseert de softe look wel wat. Ik hou er gewoon van, maar da's persoonlijk.

klik

Voor 6x6 negatieven vind je ook nog vlot 2e hands vergroters en ik trap een open deur in als ik zeg dat een groter negatief... blahblah...

G
    Last edited by argus; 04-15-2005 at 04:13 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Even dit oude draadje weer wat omhoog schoppen als dat mag ...

Ik gebruik met groot enthousiasme mijn Rolleiflex 3.5 F. Da's wel direct de mooiste twee-oog die er ooit gemaakt is, maar voor rond de E 500.00 moet je zeker een goed exemplaar op de kop kunnen tikken.

Ik vind het DE ideale camera voor straatfotografie. Heerlijk onopvallend vanaf de buik fotograferen. Beeldkwaliteit om een puntje aan te zuigen. Makkelijke bediening. Lekker onopvallend. Alleen voor straatportretten zou je willen dat je de beschikking had over een portretlens. Die zit er dus niet op.
    Voor ge-ensceneerde portretten is de Rollei ook zeker geschikt. Je moet dan weliswaar behoorlijk dichtbij komen vanwege de brandpuntsafstand, maar daar staat tegenover dat de te portretteren persoon zich in het algemeen toch niet direct bedreigd voelt door zo'n ding met een lichtkapzoeker. Het is goed mogelijk om met je model te blijven communiceren, da's ook wat waard.

Ik gebruik de Rollei ook graag voor landschappen en nachtfotografie. Daar is ie zeer geschikt voor imho. Ook voor available light werk is hij goed toepasbaar. Dan zou het overigens wel fijn zijn om zo'n modern extra helder matglas te hebben overigens.

Het is gewoon een veelzijdig apparaat.

De mogelijkheid om met sommige twee-ogen lenzen te kunnen verwisselen (wat zeg ik, met wat voor camera dan ook) moet niet worden overschat. In mijn persoonlijke ervaring heeft al dat gewissel vaak niet zoveel nut.

De beperkingen die zo'n Rolleiflex mij eventueel opleggen zijn geringer dan de beperkingen die ik als plaatjesschieter in mij heb, wil ik maar zeggen.

Of iemand nu moet instappen in MF met een twee--oog is overigens een vraag die ik moeilijk kan beantwoorden. Kwestie van uitproberen, denk ik.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

jev
    jev is offline

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Ik gebruik met groot enthousiasme mijn Rolleiflex 3.5 F. Da's wel direct de mooiste twee-oog die er ooit gemaakt is, maar voor rond de E 500.00 moet je zeker een goed exemplaar op de kop kunnen tikken.
    Tsja, unterschied muss sein. Ik heb inmiddels van Joop een prachtige Mamiya C220 over kunnen nemen in zeer goede conditie, voor een fractie van die prijs. En ofschoon het even geduurd heeft vooraleer ik gewend was aan het zoekermechanisme heeft het MF virus me nu goed te pakken . Daarnaast had ik laatst een interview met een fotograaf uit de stad. Van hem kreeg ik het aanbod om daarnaast nog eens voor een habbekrats een Mamiya M645 over te nemen - die kon ik ook niet laten liggen en derhalve ben ik nu rijkelijk voorzien (maar die C220 is toch wel errug leuk speelgoed!).

Shooter
    Multi Format
    Kijk,

dat noem ik nu goed nieuws !

Ga je ons nog wat voorbeelden laten zien van de eerste resulateten, Jev ?
    Of doet men daar niet aan op dit forum ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin