Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,913   Posts: 1,556,266   Online: 869

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 32
    jev
    jev is offline

Shooter
    35mm

Beginner zoekt tips

Leuk hoor, fotograferen op kleinbeeld, maar nu wil ik ook wel eens de stap gaan maken naar MF. De resultaten die ik daar van gezien heb doen mij watertanden. De bedoeling is vooral studiogebruik - portretten en stilleventjes. Later wellicht ook nog wel wat anders, maar dat zien we dan wel weer.

Maar waar moet ik nu op letten bij de aanschaf van (uiteraard gebruikte) MF apparatuur? Ik zag een paar aardige aanbiedingen van een Mamiya 645E, ik begrijp dat het dan gaat om 100% handmatig. Maar is dat spul de moeite waard? Waar kan ik informatie vinden over prijzen en wat ik allemaal nodig heb?

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Kijk eens op deze webstek:http://medfmt.8k.com/mf/index.html

Succes

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Ik denk dat het belangrijkst is dat je eerst gaat beslissen welk middenformaat je het meeste trekt. Daarna kijken naar welk camerasysteem voor jou het best werkt en betaalbaar is (tegenwoordig is het allemaal een stuk betaalbaarder dan voorheen). De 645E die je noemt is dacht ik een tamelijk kale versie van het 645 systeem. Daarmee wordne de foto's niet minder, maar ik kan me voorstellen dat wat meer comfort wenselijk is. Persoonlijk vind ik het 6x6 formaat mooier, maar dat is ieders persoonlijke keuze. 6x45 en 6x6 (en een enkele 6x7) leveren de meest handzame camera's op, daarboven wordt het allemaal wat minder handelbaar. De prijzen varieren enorm. Zelf werk ik met Bronica, maar voor mijn werk in Oost-Europa (straatfotografie, vrij werk) heb ik twee Kiev's 60 gekocht. Die bevallen ook erg goed en zijn goedkppe instappers in het 6x6 systeem. Nadeel is de matige afwerking. Je bent verplicht de camera bij aankoop te laten reviseren (maar met een aankoopprijs van 90 euro kon dat er wel af). Tevens zijn ook die camera's tamelijk spartaans en hebben geen verwisselbare achterwanden. De Bronica's zijn er in 6x6 en 6x4,5 uitvoeringen (andere ook nog, maar die zijn zeldaam). Ik ben er tevreden over, maar voor gebruik op straat vind ik een dergelijke systeem camera niet prettig.

jev
    jev is offline

Shooter
    35mm
    @Hans: dank voor de URL. Een enorme boel leesvoer, waarvan ik zo op het eerste gezicht niet kan inschatten wat betrekking heeft op de mogelijkheden in Nederland. Dat wordt nog een hoop gepuzzel

Quote Originally Posted by Frits Flits
    Ik denk dat het belangrijkst is dat je eerst gaat beslissen welk middenformaat je het meeste trekt.
    Very true. Vierkant vind ik persoonlijk wel erg mooi, maar ik krijg de indruk dat 6x4.5 een stuk betaalbaarder is om in te stappen. Zijn de objectieven van een 6x45 bruikbaar in een 6x6 systeem van dezelfde fabrikant? Of wijkt dat per systeem heel erg af? Ik zag bijvoorbeeld deze advertentie voorbijkomen... Ik heb alleen geen idee of dit nou een goede prijs is en of dit apparatuur is waar ik mee aan de gang kan.

Laat ik het anders stellen dan. Mijn voorkeur gaat uit naar een betaalbaar 6x45 of 6x6 systeem (laat ik maar een budget stellen van zo'n 1000 euro voor body + 80mm en/of 135mm objectief). Handmatig instellen vind ik geen probleem - voor straatfotografie en alles wat beweegt blijf ik voorlopig toch bij m'n 35mm spiegelreflex en de oude Ruby Pax (ook 100% handmatig, dus ik weet wat ik opgeef ). Een vervangbare achterwand vind ik (nog) niet belangrijk. Overigens lees ik op eerdergenoemde site ook de term "interchangable insert". Wa'sdat voor iets?

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by jev
    Ik zag bijvoorbeeld deze advertentie voorbijkomen... Ik heb alleen geen idee of dit nou een goede prijs is en of dit apparatuur is waar ik mee aan de gang kan.
    Die prijs is niet onredelijk volgens mij, hoewel het natuurlijk wel afhangt van de staat waarin een en ander verkeert. Met dit setje zul je zeker goed aan de gang kunnen. Ik gebruik zelf al lange tijd de 645J (van Junior waarschijnlijk) met een hoekzoeker en een 80- en 150mm-objectief. Daar zijn uitstekende foto's mee te maken. Waar je op moet letten is of de objectieven een 'N'-aanduiding hebben, dat is een nieuwere serie die betere kwaliteit zou geven, heb ik me laten vertellen. Niettemin is de oude (dus niet-n) 80mm een goed objectief naar mijn smaak. De 150 daarentegen tekent wat te zacht. Overigens verkoopt de adverteerder een 2.8/50 lens, maar dat moet volgens mij 55mm zijn.

Laat ik het anders stellen dan. Mijn voorkeur gaat uit naar een betaalbaar 6x45 of 6x6 systeem (laat ik maar een budget stellen van zo'n 1000 euro voor body + 80mm en/of 135mm objectief).
    Ik heb niet op de hoogte van de tweedehandsprijzen van andere middenformaatmerken, maar ik weet wel dat je met 1000 euro een complete 2dehands Mamiya-set kunt kopen, in elk geval de basisuitrusting. Kijk voor prijzen ook eens op de occassionpagina van Kamera Express: http://www.kamera-express.nl/shop.as...ns&merk=MAMIYA

Handmatig instellen vind ik geen probleem - voor straatfotografie en alles wat beweegt blijf ik voorlopig toch bij m'n 35mm spiegelreflex en de oude Ruby Pax (ook 100% handmatig, dus ik weet wat ik opgeef ).
    De Mamiya 645 is ook uitstekend voor straatfotografie (en dus ook uit de hand) te gebruiken, daar is-t-ie handzaam genoeg voor. Dat itt. bijvoorbeeld de Mamiya RZ67, dat zijn grote bakken waar ik niet graag een eindje mee wil gaan wandelen.

Een vervangbare achterwand vind ik (nog) niet belangrijk. Overigens lees ik op eerdergenoemde site ook de term "interchangable insert". Wa'sdat voor iets?
    Dat betekent dat je je rolfilm tussentijds kunt verwisselen voor een andere film. De 'insert' is het ding waarin je de rolfilm opspoelt, waarna je deze in de camera duwt. Als dat verwisselbaar is, zit er ergens een schuifje waarmee je de film kunt afdekken. Mijn M645J heeft dat alvast niet overigens.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Very true. Vierkant vind ik persoonlijk wel erg mooi, maar ik krijg de indruk dat 6x4.5 een stuk betaalbaarder is om in te stappen. Zijn de objectieven van een 6x45 bruikbaar in een 6x6 systeem van dezelfde fabrikant?
    Helaas niet. Op een 6x6 camera kun je vaak wel een 6x4,5 achterwand monteren. De betaalbaarheid van het Mamiya 645 systeem is inderdaad fijn, maar er zijn ook betaalbare 6x6 alternatieven. De Bronica SQ is niet duur meer en ik zie zelfs al oudere Rolleis en Hasselblads binnen je budget vallen. Ga niet over 1 nacht ijs en kijk goed rond en laat je overal informeren.

jev
    jev is offline

Shooter
    35mm
    Helaas niet. Op een 6x6 camera kun je vaak wel een 6x4,5 achterwand monteren. De betaalbaarheid van het Mamiya 645 systeem is inderdaad fijn, maar er zijn ook betaalbare 6x6 alternatieven. De Bronica SQ is niet duur meer en ik zie zelfs al oudere Rolleis en Hasselblads binnen je budget vallen.
    Hoe zit het met het prijzen en beschikbaarheid van objectieven van deze systemen? Ik kom van een kleinbeeld achtergrond en weet dat daar de objectieven misschien wel 80% van het budget uitmaken. Is dit met MF anders of ligt dat vergelijkbaar?
    Ga niet over 1 nacht ijs en kijk goed rond en laat je overal informeren.
    Da's precies wat ik aan 't doen ben . Veel vragen dus, maar beter eenmaal goed georienteerd dan later spijt...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De Bronica SQ is niet duur meer. Ga niet over 1 nacht ijs en kijk goed rond en laat je overal informeren.
    Let wel op dat Bronica niet meer bestaat. Het zou kunnen dat je met eventuele reparaties of afstellingen niet overal meer terecht kunt. De fotozaken trekken al helemaal de schouders op als je over Bronica begint.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Leuk hoor, fotograferen op kleinbeeld, maar nu wil ik ook wel eens de stap gaan maken naar MF. De resultaten die ik daar van gezien heb doen mij watertanden. De bedoeling is vooral studiogebruik - portretten en stilleventjes. Later wellicht ook nog wel wat anders, maar dat zien we dan wel weer.

Maar waar moet ik nu op letten bij de aanschaf van (uiteraard gebruikte) MF apparatuur? Ik zag een paar aardige aanbiedingen van een Mamiya 645E, ik begrijp dat het dan gaat om 100% handmatig. Maar is dat spul de moeite waard? Waar kan ik informatie vinden over prijzen en wat ik allemaal nodig heb?
    Als je van 6x6 houdt en goedkoop aan middenformaat wilt beginnen, raad ik je een Yashica 124G aan. Dat zijn volwaardige 2-oog camera's voor 100 à 150 Euro, met een uitstekend objectief. Voeg er een betrouwbare handbelichtingsmeter aan toe (omdat de ingebouwde lichtmeter niet erg betrouwbaar is). Als je daarna de smaak te pakken hebt, weet je veel beter wat je precies zoekt, en kun je investeren in een volledig systeem.

Maar pas wel op. Want middenformaat is verslavend. Sinds ik op midden en grootformaat fotografeer, ligt mijn Nikon F4 werkeloos in de kast.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    En nieuw kan ook nog blijkbaar...
    http://www.popphoto.com/article.asp?...rticle_id=1094

Frederic l'Argentic

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin