Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,764   Posts: 1,516,252   Online: 1061

Results 1 to 7 of 7

Thread: Pentacon six

Shooter
    Med. Format RF
    Images
    3

Pentacon six

Ben nieuw op dit forum. In 2001 heb ik 2 Pentacon six Tl bodies gekocht met 3 lenzen 80mm Carl zeiss jena, 120mm Carl zeiss jena en 65mm Mir . Toch wel wat problemen met deze kameras: in beiden werkt de teller niet meer, in 1 bodie faalt de flash synchronisatie, in andere bodie geraakte het nieuw Exakta matglas gedecentreerd. Maar toch kan je er fantastisch scherpe foto's mee maken. Wie werkt ook met deze toestellen ? Ervaringen ? Soms ik de beperkte dieptescherpte een probleem vooral bij f 2.8 voor available light photography.

Shooter
    Medium Format
    Ik werk met de Kiev 60. Dat is een Russische variant (niet een re-make zoals veel mensen denken) die iets nieuwer is en dezelfde vatting heeft. De zoeker van de Kiev is vooral beter. Mijn favoriete lens is de 50 Carl Zeiss Jena Flektogon. Een prachtobejctief. Van de Biometar 80 hoor ik ook goede dingen, maar ik ben een beetje verzot op de lichtafval die de Russische Volna op volle opening maakt.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    hoi,voor reparatie van deze camera,s,moet je bij de heerH.Roskam in Leiden zijn,Bachstraat 39,telefoon0715766231, e-mail-j.c.roskam@biology.leidenuniv.nl,deze man is echt wereldberoemd,ik heb reactie,s gelezen van mensen uit Amerika,en andere landen,hij is zeer betrouwbaar,e handteerd zeer schappelijke prijzen,voor reparatie,s,dus je hoeft niet bang te zijn dat je een lege beurs overhoud,ik zou het zeker proberen,groetjes

Ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    o ja,Frits,je zegt dat je verzot bent op de lichtafval van de Volna,denk nu niet dat het een tekortkoming is van deze objectieven,omdat ze Russisch en zo goedkoop zijn,echt niet.
    ik heb eens een fotogroepje gehad,van een man of 3,waarvan 1 persoon zo waanzinnig verzot was op grafieken,en op die beruchte aantal lijnparen per mm,die was hij letterlijk en figuurlijk aan het opzoeken,daar werd ik vaak wanhopig van,maakte ook veel proeffoto,s op volle opening,en als hij maar een spoortje lichtafval zag,(en dat was en is in ieder objectief),dan deugde het objectief niet,in plaats van naar de beeldoverdracht te kijken,en ik kan je zeggen,het waren Nikon en Canon objectieven,en als het aan hem lag,deugde er geen objectief,zo kan je natuurlijk geen hobby bedrijven,ik ben dan ook blij dat ik daar vanaf was,geen kwaaie jongen hoor,maar hij had nu eenmaal zo,n kronkel,nou ja,ieder mens heeft wel iets,maar ik werk al langere tijd met de Kiev 88 en de Pentacon Six tl,en ik heb de volledige range objectieven,en ze bevallen me heel goed,groetjes,

Ruud.

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een tijdje gelden heb ik er ook 2 gekocht naast de kiev60"s die ik al had. Ik was altijd onder de indruk van de pentax 67 maar omdat die geen vierkant beeld geeft toch voor de kiev en de pentacon gekozen. Het matglas van de pentacon vind ik een stuk onduidelijker dan die van de kiev. Wat lenzen betreft heb ik de 35mm fish, de 50mm CZ, de 80mm CZ en de 180mm CZ. Van de pentacon's werkt er 1 niet goed, waarschijnlijk een defecte sluiter. Misschien dat ik ook eens mailtje naar leiden moet sturen.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dirk,het 6x7 formaat was meer bedoelt voor de fotojournalist,want 6x7 was, met het toenmalige krantenformaat ,verticaal een volledige pagina,en horizontaal,een halve pagina groot,dus toen had het wel zijn voordelen,geen gesnij meer met foto,s of het overhouden van dure paginaruimte,ik heb een Mamiya RB 67 gehad,met een draaibare achterwand,dat was ideaal voor dat soort mensen,het heette dan ook het ideaalformaat,ik sjouwde me wel te barsten,maarja,hobby he.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Dirk,het 6x7 formaat was meer bedoelt voor de fotojournalist,want 6x7 was, met het toenmalige krantenformaat ,verticaal een volledige pagina,en horizontaal,een halve pagina groot,dus toen had het wel zijn voordelen,geen gesnij meer met foto,s of het overhouden van dure paginaruimte,ik heb een Mamiya RB 67 gehad,met een draaibare achterwand,dat was ideaal voor dat soort mensen,het heette dan ook het ideaalformaat,ik sjouwde me wel te barsten,maarja,hobby he.
    Oja,de Pentacon heeft,geloof ik,geen freshsnellens,dacht ik dat dat zo heette,die bevoorderd de lichttoevoer enorm,maar kan er wel ingezet worden.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin