Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,706   Posts: 1,548,495   Online: 993

Results 1 to 9 of 9
    dym
    dym is offline

Shooter
    35mm RF

Yashica mat 124 G, een paar vraagjes

Hallo,
    ik heb al een tijdje rondgeneusd op dit forum, omdat ik op zoek was naar een handzame middenformaat om de sprong te wagen (ik heb al wel een Holga, maar echt een sprong was dat niet, al levert het hele interessante foto's op, ^_^)

Maargoed, sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaresse van een mooie Yashica Mat 124G inclusief telephoto lenzen set (en een nieuwe kwikbatterij, dus met een beetje mazzel kan ik het batterij probleem nog een jaartje uitstellen).
    Nu mijn vraag: De light seals moeten nodig vervangen worden, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
    Kan ik dit ook gewoon zelf maken en welk materiaal heb ik daarvoor nodig?

Verder las ik in een ander draadje over het calibreren van het matglas indien nodig. Nu kan ik het bedoelde topic van argentic niet vinden, kan iemand mij daar naar toe wijzen.

Alvast bedankt!
    Dym

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Digital is best taken with a grain of silver.

dym
    dym is offline

Shooter
    35mm RF
    Ha bedankt, de eerste link had ik ook gevonden inderdaad, maar ik geloof dat ik eerst het alternatief ga proberen ^_^ Ik hou wel van knutselen.
    Dym

edit: Ik heb overigens net een light seal kit besteld van John Goodman (Interslice op eBay) waarmee ik kan gaan knutselen. (Ik heb wel in hobbyshops gekeken maar daar hadden ze net niet wat ik zocht). Het was maar €5 en ik had er positieve dingen over gelezen in het Engelse forum.
    Ik laat wel weten of het goed uitpakt (het zal er over een weekje zijn denk ik).
    Last edited by dym; 05-02-2005 at 08:06 AM. Click to view previous post history. Reason: update

Shooter
    Multi Format
    Light seals maak ik zelf uit zelfklevend Anti-sliprubber van Karwei, vel van 90 x 100 mm, kost ca. 1,40 EUR, artikel nr. 8 711297 147263. Stroken van de gewenste breedte snijden met een rolmes. Je kunt dus geen stroken snijden langer dan 10 cm (tenzij je diagonaal door het midden snijdt dan haal je ca. 14 cm), maar als je de uiteinden onder 45 graden afsnijdt en goed aanlegt dan is het beslist lichtdicht. Enige beperking: de dikte is slechts 2 mm. De veerkracht is goed en tot dusverre geen enkel probleem met aldus gerestaureerde camera's. Veel succes! Fred 44

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    En anders kun je het originele materiaal bestellen bij http://www.micro-tools.de/english.htm
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

dym
    dym is offline

Shooter
    35mm RF
    Bedankt iedereen :-)
    Inmiddels heb ik mijn Light Seals vervangen met het pakketje wat ik besteld had, werkte prima en ik heb nog over voor eventuele ander reparaties aan de rest van mijn antieke beestjes ^_^

Mijn oude licht meter heb ik ook weer nieuw leven ingeblazen door bij de Hema gehoorapparaat batterijen te komen (zink-lucht, PX675) doet het prima met een kartonnetje in het batterij compartiment zodat het batterijtje niet aan de wandel gaat. Hij geeft nu precies dezelfde tijden aan als mijn SLR, erg fijn.

De lichtmeter van de Yashica wijkt ongeveer 1 tot 2 stops af van wat het hoort te zijn. Enig idee of ik ergens een schroefje kan aandraaien zodat deze weer om en nabij de "juiste" tijden aangeeft?
    Ik zet nu gewoon mijn asa-indicator wat hoger dan de asa van de film, werkt ook, totdat je er een 400 film in doet natuurlijk... Maarja, als ik dia wil schieten zal ik toch op mijn losse lichtmeter moeten vertrouwen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dym
    Hij geeft nu precies dezelfde tijden aan als mijn SLR, erg fijn.

De lichtmeter van de Yashica wijkt ongeveer 1 tot 2 stops af van wat het hoort te zijn.
    Bedoel je dat zowel je Yashicamat als je reflex 1 tot 2 stops afwijken?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

dym
    dym is offline

Shooter
    35mm RF
    Nee nee, zie mijn eerste post:
    (en een nieuwe kwikbatterij, dus met een beetje mazzel kan ik het batterij probleem nog een jaartje uitstellen)
    Mijn Yashica had al een batterij.

Ik heb een oude losse lichtmeter die niet nauwkeurig was, maar nu wel met een gehoorapparaatbatterij.

Door te meten met mijn (recente) SLR en de oude lichtmeter, was ik er achter gekomen dat mijn Yashica 1 tot 2 stops moet afwijken (aangezien mijn SLR altijd perfect belichte foto's maakt).
    Ik zie hoe al die lichtmeters voor verwarring kunnen scheppen, haha.

dym
    dym is offline

Shooter
    35mm RF
    Update:
    Inmiddels foto's gemaakt en ze zijn er piekfijn uitgekomen. Mooi scherp en toch goed belicht. Fijn toch zo'n ZW/W films die zich zelfs met minder dan perfecte belichting, mooie resultaten geeft :-) Ik ben nu al helemaal verslaafd aan dit formaat, dat wordt flink sparen!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin