Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,277   Online: 872

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Filter-adapter ring?

Toch maar even in een nieuwe thread...

Afgelopen week heb ik een Rolleiflex SL66 aangeschaft; ik kon 't niet laten me ook op middenformaat-gebied te begeven. Ook op middenformaat wil ik in zwart/wit blijven werken en dus wil ik graag een aantal filters aanschaffen.

De SL66 heeft een zogenaamde "bajonet 6 (of bajonet VI)" sluiting. Filters hiervoor zijn redelijk prijzig... en lastig te verkrijgen. Er bestaan zogenaamde 'verloopringen' die op de bajonet aansluiting kunnen worden bevestigd en een normale filterdraad aan de voorkant hebben waarin 'normale' filters kunnen worden geschroefd. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zat eraan te denken om wellicht zo'n ring aan te schaffen in combinatie met B+W filters.

Alvast bedankt!
    Jeroen

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Hoi Jeroen,

Ik heb beiden. Een orgineel Rollei roodfilter and een geelfilter met schroefdraad en verloop ring. Ik heb geen groothoek objectieven. Beide filters werken evengoed. Ik zou echter niet slechts een verloopring willen hebben en verder allemaal schroeffilters. Ik weet niet of de verloopring vigneteerd bij groothoeken. Ik zou zelf voor de Rolleifilter gaan. Werkt net iets lekkerder. De bajonet werkt lekker snel. De Rolleifilter heeft ook een mooie uitvoering,"klikt"echt vast...

Naaldvoerder

P.S. Gefeliciteerd met je aanschaf. De SL66 is een dijk van een camera. Lees de gebruiksaanwijzing goed door, over af en aan koppelen van magazijnen etc. Je kunt de camera mollen als je dingen in de verkeerde volgorde doet.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Bedankt voor uw antwoord! Heeft u toevallig ook enig idee waar je tegenwoordig (behalve op eBay) dit soort filters nog kunt tegenkomen?

M.v.g.,
    Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin