Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,889   Posts: 1,520,750   Online: 1094

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: ontspankabel

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

ontspankabel

Voor langere sluitertijden en om trillingen nog meer te voorkomen wil ik graag een ontspankabel voor mijn Rolleiflex SL66 aanschaffen. Zoals reeds in een aantal andere threads gezegd ben ik nieuw op middenformaat gebied en weet ik niet zo goed of hier een standaard voor is of dat ontspankabels per merk verschillen.

Op internet kan ik eigenlijk weinig vinden hierover, behalve dan dat hasselblads blijkbaar wel een eigen type ontspankabel hebben?!

Alvast bedankt,
    Jeroen

Shooter
    Multi Format
    behalve dan dat hasselblads blijkbaar wel een eigen type ontspankabel hebben?!
    Van Hasselblad berwacht je uiteraard niets anders.
    Voorts heb ik nog geen enkele camera in mijn handen gehad die een ander formaat schroefdraad gebruikt voor de onstpanner.

G

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Geert,

dat valt wel mee, een standaad draadontspanner past ook op een HB.

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huib
    ... een standaad draadontspanner past ook op een HB.
    Dus als ik naar een winkel ga en om een 'standaard draad ontspanner' vraag dan kunnen ze me helpen? Zijn er nog verschillende merken / kwaliteiten... of is dat bij een draadontspanner niet zo van belang?
    Jeroen

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Jeroen,
    Merk maakt niet zoveel uit. Ik zou je willen aanraden er twee te kopen; bij mij raken ze nog wel eens "zoek"". Neem een type draadontspanner dat je vast kunt zetten met een schroef voor lange belichtingstijden. Een draadontspanner die middels luchtdruk werkt met een slangetje van een paar meter werkt ook zeer goed.
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    In aanvulling op Hans: Als je een goedkope haalt (zo een van een tientje ofzo van Hama), tape de metalen delen dan vast aan de stoffen 'slang' ertussen. De mijne gaf al gauw de geest en toen ik hem omruilde (Camex EHV, fijne zaak) heb ik het vastgezet op deze manier. Ziet er niet uit, maar dat doet de rest van m'n cameraset ook niet, maar het werkt wel (net als de rest van m'n cameraset ).

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Henkie Flits
    In aanvulling op Hans: Als je een goedkope haalt (zo een van een tientje ofzo van Hama), tape de metalen delen dan vast aan de stoffen 'slang' ertussen. De mijne gaf al gauw de geest en toen ik hem omruilde (Camex EHV, fijne zaak) heb ik het vastgezet op deze manier. Ziet er niet uit, maar dat doet de rest van m'n cameraset ook niet, maar het werkt wel (net als de rest van m'n cameraset ).
    Ben ik net geweest, bij de Camex in Eindhoven. Inderdaad 1 van de HAMA gekocht... er was eigenlijk geen keuze (maar dat ben ik zo onderhand wel gewend op analoog gebied). Bij City Photo hadden ze er 1 van Kaizer, maar deze zag er iets beter uit... foto Starink was gesloten (op maandag).

Allemaal bedankt voor jullie input! Ik zal t.z.t. wel laten weten hoe de ontspankabel van Hama bevalt.

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Ik heb dezelfde denk ik (ook met zo'n schroefding om hem vast te zetten?), dus ik kan je een stukje tape aanraden. Ik heb van dat lekkere vieze bruine pakketdozendichtplakspul gebruikt, en dat gaat alleraardigst.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nadeel van die nieuwerwetse dingen is dat de metalen schacht onderaan te dun is en niet "fit" in een LF lens. Momenteel ook even opgelost met tape maar dat is het nog niet. Dus blijven zoeken is het credo.
    harry

Release, the best you can do...

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    ik heb van marktplaats een draadontspanner met een kunststof laag er om heen,wel een beetje stug,maar niet zo,n rotding als die stoffe dingetjes,die bij de minste verdrukking in een fototas,al geknakt zijn,want dan kan je ze zeker weggooien,zondegeld,en neem hem voldoende lang,minstens 50 cm lengte,en onderlaatst had ik een dubbele ontspanner,een heel mooi ding,voor 2 tientjes inclusief,dat was dus echt geen geld,maar neem beslist geen hamaspul,want daar ben je aan miskocht,groet,

Ruud.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin