Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,884   Posts: 1,520,528   Online: 847
      
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
  1. #11

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Nog wel even op de negatieven wachten voordat de champagne open kan :-).
    Maar goed dat de champagne nog niet ontkurkt was... de negatieven zijn blank :-(.

    Jan (of iemand anders), heeft u enig idee wat er misgegaan kan zijn? Ik neem aan dat een (canon reportage) flitser op 'X' synchroniseert en niet op 'M'? Of zou 1/125 te snel zijn voor de flitser? Mijn canon camera synchroniseert tot 1/200 met die flitser.

    Niet fijn slapen zo...
    Jeroen

  2. #12
    Breunes's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Midden Nederland
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    424
    Images
    14
    Als de synchronisatie niet klopt, dan is slechts een gedeelte van het negatief belicht, dus nooit helemaal blank. Er is gewoon geen licht door de sluiter gekomen, of je hebt met fixeer ontwikkelt;-)

  3. #13

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Breunes
    Er is gewoon geen licht door de sluiter gekomen, of je hebt met fixeer ontwikkelt;-)
    LOL, dat laatste kan ik uitsluiten. Er stonden wel opnamen zonder flits op de ontwikkelde film :-). Maar inderdaad; er is geen licht door de sluiter gekomen... de vraag is alleen waar het probleem ligt. Bij de Rolleiflex SL66 heb je een sluiter in het objectief en op de body. De body synchroniseert slechts tot 1/30 seconde... het objectief kan tot 1/500 seconde. Tevens kun je de synchronisatie-kabel zowel op de body als het objectief aansluiten. Mijn werkwijze was als volgt:
    1) Ik stelde de flitser op
    2) Ik mat de flitswaarde op met een externe meter, zeg F11 bij 1/125
    3) Ik koppel de synchronisatiekabel aan mijn objectief die ik op 1/125 zet bij F/11
    4) Ik span de sluiter van het objectief op
    5) Ik stel de body op 1/30 in
    6) Ik neem de foto (en zie dat de flitser af gaat)

    Moet de sluitertijd van de body wellicht wat langer... of moet ik de hele reutemeteut na laten kijken?
    Jeroen

  4. #14

    Join Date
    Feb 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    71
    Als ik je werkwijze bekijk kan ik maar 2 dingen opmerken.
    1) Je Rollei werkt met een centraalsluiter + hulpsluiter, dus de sluitertijd speelt bij flits niet zo een rol als bij een spleetsluiter. Het kan dat je flitssynchronisatie niet geheel juist meer werkt en dat je flits iets voor of na de sluiter werkt. Dan kan enkel een reparatie je helpen.
    2) Ik vind je flitswaarde nogal raar. Ik weet het is maar een voorbeeld, maar je moet de juiste waarden eens opgeven. De waarde dat je opgeeft, is de waarde dat ik haal met mijn 500Ws Broncolor fitser met 200 ASA in mijn camera. Als je deze waarde op je flitsmeter krijgt, dan moet je wel een heel krachtige flitser hebben of je meting is verkeerd en dan krijg je geheel onderbelichte negatieven, waar bijna niets opstaat.

    Zet je flitser eens op je Canon en kijk eens welke waarde hij daar op geeft. Die zouden ongeveer gelijk moeten zijn met je flitsmeter (marge binnen de 2 stops)
    Ik denk dat je negatieven gewoon meer dan 4 stops onderbelicht zijn en daarom blanke negatieven krijgt.
    Om dit te testen, kun je best eens een ruimte verduisteren. Toestel + flitser op statief. Een onderwerp voor het toestel (maakt niet uit wat) op pakweg een meter of 2 Ó 3.
    Flitswaarde meten bvb f8. (sluiter op bvb 1/30, met een film van >100 ASA)
    dan opname op deze waarde, volgende op f5.6, volgende op f4 en nog 1 op f2.8 (als je dat hebt).
    Let wel dat de gewone lichtwaarde (zonder flits niet bereikt wordt, want dan heb je een gewoon belicht negatief waar de flits geen rol hoeft te spelen)

    Als je nu negatieven krijgt waar niets opstaat, dan is je synchro stuk( hopelijk niet)
    Als je negatieven krijgt met onderbleichte tot overbelichte negatieven, dan moet je je flitsmeting een onder ogen nemen. (de meter zal waarschijnlijk niet stuk zijn, maar eerder je werkwijze zal verkeerd zijn)

    de boodschap is dus, zet eens een testopstelling op. Investeer een film, schrijf alles goed op zodat je de resultaten kunt interpreteren.

    Hou me op de hoogte van je resultaat, wil je?

    Jan

  5. #15

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Beste Jan,

    Vandaag ga ik 't nogmaals testen... ik vrees echter dat de sluiter kapot is. De film die ik dus ontwikkeld had WAS een testfilm waar ik alles bij opgeschreven had! 't Was in een donkere kamer... alles op statief en met Kodak Tri-X belicht op 250 ASA. De flitser is vrij krachtig (richtgetal 50) en stond op hooguit 1.5 meter van het onderwerp... ik heb twee situaties geprobeert: F/10 bij 1/125 en F/4 bij 1/500 (natuurlijk de flitskracht anders ingesteld en gemeten).

    Maar goed, ik denk dat ik mijn spleetsluiter vandaag maar eens op 1 second ga zetten en inderdaad je test uitvoeren: "f8 (centraalsluiter op bvb 1/30, met een film van >100 ASA) dan opname op deze waarde, volgende op f5.6, volgende op f4 en nog 1 op f2.8 (als je dat hebt).

    Ik houd u natuurlijk op de hoogte,
    Jeroen

    P.S. Enig idee wat dat grapje gaat kosten...als de synchro stuk is?

  6. #16

    Join Date
    Feb 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    71
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    P.S. Enig idee wat dat grapje gaat kosten...als de synchro stuk is?
    Als ik mijn centraalsluiters (linhof) laat calibreren kost me dat per sluiter 130 euro. (Niet bij Linhof, maar bij een technieker)

    heeft je Rollei een centraalsluiter EN een spleetsluiter??
    (ik ken Rollei niet zo goed)

  7. #17

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by jankÚ
    Als ik mijn centraalsluiters (linhof) laat calibreren kost me dat per sluiter 130 euro. (Niet bij Linhof, maar bij een technieker)

    heeft je Rollei een centraalsluiter EN een spleetsluiter??
    (ik ken Rollei niet zo goed)
    Zojuist alle testopnamen voltooid. Ik hoop de rol vanavond of anders morgen ontwikkeld te hebben, zodat ik de resultaten kan delen.

    Er zit een spleetsluiter in de rolleiflex body zelf (die van B tot 1/1000ste gaat... al heb ik ook het gevoel dat die 1/1000 niet goed werkt, maar dat post ik een andere keer). In het objectief zit een centraalsluiter voor studiowerk (er zijn maar twee objectieven voor de SL66 gemaakt die dat hebben; de Sonnar 150 en de Distagon 80).

    Hier kunt u 'alles' vinden: http://www.sl66.com/sl66_models_sl66.htm

    HEY,... wat toevallig, net nu ik deze site hierneer zet zit ik de volgende regel:
    "Flash synchronization leaf shutter lenses: 1/30 - 1/500 sec (camera on 1/8 sec)"

    De vorige keer heb ik de sluitertijd van de body op 1/30 gezet (hetgeen de flitssynchronisatie-tijd van de body is)... IK HOOP DAT DIT HET IS!!! Ik heb bij de zojuist genomen testopnamen de sluiter van de body op 1 seconde gezet; dus dan zou het nu gelukt moeten zijn! I'll keep you posted!

    Jeroen

  8. #18

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    "Flash synchronization leaf shutter lenses: 1/30 - 1/500 sec (camera on 1/8 sec)"

    De vorige keer heb ik de sluitertijd van de body op 1/30 gezet (hetgeen de flitssynchronisatie-tijd van de body is)... IK HOOP DAT DIT HET IS!!!
    YEEH! Ze hangen te drogen, en ja hoor... dit maal geen blanco negatieven maar goed belichte plaatjes! De oplossing is dus om op de body van de SL66 minimaal een sluitertijd van 1/8 seconde in te stellen.

    JanKÚ, super bedankt voor uw hulp in dezen!
    Jeroen

    Hoewel niet gerelateerd aan de topic van deze 'thread' was helaas het negatief (zonder flits) dat ik met 1/1000 seconde had genomen weer niet helemaal belicht (bovenkant was OK, onderkant was blanco)... ik vrees dat ik dit toch moet laten nakijken.

  9. #19

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    [QUOTE=SoulSurround]De oplossing is dus om op de body van de SL66 minimaal een sluitertijd van 1/8 seconde in te stellen.
    [QUOTE]
    Geloof nooit wat je op internet leest... gisteren de negatieven van een fotoshoot ontwikkeld, en nou blijken dus alle negatieven die met flits zijn genomen bij 1/8 (op de body) vrijwel blanco zijn. Paepke (http://www.paepke-fototechnik.de/) gaf ook aan dat je minimaal 1/4 moet gebruiken en eigenlijk 1/2. Ik dacht... ik deel het hier even mede om jullie het trauma te besparen.
    Jeroen

Page 2 of 2 FirstFirst 12


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin