Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,295   Posts: 1,535,636   Online: 1138

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

X-Synch poort naar flitser met alleen hotshoe

L.S.,

Graag zou ik mijn huidige flitsers van Canon - de 550EX - (in de handmatige stand) willen gebruiken met mijn Rolleiflex SL66. Echter op de Rollei zit geen hotshoe en op de flitser zit geen poort waar een x-synch kabel in kan (lang leve Canon).

Zou het werken als ik onder de flitser een HAMA flitschoen monteer en vervolgens daar een x-synch kabel op aansluit? Of werkt die flitschoen alleen de andere kant op (camera zonder x-synch naar flitser)?

Alvast bedankt!
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Ik heb geen ervaring met Canon en Rollei, maar kan wel vertellen hoe ik mijn Nikon SB28 aangesloten heb op mijn Linhof Technika. (ik denk een gelijkwaardige situatie)

Ik heb de Nikon op een flitschoen geplaatst dat een synchrokabel heeft en vervolgens deze kabel aangesloten op de lens van de Linhof. De Nikon werkt pas als er een signaal is van een (electronische) body. De Technika is volledig manueel dus werkt dit niet automatisch. ik loste dit op door de sluiter even te ontspannen , terug op te spannen en dan was de Nikon klaar. (ik gebruikte de Nikon op stroboscoopfunctie en als eerste flits om de rest van mijn studioflitsers te laten volgen)
    Ik denk dat het de moeite is om dat te proberen met jouw combinatie.

Jan
    ps: Als je foto's wenst te zien die zo gemaakt zijn, surf dan naar mijn site www.sprakeloos.be

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by jankÚ
    ... ik loste dit op door de sluiter even te ontspannen , terug op te spannen en dan was de Nikon klaar...
    Beste Jan, bedankt voor uw antwoord; de SL66 is ook geheel manueel... en ik had er nog niet aan gedacht dat de flitser wellicht een electronisch signaal nodig heeft.

Kunt u mij echter iets gedetailleerder vertellen wat u bedoelt met "de sluiter even te ontspannen , terug op te spannen en dan was de Nikon klaar". Ik kan het verkeerd hebben maar als ik de sluiter ontspan dan wordt mijn film toch belicht (of is dat ook de bedoeling en dient dit in een geheel donkere studio te gebeuren)?

Alvast bedankt!
    Jeroen

Shooter
    Multi Format
    tip: lenskap... maar vind die maar eens voor een SL66 :-s
    Voor de rest snap ik er niks van.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argus
    tip: lenskap
    ??? Je bedoelt het plastic dopje ter bescherming van de 'voorkant' van het objectief? Ikke niet snap.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    "de sluiter even te ontspannen , terug op te spannen en dan was de Nikon klaar". Ik kan het verkeerd hebben maar als ik de sluiter ontspan dan wordt mijn film toch belicht (of is dat ook de bedoeling en dient dit in een geheel donkere studio te gebeuren)?
    Ik heb geen ervaring met een SL66, maar kun je de filmrug er niet afnemen, de sluiter ontspannen, dan zonder rug doorspoelen (sluiter opspannen)?

(bij mijn Technika, stak ik gewoon de schuif in de filmrug)

Jan

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Ik heb geen ervaring met een SL66, maar kun je de filmrug er niet afnemen, de sluiter ontspannen, dan zonder rug doorspoelen (sluiter opspannen)?

(bij mijn Technika, stak ik gewoon de schuif in de filmrug)

Jan
    Ik denk wel dat dat gaat... maar zorgt die techniek er dan voor dat bij de volgende opnamen de flitser gewoon af gaat?

Shooter
    Medium Format
    Ik denk wel dat dat gaat... maar zorgt die techniek er dan voor dat bij de volgende opnamen de flitser gewoon af gaat?
    Bij mij werkte dat wel, enkel als je een tijdje niet fotografeerde (15min) dan moest ik de handeling herhalen.
    Het hangt er eigenlijk vanaf hoe lang je flitser zonder activatie besluit om naar spaarmodus te gaan. D.w.z. mijn flitser schakelt zichzelf uit na ong 15minuten niets meer gedaan te hebben. Bijvoorbeeld als het model verwisselde of ik filruggen moest vullen.
    Ik weet niet wat jou flits zal doen.

groeten

jan

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Bij mij werkte dat wel, enkel als je een tijdje niet fotografeerde (15min) dan moest ik de handeling herhalen.
    Ahhh, ik snap 't. Ik kan de slaap-stand van mijn flitser ook uitzetten; misschien hoeft het dan niet iedere keer (maar dat zal ik testen en hier even posten).

Met de SL66 kun je ook meervoudige-belichtingen maken... zou het dan wellicht een optie zijn om als volgt te werken:
    Gewoon de ontspanknop indrukken maar dan met de lensdop op de lens (en eventueel op F/22 om belichting te voorkomen) en de film niet transporteren (maar wel de sluiter weer opspannen)?!

Hoe dan ook, als ik het goed begrijp dan heeft u dus een simpele HAMA flitschoen van ongeveer 8 euro voor gebruikt? Want ik zag dat er ook speciale (van rond de 30 euro) zijn die zowel "Hot Shoe to PC" als "PC to Hot Shoe" kunnen verbinden. Ik zal het vandaag eens bij de Camex vragen...

Super bedankt!
    Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

GELUKT!

...(maar dat zal ik testen en hier even posten)...
    Hoewel ik nog geen negatieven heb kunnen ontwikkelen, ben ik uiterst positief over het proces! Bij de Camex heb ik gisteren een Hama flits adapter (HA6950) gekocht. Thuis dit schoentje onder mijn Canon Speedlight 550EX gemonteerd en met een x-synch kabel op mijn SL66 aangesloten. Vervolgens de flitser handmatig ingesteld, et voila... het werkte meteen! Ik hoefde niet eens de sluiter te ontspannen. Zelfs het draadloze master-slave systeem van de twee Canon Speedlights werkt in deze configuratie... dus ik ben in mijn nopjes! Nog wel even op de negatieven wachten voordat de champagne open kan :-).

Bedankt Jan!
    Jeroen

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin