Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,170   Online: 750

Results 1 to 3 of 3
    Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Gekocht Bronica + Ontwikkel vraag

Na lang wikken en wegen toch maar gekocht
    Het is een Bronica ETRS geworden, had het toestel al drie keer bekeken dus het moest er maar eens van komen. Durfde het niet aan om een toestel via het Internet te kopen.
    Heb het toestel bij MGM in Leeuwarden gekocht, camera was iets duurder dan wat er gemiddeld op marktplaats voor word geboden, maar heb nu wel bepaalde garanties mocht er wat mis zijn met het toestel.(heb vernomen dat reparaties behoorlijk in de papieren kunnen lopen)
    Middenformaat is voor mij nog redelijk nieuw, wel wat ervaring met het 6x6 formaat

Nog wat technische gegevens van de camera.
    Speed Grip E,
    AE 11 Finder E,
    ETRS 120 cassette.
    1:2.8 F= 75mm lens

Wel al een vraag over het ontwikkelen van het negatief(zwart-wit), dit zal een basis ontwikkeling worden waaruit ik verder kan gaan werken.
    In hoeverre gaat de vergelijking op Dat als je
    De mengverhouding ontwikkelaar water veranderd, ga uit van mijn eigen standaard ontwikkeling, en wil hier meer water aan toevoegen, film type is het zelfde als mijn 35mm film verschil is dus alleen de 120 rol, gebruik altijd 20mil AM74 + 300mil water voor mijn 35mm film

Kun je dan het aantal % meer aan water domweg doorrekenen in je ontwikkeltijd, dus ook zoveel % langer ontwikkelen.
    Het kiepen van mijn ontwikkeltankje is geautomatiseerd en wil dit in het zelfde ritme doorvoeren.

Ben me er van bewust dat om tot een goed resultaat te komen wat negatief en afdruk betreft, ik eigenlijk opnieuw begin met fotograferen, ontwikkelen en afdrukken.
    Zit verder nog vol vragen maar het lijkt mij het beste om eerst maar gewoon te beginnen met het fotograferen, en aan de hand daarvan maar zien welke vragen overblijven.

Shooter
    Multi Format
    Scotc,

jij gebruikt je AM74 dus in een verdunning van 1+15. Dat geeft een verlenging van de voor een gegeven film aanbevolen ontwikkelingstijd met factor 1,6. Dat is dus jouw standaardwaarde blijkbaar (lekker zuinig he ).

Wanneer je naar een mengverhouding gaat van 1+19 (totaal dus 400 ml) door water bij te kieperen, dan moet de standaard aanbevolen ontwikkeltijd met een factor 2,0 verlengd worden. Je gaat dus van Tijd x 1,6 naar Tijd x 2,0.

Voorts stelt Amaloco voor om bij MF een iets ander kiepritme te hanteren dan bij KB, namelijk:
    na de eerste 30 seconde constant kiepen,
    1 x per [color=red]15[/color] seconden kiepen,
    in tegenstelling tot 1 x per [color=red]30[/color] seconden kiepen, zoals bij KB.
    Dit zou een gelijkmatige ontwikkeling bevorderen en het "bromide-effect" voorkomen,
    whatever that may be.

Alle bovenstaand info is na te lezen in de handleiding van AM74, die je kunt vinden op: http://www.amaloco.nl/pdf/am74_nl.pdf

Het ziet er dus naar uit dat je meerdere onderdelen in je ontwikkelproces moet aanpassen.

Mijn persoonlijke ervaring met de producten van Amaloco en de bijbehorende handleidingen is dat het RESULTAAT ALTIJD EXCELLENT IS ZOLANG JE JE MAAR EXACT AAN DE VOORSCHRIFTEN HOUDT !

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Scotc,

jij gebruikt je AM74 dus in een verdunning van 1+15. Dat geeft een verlenging van de voor een gegeven film aanbevolen ontwikkelingstijd met factor 1,6. Dat is dus jouw standaardwaarde blijkbaar (lekker zuinig he ).

Wanneer je naar een mengverhouding gaat van 1+19 (totaal dus 400 ml) door water bij te kieperen, dan moet de standaard aanbevolen ontwikkeltijd met een factor 2,0 verlengd worden. Je gaat dus van Tijd x 1,6 naar Tijd x 2,0.

Voorts stelt Amaloco voor om bij MF een iets ander kiepritme te hanteren dan bij KB, namelijk:
    na de eerste 30 seconde constant kiepen,
    1 x per [color=red]15[/color] seconden kiepen,
    in tegenstelling tot 1 x per [color=red]30[/color] seconden kiepen, zoals bij KB.
    Dit zou een gelijkmatige ontwikkeling bevorderen en het "bromide-effect" voorkomen,
    whatever that may be.

Alle bovenstaand info is na te lezen in de handleiding van AM74, die je kunt vinden op: http://www.amaloco.nl/pdf/am74_nl.pdf

Het ziet er dus naar uit dat je meerdere onderdelen in je ontwikkelproces moet aanpassen.

Mijn persoonlijke ervaring met de producten van Amaloco en de bijbehorende handleidingen is dat het RESULTAAT ALTIJD EXCELLENT IS ZOLANG JE JE MAAR EXACT AAN DE VOORSCHRIFTEN HOUDT !

Paul.
    Ben het met je eens dat de verhouding wat zuinig is, heb dus mijn kiepritme al doende aangepaste, eerste 40 sec constant en daarna om de 15 seconden.
    Mijn standaard ontwikkeltijd is 5,30 min, bij meerdere foto’s genomen met flitser verleng ik de ontwikkeltijd tot 6 min doe dit ook als ik met kleurenfilters werk, Hierdoor heb ik genoeg ruimte in mijn negatieven om tot een goede afdruk te komen.

En het kan nooit kwaad om je wat buiten de door Amaloco aangegeven tijden te wagen.
    Toegevende dat de aangegeven waarden van Amaloco een zeer goede basis is om mee te beginnen. Wat de informatie van Amaloco betreft de Amaloco doka kranten liggen bij me in de doka, een computer scherm geeft me net wat te veel licht in de doka

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin