Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,552   Posts: 1,544,912   Online: 927

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 33

Thread: Welke camera

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Waarom geen antieke rolleiflex, of is die yashica zoveel beter? Of mamiya tlrs...., noem maar op. Als je de TLR-richting uitwil natuurlijk.
    Anders kan je nog altijd een oudere hasselblad gebruiken, niet? Of een kiev met carl zeiss lenzen...
    Zoveel mogelijkheden...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    Waarom geen antieke rolleiflex, of is die yashica zoveel beter? Of mamiya tlrs...., noem maar op. Als je de TLR-richting uitwil natuurlijk.
    Anders kan je nog altijd een oudere hasselblad gebruiken, niet? Of een kiev met carl zeiss lenzen...
    Zoveel mogelijkheden...
    IDD Pieter, niet nadenken maar doen....

De yashica's waren de imitaties van de rolleiflexen, dacht ik...

En zeggen dat ik in '74 met een yashica gefotgrafeerd heb, om dan me laten te be´nvloeden door de hype van "kleinbeeld" en overgestapt ben naar de toentijdse Minolta srt 101, in '75-'76 toch een kost van 13.000 frankskens...

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Quote Originally Posted by PieterB
    Zoveel mogelijkheden...

Een camera uitkiezen is een heel persoonlijk iets. Wat voor mij heel goed heeft gewerkt is een camera lenen. Dat hoeft helemaal niets speciaals te zijn, maar zo kun je gaan bekijken of 6x6x formaat iets voor je is.

In mijn geval had ik indertijd van een kennis een Yashicamat geleend. Het 6x6 formaat werkte zeer verslavend. Na respectievelijk een Yashicamat 635, Mamiya C3 en een Rolleicord III en V heb ik uiteindelijk de stap genomen naar een Rolleiflex 2.8E en F. Deze zijn voor mij de ideale camera's. Maar wat voor de een goed werkt, hoeft voor de ander niet zo te zijn. Ofwel, probeer eens wat modellen uit en zie wat bij je past.

Gr.

Engelbert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heb het geluk dat ik al jaren (decennia) lang een H'blad gebruik. Naar volle tevredenheid maar bij reportage werk of even lekker snel wat snap-shots maken is er niet bij. Ik merkte ook dat ik, zodra ik met H'blad op stap ging er een andere manier van werken over me kwam. Dat had duidelijk te maken met de mogelijkheden qua snelheid van werken met deze camera. Nu ik sinds kort in het bezit ben van een MF met rangefinder en ingebouwde lichtmeter (kan ook nog op de automatische piloot!!) is dat bepaald anders. Je werksnelheid en reactie op het gegeven nemen toe en wat ik tot heden niet deed vanwege de hierboven geschilderde situatie is nu een welkome ontdekking naar een ander soort fotografie die ik daarmee voor ogen heb. Inderdaad je kiest de camera die a. bij je manier van werken past, b. je kiest de camera bij de soort fotografie die je wilt beoefenen. Dat zijn twee wesenlijke verschillen. Nu de "overstappers" op die digidingen masaal hun speeltjes voor ramsprijzen dumpen kun je je voor weinig geld een tweede camera aanschaffen.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    In 'Houten' zie ik een prima tweedehands Hassy voor 600 euri, terwijl een 6008 er voor 1000 euri stond. Wat is achteraf het verschil tussen een schroevendraaier en een schroefboormachine? Uiteindelijk zit de schroef er gewoon in. Staar je niet blind op apparatuur en ga gewoon plaatjes schieten. Bijvoorbeeld met een prachtig en veelzijdige TWR als de Mamiya C330...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    In 'Houten' zie ik een prima tweedehands Hassy voor 600 euri, terwijl een 6008 er voor 1000 euri stond. Wat is achteraf het verschil tussen een schroevendraaier en een schroefboormachine? Uiteindelijk zit de schroef er gewoon in. Staar je niet blind op apparatuur en ga gewoon plaatjes schieten. Bijvoorbeeld met een prachtig en veelzijdige TWR als de Mamiya C330...
    Waarom neem je dan geen Agfa Clackje.... daar kun je ook foto's mee maken...
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin
    Terchte opmerking, it's not the bow and the arrow, it's the indian.
    En ik ken een fotograaf die machtige, prachtige beelden maakt met die C330.
    Dat is ˇˇk een pracht van een camera, in de juiste handen...

Trouwens, zijn er MF camera's gemaakt die echt een "horror" geweest zijn...?

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Welke dan, ik zou er zo gauw niet een weten?

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by fred
    Als we die excentrieke holga's en andere niet meerekenen, en je het oog hebt op kwaliteit neen. Misschien wel de MF-ers van Seagull? En dan nog, daar zal het vooral het verschil in bouwkwaliteit zijn. (die LF cameras van hen daar spreek ik me natuurlijk niet over uit!)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Een Kiev 88 zou ik mijn vijanden niet eens durven wensen. Daar zitten een aantal fouten in die zelfs door de beste reparateur niet kunnen worden opgelost. Verder zijn die Holga dingen natuurlijk alleen te gebruiken als je een onvoorspelbaar effectje wil en niet als serieuze camera. Maar dat is het wel zo'n beetje, volgens mij werkt het grootste verder wel correct, al zijn er wel behoorlijk wat oudere MF camera's waarbij de vlakligging van de film een probleem is. Vaak wordt dit ten onrechte geweten aan een slechte lens, maar het schijnt nu eenmaal een lastig turcje te zijn om de film goed vlak te krijgen.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin