Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,910   Posts: 1,556,219   Online: 974

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 33 of 33

Thread: Welke camera

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Ik heb hier al eens eerder tegen geageerd en ik ben geneigd bij mijn mening te blijven. Een tweeoog (...) is een beperkt systeem. (...) Ik was net niet snel genoeg. Ik wilde steeds een hoger standpunt en kon dan niet in de zoeker kijken en ik miste de groothoek werkelijk verschrikkelijk. Het zijn mijn ervaringen en wat mij betreft leggen ze nadruk op de waarschuwing van Jeroen. Eerst goed rondkijken en vooral voelen en dan kopen.
    Dat geeft precies aan hoe persoonlijk camerakeuze is. Wat voor jou de nadelen zijn van een 2-oog zijn voor mij nou net de voordelen.

M.a.w. het beste advies is om goedkoop in te stappen (of te lenen) en uit te proberen wat het beste bevalt.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Trouwens, zijn er MF camera's gemaakt die echt een "horror" geweest zijn...?
    Natuurlijk zijn er die geweest. Een Agfa Clack heeft bepaald geen goed objectief. Slechts beperkt scherp, en veel lichtafval naar de hoeken. Maar die tekortkomingen geven nou net dat vooroorlogse sfeertje aan de foto's. Dus het is maar wat je zoekt in een camera.

Overigens heb ik eens gefotografeerd met een kartonnen russische 2-oog 6x6 die misschien een paar tientjes gekost had. Toch stond ik versteld van de afbeeldingskwaliteit. Natuurlijk geen Rolleiflex of Hasselblad, maar toch. Het grotere negatiefformaat maakt veel goed.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Natuurlijk geen Rolleiflex of Hasselblad, maar toch. Het grotere negatiefformaat maakt veel goed.
    Dat is natuurlijk ook de reden waarom zoveel MF camera's een goede kwaliteit leveren. Een foutje valt minder snel op, omdat er niet zo erg vergroot wordt. Verschil tussen top, middenmoot en onderkant is er wel degelijk, maar bij veel foto's valt het zo weinig op dat je je moet afvragen of je die Rollei of Hasselblad wel nodig hebt. Hoewel comfort ook een rol speelt en als je er je geld mee moet verdienen is betrouwbaarheid en service ook belangrijk.

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin