Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,202   Posts: 1,531,533   Online: 1050

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 33

Thread: Welke camera

Shooter
    35mm

Welke camera

Hallo,

Ik heb tot op vandaag enkel met kb-camera´s gewerkt.
    Ik zou mij graag een tweedehands middenformaatcamera aanschaffen omdat ik in de toekomst graag grotere afdrukken wil maken.
    Ik zou het leuk vinden indien jullie mij een aantal tips kunnen geven.
    Belangrijk voor mij is een handig model met ingebouwde lichtmeter ?. Ik maak graag landschappen maar ook portretten. Voor binnen maar ook om mee onderweg te zijn.
    Bedankt voor jullie antwoorden.

merce

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Lectuur genoeg: http://medfmt.8k.com/mf/index.html

Succes

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by merce
    Hallo,

Ik heb tot op vandaag enkel met kb-camera´s gewerkt.
    Ik zou mij graag een tweedehands middenformaatcamera aanschaffen omdat ik in de toekomst graag grotere afdrukken wil maken.
    Ik zou het leuk vinden indien jullie mij een aantal tips kunnen geven.
    Belangrijk voor mij is een handig model met ingebouwde lichtmeter ?. Ik maak graag landschappen maar ook portretten. Voor binnen maar ook om mee onderweg te zijn.
    Bedankt voor jullie antwoorden.

merce
    Voor straatfotografie, portret op locatie en om alle dagen er mee op pad te zijn, uit de hand fotografie: tweeogige Rolleiflex 2.8 (geruisloze sluiter en sommige modellen met ingebouwde lichtmeter, vaste lens).

Voor studiofotografie en op statief_fotografie: Hasselblad 500 reeks (een prachtig, helse "slaaiks" als sluitergeluid) Studiowerk is veelal met spotmeter. Prachtige lenzen.

Voor een 6/7 te gebruiken zoals een KB: de rangefinder Mamiya 7II (geruisloze sluiter en mooie lenzen)

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik kan je van harte de Mamiya 7 of 7II aanbevelen voor straatfotografie. Handig en snel scherpstellen fantastische lenzen en de 43 mm is het helemaal. De Hasselblad en ook de Rolleiflex zijn te omslachtig om dat snelle moment te pakken. De 7 werkt als een echte meetzoeker en dat is ie trouwens ook. Succes met je speurtocht.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka
    Ik kan je van harte de Mamiya 7 of 7II aanbevelen voor straatfotografie. Handig en snel scherpstellen fantastische lenzen en de 43 mm is het helemaal. De Hasselblad en ook de Rolleiflex zijn te omslachtig om dat snelle moment te pakken. De 7 werkt als een echte meetzoeker en dat is ie trouwens ook. Succes met je speurtocht.
    De Rolleiflex 2.8 (twin lens) heeft ook heel wat charme.
    Vanop de buik, voor straatfotgrafie een niet te versmaden "issue".
    En met ingebouwde lichtmeter.
    En een dijk van de camera daar waar de 7II soms iets te veel plastic aandoet, imho. Bij de 7II voor dichtbij fotografie kom je soms toch wat voor verrassingen te staan.

Fred
    Last edited by fred; 01-22-2006 at 07:49 AM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De kwaliteit van een TWR als Mamiya C330 is bijzonder goed, terwijl de prijs zeer gunstig is. Voordeel: heeft verwisselbare objectieven. Voor close-up fotografie is de zgn. paramender een optie.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    De Rolleiflex 2.8 (twin lens) heeft ook heel wat charme.
    Vanop de buik, voor straatfotgrafie een niet te versmaden "issue".
    En met ingebouwde lichtmeter.
    En een dijk van de camera daar waar de 7II soms iets te veel plastic aandoet, imho. Bij de 7II voor dichtbij fotografie kom je soms toch wat voor verrassingen te staan.

Fred
    Dat is wel een belangrijk voordeel van de Rolleiflex. Dichtbij fotografie is volgens mij hiermee net zo moeilijk als met de 7. Beiden hebben last van enige parallax op de korte afstand. Het verwisselbare lenzensysteem van de 7 is m.i. een pré. Maakt het een meer allround camera, denk ik...
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka
    ... Het verwisselbare lenzensysteem van de 7 is m.i. een pré.
    (terechte opmerking voor de paralax)

Of niet Harry...
    Juist de beperking in lensgebruik kan je reeksen en je fotografie versterken.

Moest men me morgen zeggen, je mag maar één camera ( KB, MFof LF)overhouden zou het wellicht de rolleiflex zijn...(óf met de vaste 80mm óf de vaste 50mm)
    De robuustheid van een oldtimer.
    Ingebouwde lichtmeter (Hasselblad niet).
    Schitterende lichtsterke lens.
    Perfect formaat.
    Niet te zwaar voor straatfotografie.
    Eenvoudig manuele bediening.

Maar het blijft uiteraard een persoonlijk aanvoelen.

mvrgr
    Fred

Shooter
    35mm
    Hoi,

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik zal maar even kijken op Ebay Duitsland wat er zoal aangeboden wordt. Die Mamyia lijk me voor mij persoonlijk wel interessant. Ik ben wel echt een beginneling en nog niet echt handig.
    Ik heb nog nooit met manuele lichtmeters gewerkt bv. Dus nog geen doorgewinterde fotograaf zoals jullie. Met studiofotografie heb ik ook nog geen ervaring en eigenlijk loop ik het liefst rond op zoek naar beelden die mij ergens beroeren.
    Heb tot nu gewerkt een minolta XD7, een nikon F3 en een F5.

Als alles goed gaat, begin ik hier in Berlijn een opleiding fotografie aan de school "Fotografie am Schiffbauerdamm" en dan zal een middenformaat wellicht van pas komen.
    Nogmaals dank voor jullie antwoorden en groeten aan Nederland en Belgie uit het koude Berlijn (- 20).

Merce

Shooter
    Medium Format
    Als je met een F5 goed uit de voeten kunt is een Pentax 6x7 misschien nog wel iets om te overwegen. Je houdt dan de feel van een spiegelreflex. Met een TLR heb ik persoonlijk nooit goed uit de voeten gekund, maar er zijn zeker goede foto's mee te maken. Voor de kleine beurs is een Kiev 60 met een stapeltje lenzen van Carl Zeiss Jena een leuke instapper.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin