Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,552   Posts: 1,544,909   Online: 921

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Rolleiflex T - hoe controleren, gebruiken en herstellen (indien nodig)?

Sinds vandaag mijn eerste MF-poging. Ik heb een rolleiflex T gehad (daar komt het op neer, van dezelfde fotograaf waar ik regelmatig ga)
    Het toestel is in een gebruikte maar goed bewaarde staat, ik zie enkel wat spikkeltjes op het matglas, maar volgens mij heeft de lens geen fungus.
    Diafragma werkt perfect.

'Op het zicht' al de tijden gecontroleerd (toestel wrsl al lang niet gebruikt):
    ik denk dat alles sneller dan 1/25 (dus 1/50, 1/100, 250 en 500) correct is, maar 10, 5, 2,1 lijken dit niet te zijn. Kan dat? Kan ik dit eventueel herstellen? B moet ik nog testen met de draadontspanner maar ik vermoed dat dat goed zal zijn.

Het geeft in ieder geval een ander gevoel op compositie, dit vierkante formaat.
    Indien de camera niet goed zou werken, kan ik voor een leuke prijs ook zijn hasselblad overnemen...

Maar nu eerst eens een test ... als ik die film geladen krijg

Groeten Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by PieterB
    'Op het zicht' al de tijden gecontroleerd (toestel wrsl al lang niet gebruikt): ik denk dat alles sneller dan 1/25 (dus 1/50, 1/100, 250 en 500) correct is, maar 10, 5, 2,1 lijken dit niet te zijn. Kan dat? Kan ik dit eventueel herstellen? B moet ik nog testen met de draadontspanner maar ik vermoed dat dat goed zal zijn.
    Testen met diafilm... dat geeft je sluitertijd-afwijkingen goed weer. In Dusseldorf zit een erg goede (naar mijn ervaring) Rollei-reparateur mocht dat nodig zijn: http://www.paepke-fototechnik.de/index1.htm (vakmanschap... "dus" aan de prijs).

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    mmm, het zal nodig zijn als ik de sluiter hoor... maar eerst eens zien of het de moeite is. In Gent zit er ook een reparateur, geen idee of die echter verstand van zaken heeft, zeker naar rollei's toe...

Dat laden van film heb ik ook nog niet goed door. Heb de handleiding nog niet meegenomen :s
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als een sluiter afwijkt is dat meestal het eerst te merken en te controleren in de langere tijden. Ergens anders op dit forum schrijft Argentic iets over hoe sluitertijden te controleren zonder ingewikkelde apparatuur.
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    De lange sluitertijden kloppen niet, heeft mijn test uitgewezen. Dit weekend nog eens een rolletje of twee volschieten en dan beslissen of het de moeite is om de sluiter te laten repareren, zeker aangezien ik verwacht dat dit alleen erger kan worden? Alle mechanische dingen hebben onderhoud nodig
    Iemand enig idee van prijzen voor zo'n zaken?

EDIT: Yeeha, even spelen met de zelfontspanner ==> ineens werkt de sluiter VOLLEDIG CORRECT ! Leve de Duitse kwaliteit.
    Misschien steek ik hem wel ooit nog eens binnen voor onderhoud, indien aangewezen(?)
    Last edited by PieterB; 01-25-2006 at 03:07 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Een sluiter van de Roleiflex is zeer moeilijk kapot te krijgen. Bij langdurig niet gebruiken van de camera kan de olie dik worden waardoor de sluiter onnauwkeurig loopt of zelfs niet meer.
    Schoonmaken en opnieuw smeren is dan het devies.
    Ik weet in Nederland twee reparateurs die de Rollei kunnen maken. stuur maar een PB'tje als je wilt weten welke.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Hanfo
    ...ik weet in Nederland twee reparateurs die de Rollei kunnen maken. stuur maar een PB'tje als je wilt weten welke.
    Er zijn APUG leden die met Hans Klinkhamer niet zo'n goede ervaringen hebben... zelf heb ik er wel wat onderdelen van betrokken en heb geen problemen gehad.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    http://www.butkus.org/chinon/rolleif...flex_28e-2.htm

www.dekamera.com

verzamelaars: http://www.xs4all.nl/~herwil/

Indien nodig Pieter, hier nog een handleiding voor de Rolleiflex T

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Er zijn APUG leden die met Hans Klinkhamer niet zo'n goede ervaringen hebben... zelf heb ik er wel wat onderdelen van betrokken en heb geen problemen gehad.
    Klinkhamer heeft voor 2 jaar terug mijn "oude" Rolleiflex van 1962 gerepareerd en dat is prima gedaan. Moet je nagaan een camera van bijna 44 jaar oud en nog springlevend. Voor mij de ideale reiscamera als ik een beperkte bepakking mee wil nemen.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb helaas wat minder positieve ervaringen met Klinkhamer.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin