Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,584   Posts: 1,545,794   Online: 1101

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Middenformaat van deze tijd

L.S.,

Naar aanleiding van een probleem dat ik had met een via e-bay aangeschaft objectief (voor m'n Rolleiflex SL66), ben ik me toch aan het orrienteren op een "nieuw systeem". Maar 't lijkt erop dat er eigenlijk nog maar weinig eigentijdse alternatieven zijn die nog "ondersteunt" worden (met reparaties en nieuwe objectieven en dergelijke).

Wat zijn de alternatieven voor een nieuwe ANALOGE middenformaat-camera met de volgende eisen:
    1) Zal worden gebruikt voor portret/mode-fotografie; zowel in de studio als op locatie.
    2) Liefst met zo min mogelijk batterijen (Rolleiflex 6008 lijkt me vervelend omdat je dan altijd moet zorgen dat je accu vol is... en die zal ook wel steeds minder goed werken, de accu)
    3) Zeiss objectieven

Ik kwam altijd uit op een Hasselblad 501CM, maar volgens mij wordt die dus niet meer "ondersteunt" door hasselblad. Weet iemand hoe dit precies zit en wat eventuele alternatieven zijn?

Alvast bedankt,
    Jeroen

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Waarom koop je geen planar. Daar zit geen sluiter in, kan dus ook niet kapot, iets lichtserker en goedkoper.

Als de body goed functioneert is dat een goede investering....

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by naaldvoerder
    Waarom koop je geen planar. Daar zit geen sluiter in, kan dus ook niet kapot, iets lichtserker en goedkoper.

Als de body goed functioneert is dat een goede investering....
    Die heb ik al... maar dan kun je minder goed "daglicht" met "flitslicht" balanceren; iets wat ik graag doe.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    L.S.,

Naar aanleiding van een probleem dat ik had met een via e-bay aangeschaft objectief (voor m'n Rolleiflex SL66), ben ik me toch aan het orrienteren op een "nieuw systeem". Maar 't lijkt erop dat er eigenlijk nog maar weinig eigentijdse alternatieven zijn die nog "ondersteunt" worden (met reparaties en nieuwe objectieven en dergelijke).

Wat zijn de alternatieven voor een nieuwe ANALOGE middenformaat-camera met de volgende eisen:
    1) Zal worden gebruikt voor portret/mode-fotografie; zowel in de studio als op locatie.
    2) Liefst met zo min mogelijk batterijen (Rolleiflex 6008 lijkt me vervelend omdat je dan altijd moet zorgen dat je accu vol is... en die zal ook wel steeds minder goed werken, de accu)
    3) Zeiss objectieven

Ik kwam altijd uit op een Hasselblad 501CM, maar volgens mij wordt die dus niet meer "ondersteunt" door hasselblad. Weet iemand hoe dit precies zit en wat eventuele alternatieven zijn?

Alvast bedankt,
    Jeroen
    Met de Rollei 6008 kun je op een acculading wel heel veel fotos nemen. En als je dan een reserveaccu hebt, dan kan je al helemaal niets gebeuren. De oplaadbare batterijen voor de accu kun je via ebay voor een appel en een ei kopen, zo heb ik kunnen vaststellen. Het balanceren van natuurlijk en flits licht is met een centrale sluiter wat overzichtelijker dan met een gordijnsluiter. Maar het is met de gordijnsluiter ook goed mogelijk.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Met de Rollei 6008 kun je op een acculading wel heel veel fotos nemen.
    Dat snap ik, maar het nadeel van (oplaadbare) accus is toch vaak dat ze leeglopen als de camera even "stil" staat. Ik ben geen pro die 'm elke dag intensief gebruikt. Hij kan best wel eens 5 dagen in de kast staan.

Maar het is met de gordijnsluiter ook goed mogelijk.
    Ik ben benieuwd! Mijn gordijnsluiter synchroniseert namelijk maar tot 1/30 seconde. Ik vind dit aan de krappe kant bij portretten, zeker bij kinderen. Het is zo-ie-zo voor opnamen "uit de hand" onpraktisch... tenzij het filtslicht 100% is... maar dan heb je het niet meer over "balanceren van daglicht met flitslicht".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Neem eens een kijkje bij de Mamiya 7II. Prachtig formaat 6x7cm en dito prachtige lenzen en nog steeds volop leverbaar (goede serviceondersteuning door eigen techn. dienst van Mamiya). Wordt via ebay mondjesmaat aangeboden. Ben onlangs overgestapt op deze camera, vanwege de robuustheid, compactheid en geringere gewicht (t.o.v. H'blad), als mijn reisgenoot in den vreemde. Verder voordeel is dat er een ingebouwde belichtingsmeter inzit die zowel handmatig als op auto kan staan. Flitssync. op alle tijden. Formaat films in 120 en 220 spoel (dit voordeel neemt af aangezien 220 nog maar in enkele varianten beschikbaar is). Slechts 1 batterij die bijna onuitputtelijk lijkt te zijn. Van harte aanbevolen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Dat snap ik, maar het nadeel van (oplaadbare) accus is toch vaak dat ze leeglopen als de camera even "stil" staat. Ik ben geen pro die 'm elke dag intensief gebruikt. Hij kan best wel eens 5 dagen in de kast staan.

Ik ben benieuwd! Mijn gordijnsluiter synchroniseert namelijk maar tot 1/30 seconde. Ik vind dit aan de krappe kant bij portretten, zeker bij kinderen. Het is zo-ie-zo voor opnamen "uit de hand" onpraktisch... tenzij het filtslicht 100% is... maar dan heb je het niet meer over "balanceren van daglicht met flitslicht".
    De accu van de Rollei 6008 zal niet uit zichzelf leeglopen. Zelfs als je de electronica niet uitschakeld doet hij dat zelf wel. Als je niet frequent fotografeert, moet je er wel aan denken de accu iedere twee maanden te laden, of je hem nu gebruikt of niet. Als je de accu langere tijd geen aandacht geeft, gaat hij vanzelf kapot. Het laden moet je dus in je agenda noteren, en dan gaan de accus jaren mee.

In de regel flits je in als er niet veel licht is, dwz bij sluitertijden van 1/30 sec of langer. Het balaceren kun je doen door de hoeveelheid flitslicht te regelen. De balans stel je in door een geschikte cumulatieve lichtmeter te gebruiken.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    De Rollei 6008 heeft overigens nogal wat mogelijkheden wat betreft het balanceren van natuurlijk en flitslicht. Ik mag hier verwijzen naar het manual van de 6008, dat in pdf formaat te downloaden is.

Jed

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Met de Rollei 6008 kun je op een acculading wel heel veel fotos nemen. En als je dan een reserveaccu hebt, dan kan je al helemaal niets gebeuren. De oplaadbare batterijen voor de accu kun je via ebay voor een appel en een ei kopen, zo heb ik kunnen vaststellen. Het balanceren van natuurlijk en flits licht is met een centrale sluiter wat overzichtelijker dan met een gordijnsluiter. Maar het is met de gordijnsluiter ook goed mogelijk.

Jed
    Je kan zelfs bij de Rollei, voor studiogebruik een netaansluiting kopen.

Marc (gebruikt een Rollei 6008i)
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Je kan zelfs bij de Rollei, voor studiogebruik een netaansluiting kopen.

Marc (gebruikt een Rollei 6008i)
    Je bedoelt dat de camera gevoed wordt via 't stopcontact?

Marc, wat zijn de voor en nadelen die jij hebt ervaren met betrekking tot de 6008i? Staat "i" voor "integral"?

Gegroet,
    Jeroen

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin