Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,486   Posts: 1,571,304   Online: 774

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 28

Thread: Mijn eerste MF

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by kraker
    Een (1) vraag blijft: wat doe ik met het plakkertje waar de film aan het begin mee aan het papier geplakt zit? Heb deze keer de film maar vlak daarachter doorgeknipt; ik wil niet dat het plakkertje mee de ontwikkeltank in gaat en daar een eigen leven gaat leiden. Eraf pulken in het donker? Of gewoon blijven afknippen? Of toch gewoon laten zitten? Wat raden jullie aan?
    Ik laat het gewoon zitten, maar afknippen is waarschijnlijk verstandiger. Nadelige effecten heb ik echter nog niet kunnen ontdekken. Als je een paterson tank oid gebruikt, kun je trouwens ook twee films in een spiraal spoelen. De eerste draai je zover dat hij niet verder gaat. Vervolgens past de tweede er nog net bij.

Huub

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    ...wat doe ik met het plakkertje waar de film aan het begin mee aan het papier geplakt zit?
    Ik haal deze in het donker van de film af, even priegelen, maar 't gaat wel.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Grootformaat is juist erg goedkoop; je denkt nog eens na wat je op je negatief zet. Het deel van de negatieven dat je vergroot is groot. Bij kleinbeeld schiet je er sneller op los. Er zijn lui die al blij zijn als een negatief van een kleinbeeldfilm de moeite waard is om te vergroten. Dat is nog eens duur.

Jed
    Jed, niet aan film, maar aan lenzen ;-)

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een (1) vraag blijft: wat doe ik met het plakkertje waar de film aan het begin mee aan het papier geplakt zit? Heb deze keer de film maar vlak daarachter doorgeknipt; ik wil niet dat het plakkertje mee de ontwikkeltank in gaat en daar een eigen leven gaat leiden. Eraf pulken in het donker? Of gewoon blijven afknippen? Of toch gewoon laten zitten? Wat raden jullie aan?
    Normaliter scheur ik het af en voel ter controle of er nog een stuk buiten de film steek. Zoja, dan plak ik dat om of scheur het er alsnog verder af. Doe je dat niet dan loop je de kans dat het tegen een van de opnamen komt te liggen met alle gevolgen vandien. Het maakt niet uit welke methode je volgt (knippen of scheuren) als je dat laatste maar voorkomt
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Dank je, dank je. Nu ja, ik weet na een paar uur al dat ik het ab-so-luut leuk ga vinden, en middenformaat sluit 35mm niet uit. 't Wordt alleen ofwel nog meer sjouwen, ofwel vaker van tevoren kiezen welke camera er mee gaat.

Inderdaad, de traagheid van het maken van een foto, dat is iets om van te gaan genieten. Nog meer van tevoren nadenken wat ik wil vastleggen, wat ik wil laten zien. In die zin denk ik dat ik vaak van tevoren wel een keuze kan maken in het formaat. Ga ik naar een sportevenement? Laat de MF maar thuis. Ga ik voor landschappen? MF mee.

Er gaat een hele nieuwe (eigenlijk: oude) wereld voor me open...
    Sinds een dag heb ik een Hasselblad 202FA te leen. Ik had nog nooit foto's gemaakt op middenformaat, of met een Hasselblad, en dat wou ik graag eens proberen.
    Oh, wat werkt dat mooi. Het schijnt verslavend te zijn, dit middenformaat. Voor het maken van de foto moet je inderdaad denken wat je nu precies wilt.

Dat wordt nog meer sparen ben ik bang...

Gerrit Hofmeijer

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by hka
    Normaliter scheur ik het af en voel ter controle of er nog een stuk buiten de film steek. Zoja, dan plak ik dat om of scheur het er alsnog verder af. Doe je dat niet dan loop je de kans dat het tegen een van de opnamen komt te liggen met alle gevolgen vandien. Het maakt niet uit welke methode je volgt (knippen of scheuren) als je dat laatste maar voorkomt
    hka en anderen, bedankt voor de tips. Ik begrijp dat ik in ieder geval niet bang hoef te zijn dat het plakkertje onder invloed van de chemicalien / het vocht loskomt en willekeurig elders op de film komt te zitten. Vastplakken, losthalen of afknippen, een van die drie is goed.

Dat van die twee films op 1 spoel is ook nog wel een goeie tip, maar ik hou het maar even bij 1 film tegelijk.

Het genot van MF gaat nog verder: gisteren ook de eerste afdrukken gemaakt. WAT een plezier heb ik gehad in de doka, zeg, en WAT een fraaie resultaten (zei hij zelf...).

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Missie geslaagd en nu doorgaan....!
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm

ook een MF

Na jaren eigenlijk wel willen maar nooit echt gedaan, heb ik vandaag een Bronica SQAi gekocht, met 80 mm PS lens. Financieel nu eindelijk in het bereik van de amateur. Even zitten puzzelen hoe het allemaal werkt, vijf Tmax100's gehaald, in het weekend maar eens aan de slag. Wat een mooi gereedschap! Zowieso al plezierig om in je handen te hebben.

Frits.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Frits
    Na jaren eigenlijk wel willen maar nooit echt gedaan, heb ik vandaag een Bronica SQAi gekocht, met 80 mm PS lens. Financieel nu eindelijk in het bereik van de amateur. Even zitten puzzelen hoe het allemaal werkt, vijf Tmax100's gehaald, in het weekend maar eens aan de slag. Wat een mooi gereedschap! Zowieso al plezierig om in je handen te hebben.
    Ik ben een jaar of acht geleden gevallen voor een oude Rolleiflex. Ik stond perplex van hoeveel beter de negatieven waren in vergelijking met kleinbeeld en het contemplatieve werken met de camera beviel me uitstekend. Sindsdien gebruik kleinbeeld alleen nog als er echt vlot gewerkt moet worden.
    O ja, en enkele maanden daarna kreeg ik voordeling een 4x5 aangeboden, en dat werd en soort overtreffende trap.

Huub

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Ik haal deze in het donker van de film af, even priegelen, maar 't gaat wel.
    Pas wel op met het lostrekken van de plakstrip! Het is mij eens gebeurd dat er tijdens het lostrekken een soort licht ontstond, waardoor een deel van de film uiteindelijk lichtvlekken bevatte. Ik weet, het klinkt merkwaardig, maar ik vermoed dat het iets met statische electriciteit te maken heeft (ben geen expert op dit gebied). Volgens mij is dit ook al eens ter sprake gekomen op het engelse forum...

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin