Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,300   Posts: 1,535,811   Online: 708

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28

Thread: Mijn eerste MF

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by TimH
    Pas wel op met het lostrekken van de plakstrip! Het is mij eens gebeurd dat er tijdens het lostrekken een soort licht ontstond, waardoor een deel van de film uiteindelijk lichtvlekken bevatte.
    Kei artistiek toch... en iedereen zich maar afvragen hoe ik aan die UFOs kom ;-). Nee serieus, zou goed kunnen... ik heb er echter nog geen last van gehad.
    Jeroen

Shooter
    35mm
    Vandaag mijn eerste rolletje met een middenformaatcamera volgeschoten in het centrum in Utrecht. Het is wel een beetje wennen om met een statief door het centrum te lopen en op straat opeens daar met een grote camera te staan prutsen. Maar leuk was het.

Maarreh: als ik lees dat sommigen hun kleinbeeldcamera laten verstoffen nadat ze op middenformaat zijn gaan werken, dan vraag ik mij af of ik wel met middenformaat moet gaan beginnen. Ik heb krom gelegen voor mijn Leica, en ik vind het zonde om die te laten liggen.

Gerrit

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Hofmeijer
    Maarreh: als ik lees dat sommigen hun kleinbeeldcamera laten verstoffen nadat ze op middenformaat zijn gaan werken, dan vraag ik mij af of ik wel met middenformaat moet gaan beginnen. Ik heb krom gelegen voor mijn Leica, en ik vind het zonde om die te laten liggen.
    Voor mij is kleinbeeld kleinbeeld en middenformaat middenformaat en - je raad het al - grootformaat grootformaat (niets meer, en NIETS MINDER). Ik denk dat er hier enorme discussies over gevoerd kunnen worden, vooral door fotografen die het leuk vinden om veel over fotografie te PRATEN. Maar het komt erop neer dat alle apparatuur een specifieke toepassing heeft en dat iedereen vrij is om elk toestel naar hartelieve te ge- & misbruiken als verlengstuk van zijn/haar creatieve uiting.

En daar ligt volgens mij de "oplossing". Iemand die fotografie gebruikt als middel om zich te uiten, weet welk materiaal hij daarvoor nodig heeft. Oftewel, iemand die graag "het moment" (HCB) probeert vast te leggen zul je niet snel met grootformaat in de weer zien en iemand die een zeer gedetailleerde product-opname wil maken niet met kleinbeeld.
    Mocht je dit nou beide willen... dan ben je duurder uit en zul je in beide moeten investeren of een compromis op (een van) beide vlakken maken.

Kijk niet naar je toestel... kijk naar je onderwerp en stel daar je uitrusting op af. Zelden doet een schilder geel op zijn penseel en denkt hij dan: "Wat zal ik eens geel maken?". Ik hoop niet dat dit forum de analoge versie wordt van "maar die van mij heeft 12 miljoen pixels"... 't gaat om de BEELDEN!!! Naar anderen luisteren betekent vaak nivellering... straks gaat iedereen hier op hetzelfde papier werken omdat dat zo mooi zou zijn, krijgen we echte eenheidsworst! Mensen LEEF... probeer, observeer en leer. 't Zal niet de eerste keer zijn dat vernieuwing voortkomt uit fouten!

Shooter
    Multi Format

Gerrit
    Geen schrik over dat verstoffen: voor klimfotografie ga ik geen grootformaat gebruiken.
    Iedere camera heeft zijn optimale gebruik.

G

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Voor mij is kleinbeeld kleinbeeld en middenformaat middenformaat en - je raad het al - grootformaat grootformaat (niets meer, en NIETS MINDER). Ik denk dat er hier enorme discussies over gevoerd kunnen worden, vooral door fotografen die het leuk vinden om veel over fotografie te PRATEN. Maar het komt erop neer dat alle apparatuur een specifieke toepassing heeft en dat iedereen vrij is om elk toestel naar hartelieve te ge- & misbruiken als verlengstuk van zijn/haar creatieve uiting.

En daar ligt volgens mij de "oplossing". Iemand die fotografie gebruikt als middel om zich te uiten, weet welk materiaal hij daarvoor nodig heeft. Oftewel, iemand die graag "het moment" (HCB) probeert vast te leggen zul je niet snel met grootformaat in de weer zien en iemand die een zeer gedetailleerde product-opname wil maken niet met kleinbeeld.
    Mocht je dit nou beide willen... dan ben je duurder uit en zul je in beide moeten investeren of een compromis op (een van) beide vlakken maken.

Kijk niet naar je toestel... kijk naar je onderwerp en stel daar je uitrusting op af. Zelden doet een schilder geel op zijn penseel en denkt hij dan: "Wat zal ik eens geel maken?". Ik hoop niet dat dit forum de analoge versie wordt van "maar die van mij heeft 12 miljoen pixels"... 't gaat om de BEELDEN!!! Naar anderen luisteren betekent vaak nivellering... straks gaat iedereen hier op hetzelfde papier werken omdat dat zo mooi zou zijn, krijgen we echte eenheidsworst! Mensen LEEF... probeer, observeer en leer. 't Zal niet de eerste keer zijn dat vernieuwing voortkomt uit fouten!
    Het fotograferen heeft bij ook te maken met het werken met mooie, duurzame apparatuur. Ik kan er van genieten als apparatuur mechanisch mooi in elkaar zit. Het een, foto's maken, sluit het ander, genieten van de apparatuur, mijns inziens niet uit.

Ik mag graag autorijden, gebruik hem om van A naar B te komen. Maar tijdens het rijden heb ik wel degelijk verschil in welke auto ik zit. Zo zie ik dat met fotografie ook

Gerrit

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Het fotograferen heeft bij ook te maken met het werken met mooie, duurzame apparatuur. Ik kan er van genieten als apparatuur mechanisch mooi in elkaar zit. Het een, foto's maken, sluit het ander, genieten van de apparatuur, mijns inziens niet uit.

Ik mag graag autorijden, gebruik hem om van A naar B te komen. Maar tijdens het rijden heb ik wel degelijk verschil in welke auto ik zit. Zo zie ik dat met fotografie ook

Gerrit
    Ik snap. Dan houden we er verschillende meningen op na. Zolang ik maar kom waar ik wil zijn, interesseert het me weinig waarmee. Of een mooi boek met een Mont Blanc pen of achter een word-processor is geschreven... who cares?!

Shooter
    Medium Format
    Ik begrijp dat ik in ieder geval niet bang hoef te zijn dat het plakkertje onder invloed van de chemicalien / het vocht loskomt en willekeurig elders op de film komt te zitten. Vastplakken, losthalen of afknippen, een van die drie is goed.
    Als je maar zorgt dat met het drogen de plakker aan de onderkant zit (zwaarste gewicht) anders loopt er nog wel eens overtollig water/wetting agent uit wat een droogstreep veroorzaakt als de film andersom hangt.

Bij het al te fanatiek (snel) verwijderen van de plakstrip kun je afhankelijk van de weersomstandigheden met film op polyester drager een statische ontlading krijgen. Lostrekken van een dergelijke film bij K.B. (uit de cassette) gaat ook niet omdat polyester zeer sterk is (schaar dus).

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb al menig 6x6 film ontwikkeld maar nog nooit het stikkertje verwijderd en daar ook nog nooit last van gehad op welke wijze dan ook. Zorg innderdaad dat het stikkertje bij het drogen aan de onderzijde zit en je hebt nergens last van.
    groet, Ronald

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin