Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,921   Posts: 1,584,873   Online: 1074

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 28

Thread: Mijn eerste MF

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13

Mijn eerste MF

Vanaf nu ben ik niet meer alleen "35 mm" shooter, maar meteen maar Multi Format. Gisteren op de Fotografica beurs in Houten een prachtige Mamiya C3 gekocht, wauw!

Aangestoken door een middenformaat gebruiker en een andere MF-wannabe had ik me vooral zitten orienteren op een Bronica SQ-A(i)/B. Maarja, ook tweedehands is dat nog best een investering, zo bleek ook gisteren in Houten weer. En ik zat nog met de vragen: ga ik het wel ECHT leuk vinden? Wil ik flink investeren in een ander formaat, en heb ik alle artistieke mogelijkheden van het 35 mm formaat wel al benut? Zo kwam ik op de relatief voordelige keuze voor een fraaie twee-oog. Ben er ZEER content mee (mja, ik kocht 'm van een Vlaming, dus de woordkeuze is wat Vlaams uitgevallen).

Ik wou het gewoon even kwijt. Kan ik voortaan ook een beetje meepraten in de MF-groep. :-)

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    En nu Tri-X erin met id11/D76 1:1 en afdrukken maar. (op bariet, als ge al moeite doet doe het dan tegoei - ook vlaams)

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    En nu Tri-X erin met id11/D76 1:1 en afdrukken maar. (op bariet, als ge al moeite doet doe het dan tegoei - ook vlaams)

M.
    Nu ja, de eerste rolfilms zijn toch om 't een beetje te testen; op de beurs een 10-pak Fortepan 200 gekocht voor een schappelijke prijs. Ik voorzie dat het ontwikkelen (en dan met name: rolfilm op de spoel van de filmtank krijgen) ook nog wel wat oefening zal vragen...

En daarna? Mja, ik blijf Ilford-supporter, dus FP4+, HP5+, Delta 100, 400, ID11, Microphen, etc.

Bariet staat ook nog op mijn verlanglijstje, maarja: een ding tegelijk...

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by kraker
    de beurs een 10-pak Fortepan 200 gekocht voor een schappelijke prijs. Ik voorzie dat het ontwikkelen (en dan met name: rolfilm op de spoel van de filmtank krijgen) ook nog wel wat oefening zal vragen...
    .
    Ik was eerst aangenaam verrast door de fortepan 200: gemakkelijk op de spoel te krijgen en mooie tonaliteit: echter ik moest herhaaaldelijk vaststellen dat er defecten waren in de drager

Ik hoop dat dat een slechte batch had en dat we niet mogen veralgemeniseren.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Vanaf nu ben ik niet meer alleen "35 mm" shooter, maar meteen maar Multi Format. Gisteren op de Fotografica beurs in Houten een prachtige Mamiya C3 gekocht, wauw!
    sjiek :-)

ga ik het wel ECHT leuk vinden?
    Daar twijfel je toch niet aan? Het is de eerste stap op weg naar de traagheid en meer genieten van het maken van een foto.

en heb ik alle artistieke mogelijkheden van het 35 mm formaat wel al benut?
    Nooit. Vergeet het

Succes ermee!

G

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by argus

(Ga ik het wel echt leuk vinden?)

Daar twijfel je toch niet aan? Het is de eerste stap op weg naar de traagheid en meer genieten van het maken van een foto.

(Heb ik alle artistieke mogelijkheden van 35mm al benut?)

Nooit. Vergeet het

Succes ermee!

G
    Dank je, dank je. Nu ja, ik weet na een paar uur al dat ik het ab-so-luut leuk ga vinden, en middenformaat sluit 35mm niet uit. 't Wordt alleen ofwel nog meer sjouwen, ofwel vaker van tevoren kiezen welke camera er mee gaat.

Inderdaad, de traagheid van het maken van een foto, dat is iets om van te gaan genieten. Nog meer van tevoren nadenken wat ik wil vastleggen, wat ik wil laten zien. In die zin denk ik dat ik vaak van tevoren wel een keuze kan maken in het formaat. Ga ik naar een sportevenement? Laat de MF maar thuis. Ga ik voor landschappen? MF mee.

Er gaat een hele nieuwe (eigenlijk: oude) wereld voor me open...

shuttr.net

Shooter
    ULarge Format
    [QUOTE=kraker]Inderdaad, de traagheid van het maken van een foto, dat is iets om van te gaan genieten. Nog meer van tevoren nadenken wat ik wil vastleggen, wat ik wil laten zien. In die zin denk ik dat ik vaak van tevoren wel een keuze kan maken in het formaat. Ga ik naar een sportevenement? Laat de MF maar thuis. Ga ik voor landschappen? MF mee.[QUOTE]

En weet je: middenformaat heet niet voor niets middenformaat. Er bestaat ook nog grootformaat. Voor de mensen die echt geen haast hebben...
    Huub

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Huub S
    En weet je: middenformaat heet niet voor niets middenformaat. Er bestaat ook nog grootformaat. Voor de mensen die echt geen haast hebben...
    Huub
    Breng hem niet in verleiding, straks is hij geru´neerd

G

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13

Eerste 120 film ontwikkeld

Even een update. Gisteren voor het eerst van mijn leven 120 rolfilm ontwikkeld. Ondanks allerlei adviezen die ik her en der las heb ik dat gedaan zonder eerst bij daglicht te oefenen, en dat heeft me mooi een rolfilm bespaard Ging gewoon in een keer goed, in het donker. Ach, het is wat breder dan 35mm film, maar ook een stuk korter: dat maakt het wel weer handelbaar.

Een (1) vraag blijft: wat doe ik met het plakkertje waar de film aan het begin mee aan het papier geplakt zit? Heb deze keer de film maar vlak daarachter doorgeknipt; ik wil niet dat het plakkertje mee de ontwikkeltank in gaat en daar een eigen leven gaat leiden. Eraf pulken in het donker? Of gewoon blijven afknippen? Of toch gewoon laten zitten? Wat raden jullie aan?

Verder: erg blij, erg blij met mijn eerste 6x6 negatieven.

shuttr.net

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Breng hem niet in verleiding, straks is hij geru´neerd

G
    Grootformaat is juist erg goedkoop; je denkt nog eens na wat je op je negatief zet. Het deel van de negatieven dat je vergroot is groot. Bij kleinbeeld schiet je er sneller op los. Er zijn lui die al blij zijn als een negatief van een kleinbeeldfilm de moeite waard is om te vergroten. Dat is nog eens duur.

Jed

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin