Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,300   Posts: 1,535,830   Online: 805

Results 1 to 4 of 4

Thread: SL 66 en lenzen

Shooter
    Multi Format

SL 66 en lenzen

Hallo mensen.

Ik heb zojuist een SL66 met "de" drie lenzen aangeschaft. De camera moet voor een sevice beurt naar Paepke. De tijden kloppen niet en de Scheimpflug verstelling naar beneden is geblokkeerd. Verder kan op die leeftijd een algehele CLA geen kwaad lijkt me.

Nu heb ik met twee van de drie lenzen ook een probleempje:

- Als ik aan het diafragma van de -op de camera gemonteerde- 80 Planar draai, gaan de lamellen direct dicht. Zonder dat ik de dof-preview heb ingeschakeld;

- De 150 mm lost het diafragma niet helemaal wanneer ik f/4 instel. Hij blijf ergens hangen op f/4.5 ofzo. Ik heb hier gelezen dat er meer mensen dit probleem hebben gehad.

Ik heb door Herman Nabarro uit Wassenaar ooit eens een Minolta lens met verkleefde lamellen laten opknappen. Dat koste 5 tientjes en werd perfect gedaan.
    Ik weet niet of Nabarro ook deze lenzen doet, dat zal ik hem eens vragen.

Heeft iemand ervaring met het laten opknappen van dit type lenzen in Nederland ?

Ik neem aan dat hier sprake is van ietwat kleverige lamellen, of zou het wat anders kunnen zijn ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Hallo mensen.

Ik heb zojuist een SL66 met "de" drie lenzen aangeschaft. De camera moet voor een sevice beurt naar Paepke. De tijden kloppen niet en de Scheimpflug verstelling naar beneden is geblokkeerd. Verder kan op die leeftijd een algehele CLA geen kwaad lijkt me.

Nu heb ik met twee van de drie lenzen ook een probleempje:

- Als ik aan het diafragma van de -op de camera gemonteerde- 80 Planar draai, gaan de lamellen direct dicht. Zonder dat ik de dof-preview heb ingeschakeld;

- De 150 mm lost het diafragma niet helemaal wanneer ik f/4 instel. Hij blijf ergens hangen op f/4.5 ofzo. Ik heb hier gelezen dat er meer mensen dit probleem hebben gehad.

Ik heb door Herman Nabarro uit Wassenaar ooit eens een Minolta lens met verkleefde lamellen laten opknappen. Dat koste 5 tientjes en werd perfect gedaan.
    Ik weet niet of Nabarro ook deze lenzen doet, dat zal ik hem eens vragen.

Heeft iemand ervaring met het laten opknappen van dit type lenzen in Nederland ?

Ik neem aan dat hier sprake is van ietwat kleverige lamellen, of zou het wat anders kunnen zijn ?

Paul.
    Ik weet niet of het probleem het gevolg is van kleverige lamellen. Maar als de lamellen kleven, dan schroef ik de voor en achterzijde van het objectief af en zet de zaak te drogen. Bij de SL 66 zal dat de achterzijde zijn, omdat de voorzijde wat moeilijker af te nemen is. Kleverige lamellen is een gewoon probleem in vochtige tropische landen; het herstel is echter zo eenvoudig dat je het in het veld doet.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb mijn toestel weer net terug van Paepke... prima reparatie, wel te merken in de portemonnaie.
    Ik hoop voor je dat ie niet de rolleisatz hoeft te vernieuwen voor je tijden (dat heeft me destijds veel geld gekost).

Op de achterkant van het objectief zit een palletje dat de diafragma lamellen openhoud op de camera... druk er maar eens met je vinger tegenaan. Als de lamellen dichtzitten zal dat palletje moeten worden bijgesteld.

De 150 mm lost het diafragma niet helemaal wanneer ik f/4 instel. Hij blijf ergens hangen op f/4.5 ofzo.
    Als het objectief goed is dan zou je het diafragma iets moeten zien opensperren als je het objectief van 5.6 richting 4 draait. Paepke gaf aan dat de rust-stand van het objectief aan de camera altijd 1/3 stop dicht is.

Mijn planar is overigens afgelopen keer ook door Herr Paepke schoongemaakt... zal inderdaad in de buurt van de 60 euro zitten.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Paul,bedoel jij met die Herman uit Wassenaar,die op de hoek Lange Kerkdam-Prinses Marielaan zit?
    Ik hoorde bij ons op de club dat de zaken steeds slechter gingen,omdat hij meer gericht is op het technische camera-vlak,en niet op de elektronische kant.
    Je gaat toch met de tijd mee,dacht ik,kan het mis hebben natuurlijk,maar ik ga er toch eens langs.

Ruud.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin