Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,665   Posts: 1,481,685   Online: 763

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    En waar zou ik bijvoorbeeld zo'n zeer helder matglas voor mijn SL66 kunnen kopen ?
    Ik heb nu 2 matglazen bij Paepke (in D'dorf) gekocht... die haalt ze rechtstreeks in Braunschweig. Dat zijn overigens geen Maxwells of Beatties... maar origineel Rollei (staan op de site van Paepke).

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    En waar zou ik bijvoorbeeld zo'n zeer helder matglas voor mijn SL66 kunnen kopen ?

als ik nu op de rollei.de website kijk, lijkt het verdorie wel alsof ze helemaal geen camera's meer verkopen, laat staan toebehoren

Paul.
    Maar ehhh Paul, wel cool dat je foto's op de site van Rollei staan! (http://www.rollei.com/dt/index.html -> Produkte -> Filme)

Shooter
    Multi Format
    Hallo Soul,

daar staan ze al een jaar hoor Hoe weet je eigenlijk dat ze van mij zijn ?

Ik heb overigens de matglazen niet kunnen vinden op de site van Paepke.

Die glazen zijn een hele uitgave, maar het moet er maar eens van komen. Tis erg belangrijk voor me, aangezien ik nog weleens in het donker werk, zoals je ziet .

Kun je mij aanwijzen waar ze staan ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Hoe weet je eigenlijk dat ze van mij zijn ?
    Omdat je naam ernaast staat ;-).

Zelf had ik dat probleem dus ook in donkere situaties. Op sl66.com (helaas al maanden uit de lucht) las ik dat daarvoor het heldere matglas met mircoraster gebruikt kon worden. Die heb ik aangeschaft en werkt perfect... tot in de hoeken is het beeld flink opgehelderd.

[color=#444444]http://paepke-fototechnik.de/shop/pr...c1edd50a2d4722[/color]

jelke's Avatar
    uit eigen ervaring kan ik nu zeggen dat het nieuwe maxwell matglas prachtig is en het geld zeker waard is, toevallig kwam ik op internet een (veel) goedkoper alternatief tegen

http://www.panum.de/rolleiflex_screen.htm

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Als je het kan betalen zou ik het matglas zeker laten vervangen, het werkt een stuk plezieriger en zekerder.
    Wat heeft het je gekost?
    Kan je vertellen of laten zien hoe je het matglas van je SL66 vervangt?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Merlin
    Wat heeft het je gekost?
    Kan je vertellen of laten zien hoe je het matglas van je SL66 vervangt?
    Op de site van Paepke staan ook zijn prijzen. Op dit moment 120 euro voor een matglas (al dan niet met rasterlijnen, microprismas, wedges of beide). Het vervangen bij een SL66 is erg eenvoudig... zelf heb ik een tijd geleden een handleiding op het Internet gevonden. Maar het is een kwestie van:
    1) Kap eraf
    2) Matglas naar voren schuiven door de lipjes aan de voorkant iets op te tillen (over het drempeltje)
    3) Oude matglas uit de houder schuiven, en nieuwe erin doen (opletten dat de goede kant naar beneden zit)
    4) De houder van voren (de kant waar Rolleiflex op de bodie staat) weer naar achteren op zijn plek schuiven... et voila, klaar is Merlin.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bedankt, ga ik doen. Even wachten...
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    et voila, klaar is Merlin.
    [size=1](die hou ik er in)[/size]
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Klaar is Merlin

Paepke heeft een goeie aan ons...

Ik moet zeggen: een wereld van verschil! Ik ben blij dat ik de (dure) gok heb gewaagd. Ik ben helemaal verguld met mijn nieuwe heldere beeld. Het lijkt een beetje op de eerste ervaringen met m'n grootformaat. Als je de eerste keer op het matglas kijkt, waarbij het licht er van af lijkt te spatten, dan ben je helemaal verkocht. (Dan alleen nog maar op de afdruk proberen te reproduceren... ).

En bedankt Jeroen, ondanks je aanwijzingen moest ik toch even puzzelen hoe het moest. Maar toen ging het als een tierelier.
    Als je trouwens (ook) enthousiast bent over de Rollei SL66 en zwart-wit fotografie dan kan ik je van harte het boek "Edge of Darkness: The Art, Craft, and Power of the High-Definition Monochrome Photograph" van Barry Thornton aanraden. Ik had 'm op vakantie mee en ik ben heel blij van geworden.
    Hij schrijft over motoren, een drukkerij, z'n vader, etc. waar je heel veel van leert en wat erg goed te lezen is. Voor de lierhebbers van de aanstaande workshop van Jed is het helemaal een aanrader, omdat het eigenlijk helemaal over (rand)scherpte gaat (high-definition). Het is wel een risico: als je een slecht of licht statief hebt, ga je na het lezen van het boek een nieuwe kopen, die heel zwaar is. Kopen dit boek!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Merlin
    En bedankt Jeroen, ondanks je aanwijzingen moest ik toch even puzzelen hoe het moest.
    Ik ben blij dat het een positieve ervaring voor je was. Iedere keer dat ik een F4 objectief erop heb ben ik erg blij dat het matglas me het redelijk makkelijk laat scherpstellen.

Overigens, voor degenen die het interesseert; Paepke is (binnen Dusseldorf) verhuisd.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin