Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,643   Posts: 1,668,490   Online: 769

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    "Elk nadeel hep zijn voordeel", zei eens een beroemde Nederlandse voetballer...
    Gefeliciteerd en veel plezier met je aanwinst.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Gefeliciteerd en veel plezier met je aanwinst.
    En ook... verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is? Eerst testen dan "feesten" ;-).

Shooter
    35mm
    Hij is binnen
    Het testen kan beginnen.
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Cookie View Post
    Hij is binnen
    Het testen kan beginnen.
    Ook van beneden de rivieren?! Hehe

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Cookie,

Sorry om zo laat 'in te haaken' maar als ooit eens jou Hasselblad een service beurt nodig heeft dan kan ik je de gewezen Hasselblad Belgium hersteller, Luc de Bosck-Kemper, aan raden.
    Deze kerel heeft gouden handen wat dit merk betreft! Hij is de enige door Hasselblad erkende en gecertifieerde onafhankelijke hersteller (die ik ken) en beschikt over alle nodige werktuigen en wisselstukken uit de fabriek.
    Zij gegevens : Hasselblad Service Center, Ferdinant Phillipot straat nr. 6 te 5020 Suarlée tel. nr. : 081/567784 en hij doet flink z'n best om Vlaams te spreken.

Veel geluk met je nieuwe camera,
    Philippe

P.S. : wat die oude 'non T*' lenzen betreft, deze zijn nu zeer populair bij verwoede Z/W werkers omdat ze blijkbaar zeer schone toonwaarden en een prachtig Bokeh (is zo ongeveer iets als de beeld weergave in de onscherpte) geven. Ik zelf ben nu een parallel reeks van non T* lenzen aan het bijeen sprokkelen, ze zijn overigens spot goedkoop. En na een CLA door Luc zijn ze zo goed als 'nieuw' . Wel moet je nauwgezet een zonnekap of een compendium gebruiken, maar dat moet je sowieso altijd doen.
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    35mm
    @SoulSurround: ik ben hem zaterdag gaan ophalen in Turnhout. Verkoper doet voornamelijk Ebay-verkopen naar USA-Canada-Azië enz... Ik ben ook via die weg bij hem terecht gekomen. Brengt zijn materiaal naar een service center in Nederland om te reviseren (waar weet ik niet exact meer). Het pakketje komt dan ook met 3 maand garantie.

Nu even uitzoeken hoe ik mijn huidige tripod met balhoofd kan gebruiken om ook dit kubusje op te plaatsen, een pakketje filmrolletjes bestellen en we kunnen starten met testen.
    Aanpassing van vergroter voor 6x6 dient ook nog aangepakt te worden, doch in 1ste instantie kan ik op school afdrukken.

@ Philippe : deze tip is zeker handig om weten. Ik heb er alvast nota van genomen. Het objectief dat er nu bijzit is een 80mm Planar T*. De objectieven die jij bedoelt zijn de chromen exemplaren?
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Shooter
    Multi Format
    Beste Cookie,

Inderdaad met non T* bedoel ik de zogenaamde chroom lenzen, maar in de overhangsperiode, van non- naar T*, zijn er ook T* in chroom behuizing gemaakt, dit even terzijde.
    Maar die non T* lezen presteren ook schitterend in kleur, zie http://www.photoeil.be/books/gasten/ontvangen.html . De receptuur- en alle close up foto's (zoals ook de cover) zijn gemaak met een 250 mm (chroom) op een macrobalg, op z'n beurt gemonteerd op een Flexbody (en op Provia 100), een interessante combinatie met heel veel mogelijkheden.
    Jammer dat het internet een zo slechte weergave van de toonwaarden heeft, ander had je gezien hoe mooi die (oude) Ziess lenzen 'tekenen'. Alleen moet je wel eerst de tijd nemen om nauwkeurig uit te zoeken welke filtering nodig is voor een bepaalde film in combo met de lens, trial and error is dan nog altijd de beste weg te volgen. Die oudere lenzen hebben een ietsje mindere kleurweergave, maar al bij al valt het zeer goed mee. En een compendium gebruiken is hier van levensbelang!

Veel plezier met je nieuwe aanwinst,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    35mm
    Die raad hou ik zeker in gedachte Philippe. Temeer daar mijn docent me kost wat kost wou weghouden van deze objectieven. Volgens hem helemaal niet goed, enkel T* waren de moeite waard want de non T* objectieven hebben geen coating enz... Daar is al een misvatting volgens mij: de non T* hebben wel een coating, enkel geen dubbele coating zoals de T* objectieven.

Als je de prijzen tussen beide vergelijkt loont het wel de moeite een poging te wagen met een non T* m.i.
    Ik ga ook uit van het principe dat investeren in materiaal ok is, maar het moet rendabel zijn. En als studente fotografie/amateur is het volgens mij absurd om pakken euro's uit te geven aan een bepaald objectief "om het te hebben".

Volgens mij kan alleen een geoefend oog van een die-hard kenner het verschil zien op foto. Of mijn docent zo iemand is weet ik niet. Het valt alvast eens uit te testen.

Je raad qua non T* wordt van mijnentwege dus zeker in acht genomen.
    Last edited by Cookie; 02-20-2007 at 06:18 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Cookie,
    Die non T* hebben inderdaad een coating, en meer dan één (dus niet alleen de 'bleutering' van weleer), maar niet zo uitgebreid als de T*. Het grote probleem is het tegenlicht en hard oplichtende delen in het onderwerp zoals een reflecterende zon in het water enz. Vroeger (interbellum) werd er een softfocus filter gebruikt, zo iets als de Dutho schijf waarvan de Zeiss softar filter vandaan komt, om die 'blinkertjes' esthetisch in het beeld te doen passen, nu blijkt dit uit den boze te zijn, waarom weet ik niet... tijden en zeden wellicht.
    Vandaar dat je wel 'verstandig' moet tewerk gaan met die lenzen, een compendium... Ook zouden ze eigenlijk geoptimalizeerd zijn voor Z/W want eigenlijk intworpen in die tijd, maar meer weet ik daar niet over en is ook niet zo van levensbelang. Optisch , qua bouw, heb ik nog geen verschil gezien met een T* (maar ik ben dan ook maar een fatograaf, geen opticus). Alleen zou de coating het grote verschil maken, wat juist belangrijk is tegen de inwendige reflecties, contrast en kleur ballans, maar daar leer je wel mee leven.
    Het eenigste wat werkelijk tegen die oude lenzen pleit is de Sychro Compur sluiter, dit model wordt niet meer gemaakt en de wisselstukken zouden schaars worden. Maar eigenlijk geloof ik dat niet echt want meer dan 25 jaar later kunnen die sluiters nog altijd hersteld worden en zelfs voorzien worden van een nieuw veren pakket voor de sluitertijden.
    Luc, je weet ondertussen wel, beweert geen tekort te hebben aan onderdelen. Overigens, als je nu een lens/sluiter laat hestellen, dan vraag je gewoon om de veren te vernieuwen en dan kun je weer verder voor 20 jaar...
    Die Zeiss lenzen zijn het echt waard, en ze presteren niet slechter met een digitale rug...
    Natuurlijk kan het altijd beter, en daar heb ik niks op tegen, waarom zou ik, dus laat maar doen, ieder z'n goesting. Wie het ruisen der bladeren niet kan verdragen, moet het bos niet ingaan... (vrij naar G.G.)

Philippe

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin