Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,851   Posts: 1,582,866   Online: 877

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    35mm

nogal dringend: Hasselblad dilema - jullie raad word op prijs gesteld

Reeds een geruime tijd voel ik de behoefte om ook met middenformaat te starten.
    Volledige avonden werden op het internet doorgebracht om informatie in te winnen en deze avonden brachten me bij Hasselblad.
    Dat staat dus reeds vast. Een 2dehands set welliswaar daar dit bepaald wordt door mijn budget.

Volgende set zou normaal a.s. zondag opgehaald worden:
    - 500CM (met Acute Matte D)
    - 2 achterwanden A12
    - 1 Planar 80 mm 2.8 T*
    - 150 mm chroom 4.0 sonnar
    - opzetzoeker met lichtmeting

Optiek krasvrij, mechanisch perfect werkend, enkel wat lichte gebruikssporen. Beide objectieven komen met een Hasselblad UV filter die er steeds heeft opgezeten.

vraagprijs 645€. Ik ben er me van bewust dat de 150mm 4.0 kwalitatief minder is dan de T*, maar om mee te starten kan ik hier mee leven.

Het geheel werd vorige week met mijn docent besproken en hij vond het toen een goede startset.
    Gisteravond nog wat over gepraat en plots, nav een opmerking van een collega-student die een Hassie 503CW heeft, werd de 500CM pardoes niet meer goed bevonden door mijn docent. Te oud, achterhaald, niet betrouwbaar en nog veel meer.
    Maw, op 1 week tijd gaat het van een "schitterende set" naar "weggegooid geld".

Dilema dus gezien de set voorzien is om zondagmiddag opgehaald te worden, ik er toch een rit van Belgie (St. Niklaas) tot Rotterdam ga insteken (1.5u enkele rit). Anderzijds wil ik niet dat mijn eerste stappen in het middenformaat een aderlating zijn.

Is er iemand die me raad kan geven aangaande deze set: dien ik de 1ste mening van mijn docent te volgen en de set op te halen of de 2de mening en het geheel te laten voor wat het is.

Jullie mening wordt heel erg op prijs gesteld zodat ik voor morgen toch de juiste beslissing kan nemen en al dan niet naar de verkoper toe kan bevestigen of afmelden.

Heel erg bedankt.
    Last edited by Cookie; 02-02-2007 at 02:44 AM. Click to view previous post history.
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Om met de kosten te beginnen kan ik je melden dat, dat voor deze set een goede deal is. Wel is dat nog enigszins afhankelijk hoe de camera er uitziet. Als het een afgetrapte, door een beroeps gebruikte Hassy is, zou ik me er ondanks deze leuke prijs niet aan wagen. Ook moet je er rekening mee houden dat voor de oudere lenzen geen reparatie-onderdelen meer gemaakt worden. Dat laat onverlet dat er bij deze of gene reparateur nog wel wat kan liggen. Met andere woorden wil ik hiermee zeggen dat de door jou geziene set er dan wel perfect moet uitzien. Voor wat betreft de verschillen tussen de 500 versus 503 komt het aan op de manier waarop je wilt werken. Dat de 503 iets meer comfort geeft is logisch aangezien het een veel later ontwerp is. Als je de tijd neemt om je opnamen zorgvuldig op het matglas te zetten en vervolgens de scene te meten is er met de 500 niets mis. Ook de betrouwbaarheid, mits je de camera fatsoenlijk behandeld, is niets mis mee. Ben zelf eigenaar van een meer dan 30 jaar oude 500CM en heeft me nog nooit in de steek gelaten. De magazijnen moet je goed controleren op lekkage aan de kant waar de schuif erin gaat. Als ze wat ouder zijn gaan de 'lighttraps', dat is de afsluiting die ervoor zorgt dat er geen vals licht op de film kan vallen, nogal eens kapot. De schuif moet er met enige weerstand in gaan. Kijk daarbij over de lengte van de schuif mee als je dan stukken losse folie ziet of de schuif gaat haperen of gaat er te 'losjes in, dan zit het waarschijnlijk niet goed. Is wel eenvoudig, als je een beetje handig bent en een kleine horlogemakers schroevendraaier hebt, te verhelpen. Losse 'lighttraps' kosten iets van 30 Euris. Zelf verwissel ik deze om de 4 Š 5 jaar uit voorzorg. Hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel wijsheid bij je besluit. We horen het nog wel...
    harry

Release, the best you can do...

Antje's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    3
    Hi, sorry I'm replying in English - I can understand Dutch, but not write it. I have a similar kit (a 500C) with a 80/2.8 T* and a 150/4 C and love it. I'm sure there are better Hasselblads in the world, but I think that's a good price for a system that will deliver great images and will be a joy to use.

Antje

Shooter
    4x5 Format
    De enige reden om een 503 boven een 500cm te kiezen is omdat de eerste een grotere spiegel heeft. Bij lange tele's mis je dan een stukje zoekerbeeld. Ook zou 't zoekerbeeld wat helderder kunnen zijn bij een 503. alle waar is (meestal) naar zijn geld. Zelf zou ik voor 1 lens gaan. En wat meer uitgeven voor de body. Tenzij deze set in zeer mooie staat is.

Shooter
    35mm
    Alvast heel erg bedankt voor de meningen tot nu toe gegeven.

@hka: hij is niet professioneel gebruikt. Het is een toestel van een goede amateur; geen blutsen of beschadigingen, buiten gewone gebruikssporen.
    De informatie omtrent de ruggen is opgeslagen in mijn geheugen en ga ik zeker aandacht aan schenken.
    Wat het nemen van tijd betreft voor het voorbereiden van de opname: dit zou ik dan eerder als een + aanschouwen gezien ik momenteel in mijn 2de jaar avondonderwijs fotografie zit. Ik wil mezelf dan ook verplichten over het geheel na te denken vooraleer af te drukken. Het onder de knie krijgen van het zonesysteem maakt daar deel van uit waardoor ik sowieso mijn tijd al tracht te nemen om zo correct mogelijk te belichten volgens de details die ik er uit wil krijgen.
    Wat de lenzen betreft: dit kan ik vermoedelijk enkel maar zien wanneer ik ze in handen heb? Als ik me niet vergis op de achterzijde van de bladen, jaartal omgekeerd bv een lens van 82 staat aangeduid als 28? Of zijn er nog andere manieren om direct zo uit te maken of het een al dan niet oudere lens is?

@ Antje: I thought so to that this set would be nice to start with. As you say, there are better Hasselblads, but since these are my first steps I don't want to spent too much money on a brand new or nearly brand new set.
    If I see the complete picture, it seems that I rather should follow the first opinion my teacher gave last week.

@ gary mulder: ik was eigenlijk niet van plan om, buiten de 150mm die erbij zit, langere tele's aan te schaffen. Tenzij je die 150mm ook al bij een langere tele rekent?
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Shooter
    4x5 Format
    Tenzij je die 150mm ook al bij een langere tele rekent?
    Nee, volgens mij is dat geen probleem. Bij de lenzen even opletten dat de diafragma's en sluiter lamellen schoon zijn. (geen vet /olie) en luisteren of alle sluitertijden "mooi" lopen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ga ervoor zou ik zeggen. Gezien je reactie zit het wel goed. Vooral als ie van een andere amateur is die gaan er meestal anders mee om. Het ie een ideale startcombinatie. Zo ben ik uiteindelijk geŽindigd...
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ga ervoor zou ik zeggen. Gezien je reactie zit het wel goed. Vooral als ie van een andere amateur is die gaan er meestal anders mee om. Het ie een ideale startcombinatie. Zo ben ik uiteindelijk geŽindigd...
    Halen die handel, anders doe ik het
    Film derin Trix-320 of Neopan 400, 1:1 in D76 of 1:1 XTOL en ik wil de resultaten zien.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Heel erg bedankt allen voor jullie raad - ik voel me al wat zekerder nu tegenover het moment dat ik dit draadje opstartte.

Afspraak werd ondertussen reeds bevestigd: ik haal hem zondag op.

@ Marc L. : ik dacht Illford te gebruiken (gebruik ik nu ook al voor kleinformaat). D76 - zeker weten : is de enige ontwikkelaar die ik gebruik.

Nog even een Vegabox667 en inlegplaatjes 6x6 voor mijn vergroter zoeken, in een later stadium een negatiefscanner die middenformaat aankan....

Shooter
    35mm
    Even een update: net de dag voor ik het geheel zou ophalen liet de verkoper weten dat iemand sneller om het pakket gekomen was. Dit was echt wel balen in eerste instantie

Echter, nu op dit moment, lijkt het niet echt rampzalig te zijn gezien ik op een 503CX ben uitgekomen met een 80mm planar T* en 1 rug. Het geheel heeft een volledige servicebeurt gekregen en komt met 3 maanden garantie.
    Een toch wel iets recenter toestel voor maar net 250Ä meer dan het 1ste geheel.
    Ok, het is geen 503CW, maar goed, alle begin is moeilijk.
    In de loop van het jaar nog een 150mm T*, een prismazoeker met lichtmeting en een extra rug trachten op de kop te tikken en wat mij betreft is mijn middenformaatuitzet compleet dan.
    En de kans dat deze verkoper afbelt is wel heel erg klein gezien hij een ruime voorraad heeft van allerhande Hassiestuff
    Als iemand iets zoekt, dan geef ik graag zijn gegevens door.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin